Accepterar inte bettet

Sv: Accepterar inte bettet

man ska inte ha bett på en 3 åring förens de är redo för det. om den inte acc det. så låt de vara. Sen kan du ha på bett och testa nån gång i veckan men RID inte med bett om de inte gillar det!. man kan inte tvinga en häst att ha bett i munnen förens den är redo. är precis som man ska tvinga en människa göra nåt den inte tkr om. det tar tid!

Hej igen!
Alla verkar ju vara överens om att jag INTE ska plocka med bettet, och det var egentligen det jag ville höra.

Jag fattar inte varför min ridlärare tjatar på mig om att jag ska plocka och hålla på med händerna, för hästen hatar det!
Om jag bara sitter med mjuk kontakt och stilla händer fungerar det bra.

Nä, jag byter nog ridlärare till en som fattar att en unghäst inte är född med "bett-kunskap".
Jag rider ut i skogen istället :idea:

Låter som en bra ide. :bow:
Att hästen vänjer sig vid bettet, plockande i munnen och en stadig kontakt vänjer han sig vid.
Det måste få växa fram och komma natruligt annars har man en häst som motarbetar handen och det blir inte bra.

Rid i skogen och ta det successivt med korta pass på banan i början .
Var tydlig i dina ledande tygeltag och snart kommer hästen förstå vad du menar.

Jobba i skritt till att börja med och sen när du ska trava så låter du hästen komma fram lite i högre tempo utan att ställa för mycket krav.
Allt eftersom tiden går kan du sakta göra volterna mindre och samla ihop hästen lite undan för undan.
Så fort du märker att du går för fort fram så backar du genast ett steg och börjar om.
Ta det i hästens takt så kommer det bli finemang detta.

Och byt ridläare till en som har lite unghästvana. ;):bow:

Lycka till på dig!

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 055
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 232
Senast: Blyger
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 974
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 457
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar