Acta Graco cosmic comfort??

rubytoo

Trådstartare
Nu är jag på väg ut för att köpa en större bilbarnstol och just denna tyckte sonen om och den säljs med ett bra erbjudande just nu.

Så vad säger ni?? är det en bra stol och ffa säker?

Sv: Acta Graco cosmic comfort??

Vi har den och är väldigt nöjda. Sonen har åkt i den sen han var ca 9-10 månader. Den är relativt enkel att montera och dessutom är den vändbar. Sonen är 2 år nu och ca 87 cm lång. Än sitter han bra och rymligt!

Vi har en, jättenöjda. Emilia har akt i den sen hon var 6-7 manader. Knäppet var lite svart att fa till i början, komma pa tekniken men nu är det inga problem.
Enda skulle väl vara att den är ganska stor, sa om man har en liten bil blir det trangt. Sen blir det väldigt svettigt för Emilia när det är varmt men det vet jag inte om det är samma i alla stolar.

Vi har en sådan och vår son satt inte alls bra i den :( huvudet "ramlade fram" direkt han somnade och gick inte att luta stolen mer! Tar dessutom otroligt stor plats i bilen!
Vi har den nu som extrastol och köpte ist en begagnad Britax Hi-way (vet inte hur det stavas riktigt) och den är vi verkligen supernöjda med! Han sitter kanonbra och den tar mindre plats!

Jag tycker inte om den. Barnet har ganska lite plats när det blir större och sonen som är 4 år sitter ganska illa i den (bakåtvänd förstås, dessa stolar ska inte användas framåtvända utan bytas mot en bältesstol när barnet växt ur den bakåtvända). Vi har även en Britax Freeway och där sitter han betydligt bättre och kommer kunna sitta ett år till åtminstone.

Vi köpte en sådan till vårt första barn. Sen när lillasyster också behövde en större stol köpte vi istället en britax då det var bra priserbjudande på den. Och med båda stolarna i bilen så tycker jag mycket bättre om britaxen än Actan.

Britaxen är mycket lättare att montera (händer att vi byter bilstolarna mellan våra två bilar ibland) lillasyster sitter bättre i sin stol framförallt är det bättre lutning på den så hon inte tippar med huvudet plus att den känns mycket rymligare så antagligen blir det så att vår stora tjej får ta över britaxen innan hon flyttar till framåtvänd stol då hon kommer få plats i den längre än i actan.

Summan från mig blir att actan inte får något toppbetyg. Sen ur säkerhetssynpunkt tror jag dem är rätt lika.

Lycka till.

*kl*

Nu är Actan inköpt, dock så blir man ju lite orolig att den nu inte kommer att passa av det som jag läst här. Sonen tyckte den var bra att sitta i i affären iaf.

det blev en svart/grå med gröna band :D

Tror det är den färgen vi har ocksa, frog tror jag den heter.
Som sagt sa är vi nöjda, sa hoppas ni blir det ocksa. Skulle han "tappa" huvudet kan man ju prova med en san kudde man sätter runt halsen.

Jag gillar inte aktas stolar, tycker att de tar för mkt plats och mina barn sitter inte bra i de. Tycker bättre om britax.
Tänk på att inte använda den framåt, utan använd den bakåt tills den är urvuxen.

Fast jag tycker inte att den är sådär värst stor i alla fall inte när jag satte in den i min bil.

Och den var väldigt enkel att sätta fast vilket många här inte tycker??

Måste fråga. Varfr sa man inte vända den framåt när de är en bakåt- o framåtvändstol?

* Kombistolar är tyngre än riktiga framåtvända bältesstolar - det kan klämma barnet mellan bältet och stolen vid en krock
* En bilbarnstol är inte urvuxen förrän öronen är vid ryggstödets topp eller maxvikten uppnådd - alltså funkar den inte framåt heller då huvudet inte får tillräckligt med stöd eller vikten är överskriden
* Maxvikten är dessutom lägre än på en bältesstol vilket betyder att det ändå kommer behövas en till stol (Maxvikter: 36kg bältesstol, 25kg vändbar kombistol).
* Man ska inte använda kombistolars internbälte/sele när stolen används framåtvänd (vissa är godkända med internbältet till en viss vikt, vissa får man inte alls använda internbältet framåtvänt) eftersom det håller fast barnets överkropp men huvudet kan röra sig fritt, vid en krock kastas huvudet våldsamt framåt men inte överkroppen.
* Att istället använda bilens eget 3punkts-bälte är inte heller bra då det kommer för långt ifrån kroppen, eftersom kombistolen även är gjord för bakåtvänt åkande och därmed behöver ganska djupa sidor. Bältet alltså att ligga längst med sidorna på kombistolen - inte mot barnets kropp..
* .. dessutom kommer bältet troligen inte alls att sitta rätt över barnets kropp då kombistolar (oftast) inte har någon bältesstyrning över axlar och höfter

Fast jag tycker inte att den är sådär värst stor i alla fall inte när jag satte in den i min bil.

Och den var väldigt enkel att sätta fast vilket många här inte tycker??

Eftersom den ska placeras med klacken nedanför sätet när barnet väger över 11 kg, + att den inte ska luta mot sätet framför när den står i bak så tar den ganska mkt plats från framsätet. Jag tycker inte att det är svårt att montera den, däremot tycker jag att det är svårt att få den att sitta riktigt stabilt.
Sen är det ju ett stort minus att den bara är godkänd till 18 kg i bak.

Det där du skrev nu stämmer inte, den är godkänd pa alla platser upp till 25 kg. Far lutas mot sätet framför/instrumentpanelen.
Det där med klacken maste jag kolla upp men jag har för mig att försäljaren sa att man bara behövde ställa ner den när barnet behöver mer utrymme för benen.

Men jag tror det du skrev nu stämmer för äldre modeller.

Då är det en Cosmic Comfort S, den är godkänd till 25 kg. Den behöver inte heller ha klacken nere efter 11 kg, utan man kan ha stolen på sätet tills det behövs mer benutrymme. Stolen ska inte lutas mot säte/instrumentpanel, men får nudda vid dem.
I ts står det att hon ska köpa en Cosmic Comfort, och då gäller det jag skrev.

:) Kan ju vara samma som du har hon menar, fast hon missat S:et Jag utgick iaf från att det inte var den. :)

Det där du skrev nu stämmer inte, den är godkänd pa alla platser upp till 25 kg. Far lutas mot sätet framför/instrumentpanelen.
Det där med klacken maste jag kolla upp men jag har för mig att försäljaren sa att man bara behövde ställa ner den när barnet behöver mer utrymme för benen.

Men jag tror det du skrev nu stämmer för äldre modeller.

Så som du skriver sa de där jag köpte den.:D

Då är det en Cosmic Comfort S, den är godkänd till 25 kg. Den behöver inte heller ha klacken nere efter 11 kg, utan man kan ha stolen på sätet tills det behövs mer benutrymme. Stolen ska inte lutas mot säte/instrumentpanel, men får nudda vid dem.
I ts står det att hon ska köpa en Cosmic Comfort, och då gäller det jag skrev.

Den jag köpte heter s och i anvisningarna så ska den lutas mot instrumentpanelen alt säte. De visade även detta när de satte in

Den jag köpte heter s och i anvisningarna så ska den lutas mot instrumentpanelen alt säte. De visade även detta när de satte in

Jag ser bara i monteringsanvisningen att den får lutas mot instrumentpanel, men att stödbenet alltid ska användas.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 562
Senast: fixi
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 170
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 834
Senast: Tassa
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar