Äckligt om vin!!!

Sv: Äckligt om vin!!!

Håller med. Anledning till att jag försöker hitta bra ekologiska viner är för miljöns skull, inte för att jag tror att resterna av bekämpningsmedel skulle påverka min hälsa.

Jag såg kvasidokumentären och reagerade på pr-kvinnan för en storsäljare av vin som öppet stod och berättade om hur de måste tillsätta olika jästsorter som gav smak till vinet eftersom användningen av bekämpningsmedel gör att jorden till slut är helt död och vinet då utan tillsatta ämnen inte skulle smaka något. O_o

*kl

Jag såg Kalla Fakta förra veckan och tänkte att jag ska börja köpa ekologiskt istället då det verkar safe. Men sen sa det ju att de hittat rester av bekämpningsmedel även i ekologiska.. eller hörde jag fel?

Men sen sa det ju att de hittat rester av bekämpningsmedel även i ekologiska.. eller hörde jag fel?

Jag känner personligen till 2 ekobönder som vid sidan om köper djurfoder som inte är ekologiskt odlat så det förvånar mig inte ett dugg. Kan väl tillägga att det inte handlar om miljöskäl att dessa är ekobönder, det handlar bara om pengar.

Nu har jag inte kollat upp det här men jag är ganska säker på att allt foder inte måste vara ekologiskt för att få kalla sin djurhållning för ekologisk. Av den enkla anledningen att det inte bara är dyrt utan också väldigt svårt att få tag i tillräckligt bra ekologiskt foder för dagens högproducerande djur.

Eftersom vi frekvent använder oss av diverse kemikalier i allt så finns de överallt. Man kan ju hitta spår av bekämpningsmedel i dricksvattnet så ingen kommer undan ekologisk odlare eller inte. Men odlar man utan bekämpningsmedel så tillsätter man ju iallafall inte mer bekämpningsmedel.

Nu har jag inte kollat upp det här men jag är ganska säker på att allt foder inte måste vara ekologiskt för att få kalla sin djurhållning för ekologisk. Av den enkla anledningen att det inte bara är dyrt utan också väldigt svårt att få tag i tillräckligt bra ekologiskt foder för dagens högproducerande djur.

Jag har inte koll på regelverket, men är det som du säger så försvinner ju lite vitsen med det. Ifall det är OK att använda besprutat/konstgödslat foder och du ändå kan kalla köttet du producerar ekologiskt så tycker jag att det är falsk marknadsföring.

Bara till en viss procent. Ju mindre besprutningsmedel och konstgödsel vi använder oss av desto bättre. Att göra regelverk omöjligt att leva efter är att bita sig i baken. Alla insatser som görs för att minska användningen är ju av godo.

Procenten oekologiskt foder är tyvärr rätt hög för åtminstone den ene av de ekobönder jag tänkte på. Skule gissa kring 50%.

Poängen är ju att det i de flesta fall inte är möjligt att hålla dagens produktionsdjur med enbart ekologiskt foder.

Sen är det inte en fullständig sanning att ekologisk odling alltid är bättre för miljön. För å andra sidan ger det sämre avkastning vilket kräver större arealer för samma skörd, vilket även kräver mer maskinanvändning osv...

Liknande trådar

Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 798
Senast: Oh_really
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 641
Senast: MJLee
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 207
Senast: isafore
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En gång kom jag att snacka med en tjej om min tonårstid. Det är väl inget jag brukar prata om, även om det inte är hemligt på något vis...
Svar
0
· Visningar
951
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama