Adopterad vovve?

Sv: Adopterad vovve?

En av mina tjejkompisar (Akila på buke) har en hund ifrån Spanien ifrån något hem. Hunden ifråga är helt underbar tycker jag, det sägs vara renrasig schäfer men jag är inne på att det är en blandras.

Personligen så tycker jag som några till här i tråden, varför vända sig till utlandet när så många svenska hundar far illa? Borde vi inte hjälpa dom svenska hundarna först?

Personligen så tycker jag som några till här i tråden, varför vända sig till utlandet när så många svenska hundar far illa? Borde vi inte hjälpa dom svenska hundarna först?

Personligen tycker jag att man i första hand ska tänka igenom sitt hundköp precis som om man köper hund i sverige eller vartifrån helst. VILKEN typ av hund passar mig? Vilket kön? osv. Att man "hjälper" en hund tycker jag alltid ska komma i andra hand i tanken. Om man inte kan tänka sig att köpa en stor bruksras pga aktiviteten den kräver i vardagen, så tycker jag inte heller att man ska hämta en sån från ngn hjälporganisation heller, svensk eller utländsk. Hunden lever i nuet, och kräver den motion och stimulans den behöver efter fysiska/mentala förutsättningar oavsett om den är "räddad" eller inte!

Därför kan det ibland vara svårt att ta hundar från de svenska hundstallen då det oftast är stora hannar av brukshundsraserna-korsningar, som ska ut.

Sant. Men jag tycker att man ska veta att dessa "organisationer" egentligen är företag som tjänar pengar på det hela. Det är lögner att man tex betalar för chippning mm på de irländska hundarna. Det första RSPCA gör när de får in en hund är att åka till veterinären och chippa samt kastrera hunden. RSPCA har mycket billiga priser hos veterinärerna och många veterinärer jobbar tex gratis för RSPCA. Sen går de svenska organisationerna ut och tar betalt för veterinärkostnader som inte finns!

Irland är heller inget land där man generellt missköter sina djur. Varför har man då denna tillströmning av "herrelösa" hundar från Irland? För att det är enkelt att importera från Irland. Det är en ö utan sjukdomar och hundarna behöver inte ens vara vaccinerade för att komma genom tullen i Sverige. RSPCA finansieras med hjälp av välgörenhet, någonting som irländarna är mycket bra på. De tar ett "bidrag" (köpesumma egentligen) på 75 euro för en hund som är vaccinerad, chippad, avmaskad och kastrerad. Sedan skickas den till Sverige för ett betydligt högre pris.

Det är sant att det finns organisationer som inte är ärliga mot sina "kunder" - men långt ifrån alla organisationer agerar på det ovan beskrivna sättet.

Att organisationerna begär ett högt pris för hundarna tycker jag är bra (på så sätt sållas en del av impulsadoptionera bort), så länge som "vinsten" placeras inne i verksamheter och inte tas ut av någon enskild person/grupp. Organisationen CHANS, som jag nämnde i ett tidigare inlägg, tar 4000 kr för varje adopterad hund. Och ja, det är mer än vad det kostar att förbereda en hund från Polen för transport till Sverige - men hela vinsten läggs på verksamheten (bland annat på att förbättra förhållanderna för gatuhundarna på plats i Polen), ingen av de aktiva inom CHANS gör någon vinst på verksamheten, tvärtom lägger de många gånger ut pengar ur egen ficka (när det behövs).

Att kast moralkakor var väl inte meningen, och jag skulle själv vilja vara med Animales sans fronteries och likande organisationer, i utlandet för att göra djurens situation bättre.
Men - det känns som ett gungfly med dessa organisationer som tar in djuringar från utlandet.
Jag letade "extrahund" i månader innan jag hittade Nisse, och ingen av de organisationer jag tittade på hundar hos ( iofs bara över nätet) kändes vidare genomtänkta.
Det är min åsikt i alla fall. Jag ville inte ha en hund, jag ville ha rätt hund.
Sedan träffade jag ju husky-ruskan som stal mitt hjärta och bodde i Stockholm, så saken föll ju på eget grepp.
Jag skulle nog inte med mitt nuvarande (mycket måttliga) hundkunnande och erfarenhet, ta risken med en utlandshund.
De får det att kännas alldeles för enkelt, på något sätt....
Fråga mej om ett år igen, kanske jag har en annan åsikt.

Jag vet att det finns många bra organisationer, men jag vet också att många av tex de spanska hundarna skickas tillbaka till Spanien igen, eftersom de inte klarar av kulturchocken till Sverige trots idoga försök.

Det där är precis vad jag misstänkt också, utan att veta något. En organisation jag var i kontakt med ville ha nästan 5000 för en sådan hund :eek:

FY så skinniga deras hundar var:(

Det må dom vara men deras uppfödaren är lätt den bästa basset hound uppfödaren i Sverige i mitt tycke. Hon har varit årets uppfödare i rad i hur många år som helst, samt tar stor slam på utställningar både i Sverige och utlandet.

Det må dom vara men deras uppfödaren är lätt den bästa basset hound uppfödaren i Sverige i mitt tycke. Hon har varit årets uppfödare i rad i hur många år som helst, samt tar stor slam på utställningar både i Sverige och utlandet.

Ja det brukar vara så, dom som gör sig bäst på utställningar i "extremraserna" är också dom som ser klart osundast ut. Fyfasen säger jag bara. Stackars djur!! Människans fåfänga ger mig verkligen rysningar ibland.

Istället för att förstöra ursprunget på denna tråd så välkomnar jag er in på en debatt om rasen i tråden basset hound. Välkomna :bump:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 317
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 064
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 919
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka