Abort hos hästar?

S

strenua

Kan man göra abort på en häst? Hur långt in i dräktigheten kan man i såna fall göra det?

Det måste ju hända ganska ofta att ston blir tjuvbeteckta men att ägaren kanske inte upptäcker det så tidigt..

Någon här som har erfarenhet av detta kanske?

Sv: Abort hos hästar?

Men "fölet" borde väl vara ganska stort efter 5 månader? Kommer det ut naturligt efter sprutan då?

Okej. Så veterinären kommer ut och ger en spruta (eller åker man med hästen till veterinären?) och sen kommer det ut av sig själv?

Okej. Att spruta är alltså enda sättet? Vet du hur mycket det brukar kosta?

Före 35 dygn skulle jag säga unt tusen om inte resan är för lång.
Efter beror det på hur många sprutor det behövs, hälften blir ju på jourtid.
PL

Ja, nu är det inte ens bekräftat att hon är dräktig ännu men hon har gått med en hingst hela sommaren (sen i början av juni). Alltså kan hon ha gått tre månader redan. Finns det något annat sätt att göra abort på hästar?

Kanske något som man kan göra en gång och sen är där säkert inget. Men det finns kanske inte?

Verkar kanske lite dumt :P

Det är så att jag köpte henne i mitten av augisti, alltså hade hon gått med hingsten redan när jag köpte henne.

Ingen mer här som vet något om detta? Nån som själv har erfarenhet av det kanske? Väldigt tacksam för all hjälp!

Om du har ägt henne 1 mån.- varför har du inte UL?

Ju längre tiden går desto större blir det ev. fostret.

vill du behöva söva o op. bort det?

Medicinsk abortering är ju rimligt.

Ring Vet!

Men se till att få det bekräftat med en gång om hon är dräktig eller inte! Ju längre tiden går destu mer komplicerat blir det ju...

Jag har inte gjort det för att jag tänkte först att är där något så får jag väl behålla det, visste inte att det gick att ta bort. Men är det för krångligt att ta bort så behåller jag nog det. Att veterinären skulle komma ut och ge spruta var tolfte timme och sen itne veta hur många gånger det behövs känns inget vidare.

Går det inte att "klämma" bort det? Gör man inte nåt sånt när det är tvillingar och man ska ta bort det ena?

Ja, jag får nog göra det. Men ändå vet jag inte om jag ska ta bort det. Hade ju helst haft henne utan föl men det verkar väldigt omständigt att ta bort också så jag vet inte..

Liknande trådar

Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
455
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
669
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 027
Senast: Freazer
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 238
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar