Acceptans av olika träningsmetoder

Ravishing

Trådstartare
På ett annat hundforum ligger nu en intressant tråd om hur man ska kunna acceptera hundträning som är raka motsatsens mot ens egna syn.

Hur gör ni i fall där de ni råkar på/umgås med har en totalt olik syn på hunduppfostran?

Hur gör ni om ni tränar för en instruktör som t.ex. anser att du ska alfarulla din hund och du tycker det är totalt fel? Alltså har rakt motsatt filosofi om hundar.

Sv: Acceptans av olika träningsmetoder

Jag kan acceptera att andra tränar sina hundar på sitt sätt, så länge de inte är elaka mot dem. Mina hundar ska däremot tränas på mitt sätt. Det blir inga alfarullningar eller hårda koppelryck, oavsett vad eventuell instruktör säger. Jag känner att jag har tillräckligt under fötterna för att kunna backa upp min filosofi.

Har inga problem alls att varken umgås eller träna med personer med HELT andra träningsfilisofier än mej själv! Varför skulle det ens vara något att fundera över? :D

Däremot uppskattar jag inte alls att folk utan att jag bett om det "lägger sej i" min träning!

Sedan försöker jag att hålla en viss "linje" i min träning och om en kursledare vill ändra denna på ett vis som inte känns bra för mej så kommer jag behöva otroligt goda skäl!

Som jag ser det så går det dock att "plocka russin"ur alla typer av träningsmetoder och träninstänk - oavett vi pratar gulli-gull-träning eller kadaverdiciplin-dito!

/Swat

Jag kan acceptera att andra tränar sina hundar på sitt sätt, så länge de inte är elaka mot dem. Mina hundar ska däremot tränas på mitt sätt. Det blir inga alfarullningar eller hårda koppelryck, oavsett vad eventuell instruktör säger. Jag känner att jag har tillräckligt under fötterna för att kunna backa upp min filosofi.

Min fetstil och +1 på inlägget.

Man måste kunna acceptera att alla inte tänker och tränar som en själv. Alla blir saliga på sin egna tro, och jag tror inte på att pracka på någon mina tankar och mitt träningssätt. Det bästa sättet att få någon att tänka om är ju att kunna visa upp konkreta resultat av att mitt träningssätt så kanske folk blir mer nyfikna på det. Och jag skulle aldrig träna för någon som förespråkar alfarullningar eller koppelryck, så det dilemmat slipper jag ;).

Däremot, om jag håller lektion själv, så har jag nolltolerans och accepterar inte några sådana bestraffningar (alfarullningar, koppelryck etc.). Väljer man att träna för mig så får man allt följa mitt etiska tänkande och mitt sätt att träna :D

Har inga problem alls att varken umgås eller träna med personer med HELT andra träningsfilisofier än mej själv! Varför skulle det ens vara något att fundera över? :D

Däremot uppskattar jag inte alls att folk utan att jag bett om det "lägger sej i" min träning!

Sedan försöker jag att hålla en viss "linje" i min träning och om en kursledare vill ändra denna på ett vis som inte känns bra för mej så kommer jag behöva otroligt goda skäl!

Som jag ser det så går det dock att "plocka russin"ur alla typer av träningsmetoder och träninstänk - oavett vi pratar gulli-gull-träning eller kadaverdiciplin-dito!

/Swat

Exakt. I min träningsgrupp har vi olika typer av hundar som alltså tränas på olika sätt. Inget är rätt och inget är fel. Det som funkar för X funkar inte för Y. Jag blev våldsamt irriterad när en person (som dessutom inte tillhör gruppen) kom och sade att så och så skall du göra när jag vet att det inte är rätt metod för mig. Vad som var bra för hennes lilla blyga dvärgpudel är inte bra för min schäferhane som definitivt inte behöver dras upp.

Till dig och andra: Men om vi säger såhär då... Man är ganska ny inom typ tävlingslydnad och det bor en tränare ganska nära en som erbjudit sin hjälp. Hon ÄR duktig, men har vissa saker som du själv inte håller med om. Om hon säger att du bör lösa ett dåligt beteende på ett sätt som du inte håller med om, för mig blir det en svår situation. Jag vill ju inte utsätta min hund för något jag inte tror på, samtidigt vill man kanske itne stöta sig med den här personen. Hon är ju duktig, har för det mesta en filosofi som du godtar och hon finns nära dig och VILL hjälpa dig.

Swat: Kan ju bara tala för mig, men jag skulle typ dö och gå hem och gråta om jag såg någon kasta in sin hund i ett träd ;).

Okej! Jag skulle konfrontera personen och fråga vad i h**lvete han/hon höll på med!

Kasta in hundar i träd är ju inte träning/dressyr, det är misshandel/djurplågeri!

/Swat

/Swat

Instämmer!
Och håller med i det som cillamuffins skriver: Jag kan acceptera att andra tränar sina hundar på sitt sätt, så länge de inte är elaka mot dem.

Jomen det är lite det jag menar, att en person som använder sig av sådana "bestraffningar" när hunden gör fel (i originalfallet var det så att hunden slängdes in i ett hinder när den slog i plankorna) är ingen person som jag öht. skulle vilja dela träningsgrupp med. Men han kanske tycker precis som du att "Däremot uppskattar jag inte alls att folk utan att jag bett om det "lägger sej i" min träning!". Nu vet jag inte hur du tränar... men alla är ju salig i sin tro. Men det jag menar är, kan man acceptera någon som enligt en själv tränar inåthelvetefel.

Jag önskar att fler kunde fråga "super-duper-tränaren" varför den anser att man ska göra ditten eller datten med min hund.
Skulle vara intressant att höra förklaringen till varför man ska slänga in en hund i ett hinder för övrigt.

Men hundtränare blir lätt lite allvetande gudar som aldrig ifrågasätts, så det finns en stor risk att "Berit med sin Basenji" får "schäfer-tips" som hon inte har ett skit nytta av. Men hon ifrågasätter inte.

Utan det blir först när det är som Cillamuffins beskriver, när man själv har tillräckligt på fötterna man kan säga "att gör du så, men så gör inte jag" Men det är långt ifrån alla.

Senast ändrad:

Jag kan acceptera att andra tränar sina hundar på sitt sätt, så länge de inte är elaka mot dem.

Precis vad jag tänkte när jag läste första inlägget! :)

KL

Jag anser att jag har så pass mycket sunt förnuft att jag kan solla bland instruktörers filosofier och ideer även om dom kan formulera sig väl kring en viss metod. Tycker jag att det låter "sunt"/nödvändigt så kan jag göra på ett visst sätt fastän jag kanske tidigare sagt att jag ALDRIG kommer att göra så. Säger magkänslan nej, så blir det ingenting med det!

Över lag så är jag väldigt öppen, mallenutten har lärt mig att vara ytterliggare lite öppen. Jag trodde att jag hade bra koll när jag skaffade honom, men jag har flera ggr fått fråga och ta hjälp. Jag lyssnar, bearbetar informationen, väger den gentemot mig som person och hundens individ och jobbar fram hur jag ska göra med just honom.

Håller med swat helt!

KL
Ett tilllägg som står för mig själv dock är att skulle en sådan tränare som anses som duktig komma och vilja problemlösa på ett sätt jag inte trivs med skulle jag nog fundera lite på om jag kommer använda metoden i vardagen eller om jag skulle använda den endast framför tränaren och göra på annat sätt hemma.

Är det så att jag metoden för mig endast skulle användas som "ögontjänare" inför tränare är det helt enkelt upp till mig att säga till tränaren att det inte är något jag tror på! Hunden blir ju bara förvirrad av att matte beter sig på ena sättet där och andra sättet här.

Har endast haft 2 tränare hittills (ska gå en clinic för en tredje allderles snart) och jag har redan inte hållit med en del av vad den ena sagt trots att det gällt samma sorts träningsmetod som jag redan är inne på. Det handlade mest om att den tränaren inte kunde "backa upp" det den sa på ett pedagogiskt sätt och då fick fort mindre trovärdighet.

Sen när man faktiskt går hos en tränare för att lära sig något så måste man faktiskt vara öppen för nyheter, men det är viktigt att man inte tappar bort sig själv och hunden i deras metoder om det inte känns ok!

Min regelbundna tränare trivs jag jättebra med! Skulle nog med hull och hår svälja en metod/tips hon kom med, men jag skulle fortfarande fundera lite innan ;).

Jag förstår hur du menar, men JAG anser inte att det är en vettig korrigering för någon att kasta in sin hund i ett hinder, ett träd, en husvägg eller what ever! Om någon i min träningsgrupp - eller på någon av mina utbildningar - skulle tycka det så skulle vi behöva sätta oss ner och prata!
Om personen skulle kunna motivera sitt handlande och förklara varför denna handling skall ses som en korrigering så skulle jag försöka förstå.
Jag skulle dock förklara att handligen är förkastlig i alla samanhang av hundträning!

Min egen träning är en salig blandning av allt från klicker och shejping till ordentliga koppelkorrigeringar och hård styrning. Allt beroende på hund/situation/målsättning osv.

Som jag ser det så gör man sej själv en otjänst - som dressör - om man förkastat alla andra träningsformer än den man själv vill utöva på den egna lilla Fidon!

/Swat

Då förstår jag och jag håller med sig! Själv tror jag, precis som någon skrivit innan, att man får plocka ihop lite här och där till en egen filosofi och ett tankesätt som passar en själv.

Kl och lite in på annakg

Om man tränar för en tränare som vill att man gör på ett visst sätt, trots att det inte känsn bra, gör man då på det sättet ändå? GÖr ni det? Eller gör ni det just då för att göra tränaren till lags, även fast det inte känns bra, eller säger ni "nej, jag tror inte på det här" efter att ni ifrågasatt tränaren och denne förklarat sin teori?

Då förstår jag och jag håller med sig! Själv tror jag, precis som någon skrivit innan, att man får plocka ihop lite här och där till en egen filosofi och ett tankesätt som passar en själv.

Kl och lite in på annakg

Om man tränar för en tränare som vill att man gör på ett visst sätt, trots att det inte känsn bra, gör man då på det sättet ändå? GÖr ni det? Eller gör ni det just då för att göra tränaren till lags, även fast det inte känns bra, eller säger ni "nej, jag tror inte på det här" efter att ni ifrågasatt tränaren och denne förklarat sin teori?

Jag har gjort så som tränaren sa, trots att det inte kändes bra för mig. Det gör jag inte om. Inget gott kan komma ur en sådan situation. Nu förklarar jag att det helt enkelt inte funkar för mig att göra si eller så.

När det gäller tränare som använder metoder med våldsinslag, så är detta inte personer som ska lära ut. De ska lära om. Om man tränar i SBK's regi, eller för tävlingar i inom SBK, så förbinder man sig att följa deras dressyrpolicy.

Nej spontant känns det fel att träna hunden på ett sätt som strider mot ens filosofi. Måste helt enkelt försöka ta mod till mig och säga ifrån den dagen jag befinner mig i en sådan situation...

När det gäller tränare som använder metoder med våldsinslag, så är detta inte personer som ska lära ut. De ska lära om. Om man tränar i SBK's regi, eller för tävlingar i inom SBK, så förbinder man sig att följa deras dressyrpolicy.

Japp. Och jag vill tillägga att vi alla som är med i SBK har en moralisk skyldighet att anmäla folk som tränar sina hundar på ett sätt som inte är förenligt med dressyrpolicyn (som ju tyvärr är lite flummig men att slänga in hundar i hinder, sparka, slå, ela och stackla dem är ju iaf solklara brott mot policyn).

Själv föredrar jag att träna med folk som är trevliga både mot mig och sina hundar ;) Visst kan korrigeringar vara befogade men fysisk smärta tycker inte jag hör hemma i hundträning.

Om man tränar för en tränare som vill att man gör på ett visst sätt, trots att det inte känsn bra, gör man då på det sättet ändå? GÖr ni det?

Jag har provat lite halvdant en gång, när en tränare och lärare tyckte att jag var för mesig med min hund. Det var den gången, men jag fick sedan skäll för att jag inte gjorde något "ordentligt" ändå och därefter gav jag blanka fan i vad den tränaren sa. (Hon tyckte att jag skulle ryta åt min hund och sedan dra till mig hunden när den inte kom och satte sig bredvid mig på en millisekund när vi skulle träna linförighet. Hunden hade knappt hunnit förstå vad det var som skulle göras när jag sa "fot"...)

<snip>
Min egen träning är en salig blandning av allt från klicker och shejping till ordentliga koppelkorrigeringar och hård styrning. Allt beroende på hund/situation/målsättning osv.

Som jag ser det så gör man sej själv en otjänst - som dressör - om man förkastat alla andra träningsformer än den man själv vill utöva på den egna lilla Fidon!

/Swat

Exact!

Jag har ocksa slutat i tva tranings grupper for att de inte passade mig. En for hard och en for mjuk. Jag ar ganska auktoritar i hela mitt satt att vara, som mamma var jag ganska tuff utan att for den skull aga mina barn ... som larare passade jag bast med de tuffare barnen ... och som matte ar jag ocksa ganska tuff utan att for den skull misshandla mina djur.
Jag alskar nar vi tranar, det sker uteslutande med clicker eller lek ... men nar min "lilla stumpa":D skulle agera polis och hoppa pa en losspringande hund som matten inte kunde fa tag pa under traning haromdagen kom hon plotsligt ihag varfor det skulle rackt med mitt "leave it".:grin:

hastflicka som har utbildat rottisen till en terapi hund som halsar pa pa sjukhus och i skolor.:laugh:

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 201
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 574
Senast: Liten
·
Övr. Hund Nu börjar jag bli desperat här.... Det är så att jag och hunden, whippet på 11mån, flyttade in hos min mamma och mina 2 småsyskon för...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 425
Senast: pumah
·
F
  • Låst
Dressyr Eftersom, tråden låstes startar jag en ny ang ämnet och då får vi väl snällt försöka hålla oss till det då. För visst är det intressant...
15 16 17
Svar
325
· Visningar
21 406
Senast: break_a_leg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka