Adopterad vovve?

Sv: Adopterad vovve?

*KL*
Angående utlandsfödda adoptionshundar så säger jag igen som jag alltid säger:

Det angår INGEN annan vart min hund kommer ifrån. Om ni tycker att svenska omplaceringar ska hjälpas i första hand- ja men ta en svensk omplacering då. Jag tar iaf min hund från vilket land jag vill.

Givetvis ska man hjälpa svenska omplaceringar. I min familj har vi haft 5 svenska omplaceringar..1 spansk. och ändå tycker folk att de har rätt att påpeka det felaktiga i att ta hem en spansk hund..

Jag har ALDRIG mött en hund som varit dålig psykiskt av de spanska hundar jag mött. Givetvis kan det hända, pecis som svenska omplaceringar kan vara psykiskt dåliga.

Teesiem: Bra sagt! Förstår inte heller varför folk lägger sig i varifån man hämtar sin hund! Och med tanke på alla barn som adopteras från andra länder, så ....

Sant. Men jag tycker att man ska veta att dessa "organisationer" egentligen är företag som tjänar pengar på det hela. Det är lögner att man tex betalar för chippning mm på de irländska hundarna. Det första RSPCA gör när de får in en hund är att åka till veterinären och chippa samt kastrera hunden. RSPCA har mycket billiga priser hos veterinärerna och många veterinärer jobbar tex gratis för RSPCA. Sen går de svenska organisationerna ut och tar betalt för veterinärkostnader som inte finns!

Irland är heller inget land där man generellt missköter sina djur. Varför har man då denna tillströmning av "herrelösa" hundar från Irland? För att det är enkelt att importera från Irland. Det är en ö utan sjukdomar och hundarna behöver inte ens vara vaccinerade för att komma genom tullen i Sverige. RSPCA finansieras med hjälp av välgörenhet, någonting som irländarna är mycket bra på. De tar ett "bidrag" (köpesumma egentligen) på 75 euro för en hund som är vaccinerad, chippad, avmaskad och kastrerad. Sedan skickas den till Sverige för ett betydligt högre pris.

Du är rolig du! Vad har RSPCA med de Irländska hundarna att göra? Varför skulle de betala för de Irländska hundarnas veterinärvård?
Adoptionsavgifterna täcker vaccinationer, chippning, kastrering, avlusning, avmaskning (oftast 2ggr), resan till Svetige samt föreningens kostnader för arbetet här i Sveige (telefonräkningar, resor för att göra hembesök, resor till och från Irland för att träffa hundarna på plats, inköp av burar osv) och alla resterande pengar går till att hjälpa andra hundar på plats på irland. det är ju långt ifrån alla som åker till Sverige, och många kostar multum i veterinärkostnader eftersom de är svårt skadade eller sjuka. För närvarande finns 7 stycken svårt skadade hundar på "vårat" hundhem på Irland och decembers veterinärräkning ligger på över 5000 euro. Vi placerade 4 hundar i Sverige i december, vilket gav 18000 i kassan (1800 euro). Resan för hundarna med Lufthansa gick på 1040 euro, vaccin, avmaskning och loppbehandling kostade ytterligare 70 euro per hund. de var alla valpar, så någon kastreringskostnad blev det inte. Hundhemmet fick alltså in 480 euro från de svenska hundarna, vilket lämnar drygt 4500 euro i veterinärräkningar som de får samla in genom att skaka bössor i shoppingcenter. Lukrativ business!!

Hundhållningen på Irland går framåt, det håller jag med om. Men antalet hundar som lämnas till avlivning i dog pounds är detsamma, år efter år. Där har ingen förändring skett - det handlar fortfarande om slit-och-släng-hantering där man skaffar små söta valpar som sen växer upp och kastas ut.
En av mina ena hundar lämnades till ett hundhem när hon var 12 veckor för hon bet barnen. Den andra (en BC-blandis) lämnades in när hon var 18 månader för hon var för livlig. Min kompis labbekorsning var 6 månader när hon dumpades för hon "blev för stor". Vi har en labbekorsning som lämnades in för familjen skaffade en ny valp och den gamla hunden gillade inte nytillskottet så de lämnade in den gamla till omplacering och behöll den söta valpen. På Juldagen kom en man utanför Clonmel ut och hittade en gammal tovig hund bunden vid hans grind. Tidigare i höst kom vi ut på morgonen och hittade en enögd terrier övergiven utanför kennlarna med en söndersliten käke. Min chefs lurcher hittades bunden på tågrälsen utanför Dublin, hennes schäfer hittades skjuten i huvudet och dumpad i en kanal, han har över 90 hagelkulor i skallen som inte kan opereras ut.
Irländarna är verkligen djurvänner!:banana:

*kl*
Jag var uppe i huvudstaden idag och fick äran att träffa två stycken ny komlingar till sverige, nyss hämtade på arlanda.
Dessa två underbart söta unghundar kommer från spanien. :love:
Lite smårädda, men mycket vickande på svansar, så jag tror nog inte att de kommer få några större problem i livet. :D
Och så söta som dom var så kommer dom hitta hem fort.:)

Ja även du..om jag nu länkar till en hundorganisation och länken är felaktig och tydligen går till ett hunddagis som du påpekade..nog borde du väl då förstå att länken var felaktig. Förstår du nu ?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 318
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 064
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 919
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka