Adoption!!

Sv: Adoption!!

Nu var ju inte min fråga OM vi ska ta hit hundar från andra länder eller inte,utan jag ställde väl egentligen frågan till någon som kanske redan har adopterat och då kunde ge mig lite råd.
Sen är det väl upp till var o en var man adopterar ifrån (Sverige el. utlandet)! Det kan ju vara så att man har lika mycket anknytning till det landet man adopterar ifrån.
Bättre att skapa en ny tråd om för eller emot adoption, det var liksom inte det jag frågade om!!:bow: :angel: :angel:

Har din hund kommit hem ännu? Vad för hund ska du ha? Jag har bokat en BC genom Hundarutanhem. Vet ej när han kommer till sverige ännu. Man går som på nålar......

Jodå våran kille har kommit, har haft honom nu i 4 veckor.
Han är bl. B.c/ spr.sp (tror vi ). Är världens "goaste".
Var lite jobbig mot våra katter i början (skulle jaga dem,tror att han ville leka men katterna blev ju rädda!!!)men nu går det hur bra som helst.
Förstår att du går i spänd förväntan!! Är det ngn speciell hund du har bokat?

Vad kul att allt går bra! :)
Även vi väntar hem en "adoptiv-vovve", fast från Portugal (genom Hundrondellen). Hon kommer till Sverige i slutet av maj (lääängtar :love: ) och det är alltid kul att läsa om andras erfarenheter av att adoptera en hund från ett annat land! :)

Lycka till i fortsättningen!

Jodå våran kille har kommit, har haft honom nu i 4 veckor.
Han är bl. B.c/ spr.sp (tror vi ). Är världens "goaste".
Var lite jobbig mot våra katter i början (skulle jaga dem,tror att han ville leka men katterna blev ju rädda!!!)men nu går det hur bra som helst.
Förstår att du går i spänd förväntan!! Är det ngn speciell hund du har bokat?

Är det Sam du har, eller Jake kanske? MInns inte exakt hur alla såg ut.
Jag har bokat Geoff. Den förra jag var inne på men inte fick, var Jake 8 månader. Jättesnygg vovve!! Geoff ser lite mer barnslig ut:smirk:

Jodå visst är det Sam som är våran nya vovve:bump: Måste bara berätta lite om honom!! Han är supertrevlig och väldigt lättlärd. Han älskar att leta godis och är jätteduktig på det:banana: Har redan lärt sig att komma på kontaktljud!! Lika aktiv som han kan vara kan han även bli kelig som en katt och rulla ihop sig i knät på en.
Är verkligen glad för att vi tog beslutet att adoptera:rofl:
Hoppas du snart får hem "din" vovve!!

Jodå visst är det Sam som är våran nya vovve:bump: Måste bara berätta lite om honom!! Han är supertrevlig och väldigt lättlärd. Han älskar att leta godis och är jätteduktig på det:banana: Har redan lärt sig att komma på kontaktljud!! Lika aktiv som han kan vara kan han även bli kelig som en katt och rulla ihop sig i knät på en.
Är verkligen glad för att vi tog beslutet att adoptera:rofl:
Hoppas du snart får hem "din" vovve!!

Fick besked idag att han kommer på onsdag!! Ska bli jätteroligt!

Vad roligt att det är fler personer.
Jag har också precis "bokat" min adoptiv hund.
Hon heter Salsa och kommer ifrån Polen. Kommer till mig den 8e Juni! ^^

Hämtade Geoff nu ikväll. Han kom med 3 andra hundar. Rastade honom vid Arlanda, och sen in i bilen. Han lade sig raklång och sov den halvtimmen det tog hem!!
Väl hemma klev han ur och blev välkomnad av en av våra katter, med en buff av pannan. Sen var det min border collie och dvärgschnauzern som kom och hälsade. Vidare promenix till stallet, för att sen in och ÄTA. Mycket hungrig, men han fick bara en dl så vi ser hur magen är.
Efter det har vi varit ute och lekt och kollat in gården.
Hundarna kommer jättebra överens. Geoff är hörsam och lydig. Håller koll på mig, och kommer när jag ropar. Det ska bli spännande och se hur det blir i natt. Sova eller trampa runt....

Här är han, godingen!!!
P5020201.jpg

Hämtade Geoff nu ikväll. Han kom med 3 andra hundar. Rastade honom vid Arlanda, och sen in i bilen. Han lade sig raklång och sov den halvtimmen det tog hem!!
Väl hemma klev han ur och blev välkomnad av en av våra katter, med en buff av pannan. Sen var det min border collie och dvärgschnauzern som kom och hälsade. Vidare promenix till stallet, för att sen in och ÄTA. Mycket hungrig, men han fick bara en dl så vi ser hur magen är.
Efter det har vi varit ute och lekt och kollat in gården.
Hundarna kommer jättebra överens. Geoff är hörsam och lydig. Håller koll på mig, och kommer när jag ropar. Det ska bli spännande och se hur det blir i natt. Sova eller trampa runt....

Va fin han är!!
Vet du ngt om vad han har varit med om?
Vi vet ju inget om Sam mer än att han är upphittad på gatan.
Men att han har haft ett "hem" märks för han är rumsren o social.Man undrar hur de bara kan slänga ut dem och inte bry sig om vad som händer !!
Hoppas du haft en hyfsat "lugn" natt.

Man undrar hur de bara kan slänga ut dem och inte bry sig om vad som händer !!
Hunden kanske har sprungit bort för dem, slitit sej ur kopplet eller rymt ur hundgården. De har letat och letat och letat efter sin hund men inte hittat den, för att du sitter med den i Sverige!!

Min bror och hans flickvän adopterade en hund ifrån spanien, det krävdes lite arbete med honom dvs socialträning...
Nu är han hel mysig ;)

//Carro

Lycka till med honom! Det kommer säkert gå jätte fint.
Den här månaden innan min flicka kommer känns som en evighet.

Va fin han är!!
Vet du ngt om vad han har varit med om?
Vi vet ju inget om Sam mer än att han är upphittad på gatan.
Men att han har haft ett "hem" märks för han är rumsren o social.Man undrar hur de bara kan slänga ut dem och inte bry sig om vad som händer !!
Hoppas du haft en hyfsat "lugn" natt.

Natten blev lugn. Geoff skällde till ett par skall ngn gång på natten när han hörde nåt, troligtvis. Annars helt lugnt. Rumsren är han också. Magen är bra, men han fiser lite illa. Inte så konstigt med foderbytet.
Geoff har faktiskt en känd historia. Han har bott i familj tills de inte kunde ha honom kvar, då hyresvärden inte tillät hundar där de bodde.
Så för ovanlighetens skull finns det papper på vaccineringar od sedan han var 4 månader gammal.
Han är jätteglad och harmonisk och följer mig och min "gamla" Border Collie som om han alltid bott här. De är ganska härliga när dom leker tafatt i sommarhagarna.

P5170067.jpg

Mina voppar på sommarbete. Geoff tv från Irland. Kira th omplacering från Kalmar. Helt underbara hundar!

Är det själva räddningsaktionen och känslan av att göra gott man är ute efter eller varför importerar man en hund från ett annat land?

VARFÖR väljer man då att ta hem en hund från ett annat land? Kan man inte hjälpa en hund i sitt eget land? Är det mer exotiskt att ha en hund från Spanien, Estland eller Irland :confused: Känner man sig bättre som människa efter att ha "räddat" en sådan hund istället för en helt vanlig svensk hund??

Kalla mig elak eller vad som helst men jag förstår inte varför vi inte i första hand satsar på att hjälpa de öonskade hundar som redan finns i vårt land innan vi startar räddningsorganisationer utomlands (även om det verkligen är behjärtansvärt).[/QUOTE]

Citat ovan.

Jag har tagit hit en hund från Irland. Jag sökte från december -06 på alla tänkbara ställen efter den hundtyp jag ville ha. Jag adopterar inte hunden för hundens skull, utan för att jag vill ha en viss typ av hund att dela mitt liv med i kanske 15 år framåt. Jag letade på Blocket, på rassklubbssidorna, på övriga hundannonssidor, lade ut trevare bland bekanta osv osv osv. Det fanns inte en hund att få tag i med dom krav jag hade. Hanne, kastrerad, Border collie, mellan 1 och 1½ år gammal. Till sist hittade jag Hundarutanhem, och kunde där hitta en hund som passade.
Därför tog jag inte hand om en hemlös hund i sverige.

Det är väl ungefär som att folk väljer att ge pengar till U länders barn istället för att rensa upp här hemma. VARFÖR väljer man så då ? Jo, för man vill. Alla ä'r vi olika VART vi väljer att lägga våran hjälp. Fel kan det ALDRIG bli, för hjälpa kan aldrig, aldrig vara fel OAVSETT vart man lägger den.

Och sedan finns ju inget som överhuvudtaget säger att man INTE kan angagera sig på fler ställen. Man kan hjälpa hundar utomlands och *hör och häpna* även hjälpa hundar i Sverige...och detta samtidigt. Det ena behöver väl INTE utesluta det andra.

Hundarna i Sverige har det flerfaldigt bättre, även om allt kan förbättras. Jag tycker inte folk ska gapa om att de som adopterar *kanske är ute efter en exotisk hund* när folk hela tiden strävar efter *nya* renraser som hela tiden dyker upp här i Sverige. Vad tusan duger inte Golden, labbe och Shäfer längre ?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 919
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 787
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar