Adopterad vovve?

YlvaG

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av att ta hand om "gatuhund" från ett annat land?

Då jag nog inte kommer kunna bestämma mig för en ras när det väl blir dags så har jag börjat kolla upp olika organisationer för att ev. ta hand om en liten hund som behöver det. Någon eom ha erfarenheter?

Sv: Adopterad vovve?

Min generella åsikt är att det är bättre att ta hand om de hundar i Sverige som behöver hjälp. De hundar jag har träffat som tagits in av dylika organisationer har varit stressade, halvsjuka och svåra att hantera.

Vi har tagit hand om två hundar via organisationer som hjälper gatuhundar...en från Spanien och en från Irland...båda dessa hundar var helt fantastiska hundar...:love:

Dessutom tog vi hand om en "upphittad" hund när vi bodde i USA, denna var misshandlad och i dåligt skick...Hon var den mest fantastiska hund jag någonsin träffat på:love::love:, vi gjorde alla vaccineringar och tester för att få ta henne hem till Sverige...
Vi var dock tvugna att invänta antikroppstestet för rabies, men vi flyttade hem till Sverige innan och försökte gardera oss för alla eventualiteter då en kollega till min man erbjöd sig att ta hand om henne tills resan till Sverige kunde ske...BIG MISTAKE...lita aldrig på en amerikanare. Han gav bort henne till första bästa människa som stannade till på ranchen:cry::cry:
Jag har sedan dess kontaktat alla veterinärer och rescue centers i hela Texas...hon är chippad och registrerad på mig så kanske en dag...

Så att såga hittehundar...skulle jag aldrig göra. Många gånger visar dessa hundar en tacksamhet långt utöver det vanliga...och jag skulle aldrig tveka att rädda en hund igen..oavsett Sverige eller annat land. Se bara till att kolla upp föreingens seriositet...
Själv skulle jag vilja rädda en Greyhound från Irland...men min andra hälft vägrar då han tycker dom ser ut som stor råttor:confused:

Jag har haft hundar hela mitt liv svenska, utländska, rescue hundar, rasrena svenskuppfödda, champions bla bla...
Alla hundar är fantastiska på sitt vis...
Just nu har jag en svenskfödd oreg. Jack Russel och har en Basset Hound bokad till våren...
En hund med gott och vänligt temperament ät viktigast för mig...
Och dom allra flesta räddningshundar jag träffat är jätte trevliga hundar...
:banana:

Om jag nu kommer skaffa hund utomlands så vill jag nog försöka åka ner och vollontära några veckor någonstans och på så sätt ev. hitta just "min" hund. Slå två flugor i en smäll sas. Har du någon organisation du rekomenderar?

Det värsta är ju seriositeten som ju är svår att upptäcka om den är falsk eller ine.

Jag har vänner i Sthlm som jobbar ideellt (stavas hur???)
för SOS dogs.
Om du vill ner och jobba några veckor så kan hon garanterat hjälpa dig med allt som hör till.
Hon åker själv ner och väljer ut hundar som hon sedan omplacerar i sverige.
Finns massor och berätta men om du vill ha kontakt med henne så hojta till.

Min mammas förra jobbar kompis har tagit hem en ryskgatuhund.

Den var liv rädd och dom fick inte titta på den elller prata med pipig eller mörk röst med den så att den skulle vänja sig

Min lilljycke Liam som blir 7 nu i maj & varit i Sverige i 6år i februari, kommer från Spanien.
Jag anordnade tre träffar i Norrköping under Liams första år här & träffade då en drös med spanska byrackor & ALLA hade jättetrevligt temperament. Liam kom hit genom ADA (Animales de Andalucia).
Men Hundstallet i Sthlm kan ju också vara värt ett besök.

Jag skulle lätt kunna ta emot en spansk eller irländsk hund nästa gång. Men även en svensk. Våran andra hund är en svensk renrasig omplaceringshund..har även haft fler svenska omplaceringar.

Det viktiga är ju att man hittar en hund man gillar..ursprung känns oviktigt.

Apropå Hundstallet och andra svenska omplaceringshundar..

Det finns ju många hundar i sverige som behöver hem, så faktiskt tycker jag att innan man kikar på hundar utomlands så kan man kika på dem som finns i sverige. Och kanske om man inte hittar något som passar, söka efter hitte hundar utomlands.
Jag har mycket delade känslor om vad jag tycker att ta hundar utomlands hit, när hundar här söker hem..
Men hur man än väljer så blir det en hund som behöver ett hem.

Jag måste hälla med föregående talare - har själv adpoterat en "svensk" omplacering, och just att hålla kontakten med hans tidigare ägare tycker jag är värdefullt. Särskilt som jag egentligen inte är nån utpräglad hundmänniska.
Att vi blev goda vänner gjorde ju inget heller, men; det känns lite som att köpa grisen i säcken att ta hem en utlandshund....
Men man blir ju tårögd när man ser annonserna.

Håller med Dravena! Bättre att ta hand om hundar som behöver hjälp i Sverige och hjälpa utländka hundar på plats! Det är en extrem situation för en hund att flyga och ställa om och även om det inte alltid syns så är hunde ofta väldigt stressad. De kan säkert bli snälla och trevliga med rätt matte och husse, men som sagt så tycker jag vi ska ha hand om "våra egna" först.

Jag tycker att det är upp till var och en att besluta huruvida man vill ta hand om en "svensk" eller "utländsk" omplaceringshund.

Vår familj har tagit hand om fyra f.d. gatuhundar (fyra små tikar) från Polen. Vi gjorde det privat, dvs. inte genom en organisation. Den största skillnaden, jämfört med om vi hade gjort det genom en organisation, var att det låg på vårt ansvar att se till att alla nödvändiga vaccinationer, avmaskningar, prover och kontroller var gjorda på ett korrekt sätt.

Bättre att ta hand om hundar som behöver hjälp i Sverige och hjälpa utländka hundar på plats!

Det ena behöver inte utesluta det andra. Organisationen CHANS (som brukar ta in hundar från utlandet för adoption i Sverige) lägger t.ex. oerhört mycket pengar och tid på att hjälpa gatuhundar på plats i deras hemländer.

Jag tycker att det är upp till var och en att besluta huruvida man vill ta hand om en "svensk" eller "utländsk" omplaceringshund.
Sant. Men jag tycker att man ska veta att dessa "organisationer" egentligen är företag som tjänar pengar på det hela. Det är lögner att man tex betalar för chippning mm på de irländska hundarna. Det första RSPCA gör när de får in en hund är att åka till veterinären och chippa samt kastrera hunden. RSPCA har mycket billiga priser hos veterinärerna och många veterinärer jobbar tex gratis för RSPCA. Sen går de svenska organisationerna ut och tar betalt för veterinärkostnader som inte finns!

Irland är heller inget land där man generellt missköter sina djur. Varför har man då denna tillströmning av "herrelösa" hundar från Irland? För att det är enkelt att importera från Irland. Det är en ö utan sjukdomar och hundarna behöver inte ens vara vaccinerade för att komma genom tullen i Sverige. RSPCA finansieras med hjälp av välgörenhet, någonting som irländarna är mycket bra på. De tar ett "bidrag" (köpesumma egentligen) på 75 euro för en hund som är vaccinerad, chippad, avmaskad och kastrerad. Sedan skickas den till Sverige för ett betydligt högre pris.

Kolla även på
http://www.hundhjälpen.se

*märkligt att folk inte kan svara på frågor som ställs utan måste promt moralpredika, som vi hört till dödagar i oändliga trådar...lågt tycker jag :(. Som någon sa, det är upp till var och en att välja vart dom väljer att ta en omplacering.

Om du nu ska ta köpa en " behövande hund" så varför inte ta en som behöver dig som bor i sverige?

Du gör ju lika stor (tom större) nytta så det skulle jag göra om jag nu bestämt mig för att ta en sån sorts hund.

Om du nu ska ta köpa en " behövande hund" så varför inte ta en som behöver dig som bor i sverige?

Du gör ju lika stor (tom större) nytta så det skulle jag göra om jag nu bestämt mig för att ta en sån sorts hund.

Men snälla.... Man säker väl en viss typ av hund som man tror passar det liv man för. När jag sökte en hund av Border Collie typ av spec kön och ålder fanns inga sådanan att få tag i i Sverige. Varken på Hundstallet eller på privata marknaden. Skulle jag då ta en Schäfer/Dobermann/rottweiler-typ från Hundstallet bara för att den är "behövande". Give me a brake.
Naturligtvis tar jag hem en hund från Irland då, som passar mig. Och naturligtvis är den vaccinerad, avlusad och maskad innan den komemr hit. Sluta snacka goja, alla ni som inte vet.

Någon som har erfarenhet av att ta hand om "gatuhund" från ett annat land?

Då jag nog inte kommer kunna bestämma mig för en ras när det väl blir dags så har jag börjat kolla upp olika organisationer för att ev. ta hand om en liten hund som behöver det. Någon eom ha erfarenheter?

Hundarutanhem.se är en bra organisation. KOlla deras hemsida.
Om du vill ha mer info kan du PM:a mig, så slipper vi moralkakor från folk som inte förstår detta med olika rasers olika mentalitet och användningsområde.

Vi har adopterat en hund från Rumänien, och jag skulle ALDRIG tveka att göra om det igen!! En underbar liten hund som har utvecklats fantastiskt på det halvår vi har haft henne.

Naturligtvis har dessa hundar haft ett svårt liv som har satt sina spår, men å andra sidan har de ett fantastiskt psyke många gånger, de är signalkänsliga och har lätt för att umgås i flock eftersom det var så deras vardag på gatan oftast såg ut.

De är mycket tacksamma och kärleksfulla, blommar verkligen upp när de får sina behov tillfredsställda.

Självklart finns det hundar med problem, mend det finns det hos hundar i svenska hundhem också, eller hur?

Jag har kontakt med många som också har adopterat hund därifrån, och de säger alla samma sak: UNDERBARA HUNDAR!

Dessutom gör man en välgärning på ett sätt som inte kommer på fråga när det gäller svenska hundar. De förhållanden som råder där nere liknar ingenting som en svensk hund skulle utsättas för .... Här ingriper grannar, folk på gatan, myndigheter osv om de ser att hundar eller andra djur far illa, där är det obeskrivligt grymt att vara hund .... Hundhemmen här ger sina hundar mat, värme, vatten, skydd, stimulans, i hundhemmen där får hundarna vara glada om de slipper avlivas på något bestialiskt sätt ....

Nej, jag tvekar inte!!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 317
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 064
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 919
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka