Adoption!!

peace

Trådstartare
Vi ska adoptera en hund från Irland!! Undrar om det finns någon som har adopterat från utlandet som kanske kan ge mig lite råd:idea: .

Sv: Adoption!!

Vad är det för hund ni ska få? Och vart på Irland kommer den ifrån?

De flesta hundar på Irland har det bra och hamnar på "hem" för att deras ägaren inte kan ta hand om dem av en eller annan anledning. Dock bor många hundar i hundgård på Irland, vilket hunden definitivt har gjort på "hemmet" så räkna inte med att hunden är rumsren.
Dock ska den vara koppeltränad och van vid människor.

Och framför allt, kom ihåg att alla kommandon hunden kan, kan den på engelska! Så tro inte att hunden inte kan någonting bara för att den inte gör som du säger.

Det är en bordercollie på ung. 1 år. Jag vet ej vart på Irland han kommer ifrån.

Undrar lite allmänt hur man ska behandla honom när han kommer "hem".

Går i samma tankar. Är det via neverland?
Står hur som helst på deras sida. Oftast får man börja från början, som om det vore en liten åttaveckors valp. Lycka till!

Vad bra att det är någon som engagerar sig i de stackars irländska hundarna.

Håller med! Ska adoptera en när jag går ur skolan nu i vår. Har velat göra det länge men känner att det är snällast mot hunden om jag har skolan klar först. Fattar inte hur man kan behandla sina vovvar på det sättet. De flesta har ju en helt annan syn på hundar där. Jag blir så arg :mad:

Om 2-3 veckor kommer han till Sverige,längtar. Tänker mkt på honom .Tycker så synd om honom som sitter i ett dogpound, han "vet" ju inte att han snart ska komma därifrån. Hoppas nu verkligen att han ska trivas hos oss!!!

För mig som är helt ovetande.
Är det någon skillnad på förhållandena för hunadrna på Irland, och dom från t.ex Ukraina. (jag bara undrar.)

En kompis syster köpte en hund från Rumänien nu isommras. Mer insatt är jag inte. :)

Fattar inte hur man kan behandla sina vovvar på det sättet. De flesta har ju en helt annan syn på hundar där. Jag blir så arg :mad:
Alltså, vad vet du om Irland? Jag blir alltid lite upprörd när jag läser sådant som du skriver. Jag har bott på Irland i 8 år och inte märkt av att hundarna lever i en misär!! De flesta hundar lever precis samma liv som de lever i en svensk familj. Men visst finns det rötägg på Irland, precis som det gör i Sverige.
Jag hade kunnat starta en hemsida om hur dåliga svenskarna är på att ta hand om sina hundar, med exempel på adelsmannen i södra Sverige som slog sin hund blodig med maschete-kniv, eller uppfödaren i Värmdö som hade 150 st Yorkshire-terriers som vadade runt i hundbajs och vars päls var så smutsig att det inte gick att rengöra, eller mannen i norrland som hoppade på sin schäfertik för att hon skulle få missfall.

Det är inte värre för hundarna på Irland än vad de har i Sverige. Dock är Irland helt sjukdomsfritt och dessutom är det rabiesfritt, vilket för att hundarna inte behöver vaccineras, avmaskas eller sitta i karantän för att komma till Sverige. Det är rakt igenom tullen som gäller.
Och Irland är förstås jätteglada över att någon annan tar hand om deras problem, precis som vi i Sverige hade varit om vi trodde att någon annan skulle ta hand om alla hundar här som sitter på hundhem, på jourhem eller hotas med avlivning på ett eller annat sätt.

Förstå mej rätt nu, jag tycker att det är jättebra att människor är beredda att adoptera en hund och "hjälpa till", oavsett vart de adopterar hunden ifrån. Men att säga att hundarna på Irland har det värre än vad de har det i Sverige visar på inkompetens och att du inte vet vad du pratar om. Har du ens varit på Irland i en vanlig familj och sett hur de behandlar sina hundar??

Senast ändrad:

Vi ska adoptera en hund från Irland!! Undrar om det finns någon som har adopterat från utlandet som kanske kan ge mig lite råd:idea: .

Jag har adopterat min staffetik från Irland, just genom hundarutanhem. Har skrivit om det i en annan tråd. Sök så hittar du eller skicka mig ett pm så kan jag berätta mer. ;)

En sak jag funderat på, hur är det med rabies och dvärgbandmask på Irland?
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så är Irland helt sjukdomsfritt och hundarna därifrån behöver varken vaccineras eller avmaskas för att få komma in i Sverige.

knapplån

Som ramonarunds säger så är det ingen större skillnad på "hundförhållandena" i Sverige och Irland. Jag måste då snabbt ställa frågan om VARFÖR man absolut måste ta hem en hund från Irland (eller nåt annat land för den delen) om man inte avlar och söker särskilda blodslinjer.

Är det själva räddningsaktionen och känslan av att göra gott man är ute efter eller varför importerar man en hund från ett annat land?

Det finns MASSOR av hundar i samma situation här i Sverige. Det behöver inte vara så att hundarna sitter på hundstallet (även om de har sin beskärda del hos sig) kolla bara på annonssidorna, där finns hur mycket hundar som helst som ingen vill ha till samma priser som det du betalar för en importhund. På tex hundarutanhem så kostar en adoption 4700:- det kan du lätt få en renrasig, registrerad omplaceringshund för här i Sverige....
Dessutom riskerar man genom importen (gäller inte Irland då) att dra hem sjukdomar som inte finns i vårt land, för om hunden sägs vara vaccinerad och avmaskad så vad säger att den inte hunnit smittas med tex hjärtmask, dvärgbandmask el dyl IGEN innan den åker... Och tro mig, sånt vill vi inte ha!! :eek:

VARFÖR väljer man då att ta hem en hund från ett annat land? Kan man inte hjälpa en hund i sitt eget land? Är det mer exotiskt att ha en hund från Spanien, Estland eller Irland :confused: Känner man sig bättre som människa efter att ha "räddat" en sådan hund istället för en helt vanlig svensk hund??

Kalla mig elak eller vad som helst men jag förstår inte varför vi inte i första hand satsar på att hjälpa de öonskade hundar som redan finns i vårt land innan vi startar räddningsorganisationer utomlands (även om det verkligen är behjärtansvärt).

Senast ändrad:

Nu var ju inte min fråga OM vi ska ta hit hundar från andra länder eller inte,utan jag ställde väl egentligen frågan till någon som kanske redan har adopterat och då kunde ge mig lite råd.
Sen är det väl upp till var o en var man adopterar ifrån (Sverige el. utlandet)! Det kan ju vara så att man har lika mycket anknytning till det landet man adopterar ifrån.
Bättre att skapa en ny tråd om för eller emot adoption, det var liksom inte det jag frågade om!!:bow: :angel: :angel:

Förlåt då! Spekulerade bara vidare och jag vill gärna veta varför man väljer adoption från ett annat land..... Du som just är i färd med att ta hem en hund kanske kan svara för dig. Varför har du valt att adoptera från just Irland?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 919
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 787
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar