Adoptera bort barn?

Riley

Trådstartare
Har man i Sverige möjlighet att adoptera bort sitt barn utan några speciella skäl (säg exempelvis att man blivit gravid av misstag och helt enkelt inte vill ha barn, men av någon anledning inte kan/vill göra abort)?

Om ja, när ska/kan man kontakta vilka-det-än-är-man-ska-prata-med?
Ska det göras innan förlossningen, eller är det lika möjligt att få igenom det om man "ändrar sig" i efterhand?
Hur gammalt får barnet max vara i sådana fall?

Och nej, jag befinner mig inte själv i någon liknande situation, jag är bara nyfiken.

Sv: Adoptera bort barn?

Ja jag tror att det är möjligt, men det är nog rätt jobbigt eftersom det lobbas för att barn ska stanna hos sina biologiska föräldrar så länge det är möjligt. Jag har för mig att jag såg ett repotage när jag zappade förbi på tvn för ett tag sedan, men tyvär vet jag inte vilken kanal det var.

Min mamma gick i nian när hon väntade mig, en av hennes lärare kämpade hårt för att få mig bortadopterad:eek::devil:

Men se, det satte mormor stopp för! Och jag har haft en väldigt bra uppväxt, mitt första år bodde jag med mamma, mormor och mina mostrar. Sen flyttade vi till en lägenhet vägg i vägg med mormor.

Jag har en kompis som blev gravid när hon gick på högstadiet, när hon förstod läget så var det försent för abort.
Hon valde att adoptera bort sin son... hon har dock turen att få ha kontakt med familjen som adopterade honom.

Jag är inte helt säker, men man ska nog vända sig till socialtjänsten om man vill adoptera bort sitt barn.

Min lillebrors bästa kompis är adopterad, lika så hans 2 äldre "systrar". Föräldrarna kan inte få egna barn. Jag vet dock inte hur gamla de var när de adopterades. Men tjejerna gick den ena i klassen ovanför mig och den andra i klassen under mig, ända sen lekis. Och brorsan har gått i samma klass som min bror sen lekis (5-6 år gammal är man då).

Kan fråga mamma när hon kommer ikväll om hon vet mer.

Man placerar barnet i fosterfamilj. Efter 3 år utreds om det ska adopteras eller om föräldrarna ska ta del av vårdnaden. Detta för att man inte vill bryta de biologiska banden.
Sen om det är bra för barnen är ju en annan femma.

Min fd grannes son är adopterad, hans "nya" familj hämtade honom direkt på sjukhuset när han var född. Hans biologiska mamma var bara 14 år. Det var 23år sen så reglerna kan ha ändrats. Han har två småsyskon, syskonen är biologiska syskon men inte släkt med äldsta sonen. Det yngsta syskonet hämtades på bb och den andra var 1 år. Syskonen är nu 20 och 19 år och har bott som fosterbarn hela tiden, "nya" familjen har velat adoptera dom men det har inte gått.

Min faster adopterade bort en son 1988 (89?) direkt på BB.

Vet andra som har varit fosterföräldrar i många år och som vill adoptera men inte får pga av att de biologiska föräldrarna såger nej eller att de är i ett tillstånd där de inte kan fatta beslut (missbrukare och psyksjuka).

Min mamma har varit fosterhemsplacerad under hela hennes uppväxt, skulle adopteras när hon var 13 år men den biologiska mamman sa nej av någon dum anledning.

Det är nog väldigt olika, men så länge de biologiska föräldrarna säger nej, så är det nog väldigt svårt.

Följdfråga:

Får då den biologiska föräldern själv välja vem som skall få adoptera?

Man placerar barnet i fosterfamilj. Efter 3 år utreds om det ska adopteras eller om föräldrarna ska ta del av vårdnaden. Detta för att man inte vill bryta de biologiska banden.

Så vitt jag vet så blev min kompis son adopterad direkt han var född.
Och detta är inte ens 5 år sedan.

Jo jag har en bekant i samma situation, hon har inte sett barnet efter födseln och önskar inte det heller, den lille/lilla fördes direkt bort för adoption.

Kanske beror på varför barnet lämnas bort. Om det är missbruk/sjukdom med i bilden kanske föräldrarna ska få chansen att ha fortsatt kontakt med barnet.
Jag vet inte.

*kl*

Jag är sjäv adopterad inom Sverige (1988), och hämtades direkt på BB av mina adoptivföräldrar. Sedan hade mina biologiska föräldrar rättigheten att "ångra" sig de första 6 månaderna under den tiden var jag fosterbarn innan adoptionen blev klar. Under det halvåret hade även mina biologiska föräldrar bett om att få brev/bilder på min utveckling etc. Men de fick inte vara en del av valet av adoptivföräldrar. Efter det bröts banden helt, tills för ett år sedan då jag sökte upp mina biologiska föräldrar. Enligt min hemkomun fungerar det likadant idag, när jag pratade med dom angåede mitt projektarbete som jag skrev för 1 år sedan. Det är vad jag vet! :)

Delvis kl

Tack för alla svar.
Man kan alltså sammanfatta det med att det bör gå bra med en "direktadoption" (dvs. utan fosterhemsinblandning), så länge omständigheterna runt föräldrarna gör dem kapabla att fatta ett rättvist beslut?

Har de biologiska föräldrarna rätt att veta var barnet hamnar?

Vill man adoptera bort sitt barn kontaktar man socialtjänsten.

Jag jobbar på familjerätten och vi har några gånger blivit kontaktade av blivande mammor som velat adoptera bort sitt barn. Vi ska då ordna ett jourfosterhem åt barnet dit det kommer från BB under mammans betänketid. Man måste ha en viss betänketid efter förlossningen innan man får fatta såna beslut. Vill barnets pappa ha kontakt med barnet kan det inte adopteras bort mots hans vilja.
Biologiska föräldrar får ha vissa åsikter om vart barnet hamnar som i vilken del av Sverige det ska placeras.
Därefter skall beslutet om adoption tas i domstol och beslutet går att överklaga om någon skulle ångra sig.

Socialstyrelsens råd för handläggning av adoptionsärenden http://www.socialstyrelsen.se/NR/rd...4D61-BC15-E53833942045/10982/20081015_rev.pdf

Du blandar ihop. Om ett barn varit familjehemsplacerat i tre år ska det övervägas om familjehemsföräldrarna ska bli vårdnadshavare. Det har ingenting med adoption att göra.

Ok, det har jag säkert gjort :D
Läste nåt om detta i DN och det var lite luddigt skrivet.

Det finns grupper i samhället som vill att det bli lättare att adoptera barn som varit familjehemsplacerade länge och där man bedömmer att de kommer att förbli det under sin uppväxt. Man anser att det är större trygghet för dem att bli adopterade av sina fosterföräldrar.

Med en egen förälder uppvuxen i fosterhem är jag emot förslaget eftersom min kontakt med den biologiska släkten på den sidan gett mig mycket.

Det finns grupper i samhället som vill att det bli lättare att adoptera barn som varit familjehemsplacerade länge och där man bedömmer att de kommer att förbli det under sin uppväxt. Man anser att det är större trygghet för dem att bli adopterade av sina fosterföräldrar.

Med en egen förälder uppvuxen i fosterhem är jag emot förslaget eftersom min kontakt med den biologiska släkten på den sidan gett mig mycket.

Och jag tycker precis tvärt om.

Med en mor som blev omkringslussad i 13 år och sedan nekades en adoption av en biologisk mor med 4 andra barn hon tog hand om, men inte min mamma:confused:. Min mamman har alltid "glömts" bort tex vid bouppteckningen efter min "mormors" (vill inte kalla henne det) död. Har även ringt upp och försökt få kontakt och fått min mammas existens nekad av en morbror. Alla har alltid vetat om min mor men har inte velat kännas vid henne, hon lämnades på barnhem när hon var 9 månader.

För min mamma hade det helt klart varit tryggare att få bli adopterad och känna sig önskad för en gångs skull.

Jag tycker att det borde bli mkt lättare att få adoptera barn inom Sverige, tycker att man i många fall håller olämpliga föräldrar om ryggen alldeles för länge/mycket. När man återfaller i tex missbruk om och om igen så tycker jag att man har försatt sin rätt till barnen.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 746
Senast: Ninnurur
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 656
Senast: Anonymisten
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 352
Senast: monster1
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 929
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar