Abort hos hästar?

Sv: Abort hos hästar?

Märklig historia :confused:

Du köpte alltså en märr som du visste hade gått med hingst och skulle kunna vara dräktig. Men dräktighetesundersökningen gjordes inte...

Att köpa en eventuell dräktig märr för att sedan abortera fostret låter ännu märkligare i mina öron..

Och sedan ska du ha fölet kvar eftersom det är krångligt att abortera...

Kostnaden att få fram fölet är i alla fall mycket mer än eventuell abortering av foster.
Och ju längre du väntar destå sämre och större risker för märra
AM

Det här är något du borde ha tänkt på lite tidigare.
Innan köp tex.

Ja, så är det. Köpte hästen för att det verkligen var den jag ville ha och tänkte då att var där föl så fick det väl vara det, hästen ville jag ha ändå. Då hade jag alltså inte en tanke på att ta bort det för jag visste itne att det var möjligt. Det är först nu jag börjat undersöka den möjligheten.

Jag startade alltså inte denna tråden för att få höra allt jag borde tänkt på tidigare eller gjort annorlunda. Nu har jag köpt hästen och det är inget jag ångrar.

Det jag behövde hjälp med här var att få veta lite mer om det här med abort hos hästar då jag inte ens visste att man kunde göra det.

Givetvis visste jag innan köp att där kunde vara föl, det jag inte visste var att det kunde vara möjligt att göra abort. Läs föregående svar.

Du får mer än gärna svara på mina frågor eller ge tips på hur man kan göra men att höra vad jag borde tänkt på innan köp behöver jag inte. Jag visste läget när jag köpte hästen och försöker ju göra det bästa möjliga utifrån det.

Finns det några andra här som kan ge tips angående det här med abort hos hästar? Finns det olika sätt att göra det? I såna fall vilka?

Men du fick ju ett bra svar tidigare i tråden, av en veterinär. Tror inte det finns så många andra sätt.

Han nämnde det här med sprutor men jag har efter det frågat om det finns sndra sätt. Att man inte bara kan hjälpa dem som ber om hjälp, det fattar jag inte.

Ja, jag ber så hemsk mycket om ursäkt för att jag ställde en fråga som du anser vara onödig.

Det kan ha gått lite över tre månader.

Och det förra svaret var inte riktat till dig, du är den enda här som gett mig bra svar. Den var riktad till de andra som istället för att svara på mina frågor bara varit otrevliga.

Men du vill ha det omöjliga o gnäller på de som talar om för dig att du inte kan få det. Skärp dig o bestäm dig vad du vill ha o var beredd att betala vad det kostar när duo medvetet köpt ett sto med en oönskad dräktighet!
PL

Jag vill inte ha det omöjliga men jag vill veta vad det finns för möjligheter. Jag har inte sagt något om kostnaderna så det handlar inte om att jag inte är beredd att betala vad det kostar.

Om du inte heller vill svara på vad jag undrar kan du vara snäll och låta bli att skriva.

Jag förstår inte vad du är ute efter. Du har fått svar på dina frågor. Att det sedan uppenbarligen inte finns fler sätt kan väl inte de som svarar dig hjälpa. Vill du att de ska trolla fram en lösning?

Vad vill du ha för svar?
Att du kan försöka stressa henne, så hon aborterar?
Att du ställer henne i det största tävlingsstallet du kan hita, så hon förhoppningsvis får abortvirus?
Att du ska ge henne möglig mat?

Varför duger inte de svaren du fått? Det kanske inte var de svaren du ville ha? Tyvärr finns det inte så många alternativ att tillgå

Jag ville ha svar på om det fanns andra sätt att göra abort på hos hästar än med spruta.

Även om de ger exempel på ett sätt betyder väl inte det att det måste vara enda sätter!? Då är det väl ganska naturligt att man frågar om man kan göra på något annat sätt.

Och vad jag kan se har jag inte bett nån trolla åt mig.

Nej, det verkar inte så. Som jag skrev innan kan man väl fråga om fler alternativ även om man fått ett?

Menar du att bara för att jag itnevet hur man gör är det sätt som jag skulle välja?

Din kommentar var väldigt onödig, det kan du nog själv hålla med om. Att jag inte ver hur man gör abort på en häst betyder INTE att jag skulle skada min häst på något sätt för att framkalla en abort.

Men hallå...
Du tjatar gång på gång om fler sätt att få stoet att abortera fostret än att upprepade gånger spruta stoet.
När nån väl svarar så är inte heller det bra....

Liknande trådar

Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
455
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
671
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 027
Senast: Freazer
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 238
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar