Abort hos hästar?

Sv: Abort hos hästar?

:D:D

Ser att du funderar på märren mitt i natten..
Om jag är nyfiken på om din är dräktig..vad ska då inte du vara som äger henne?? :D:D;)

AM

kl

Hur många dygn är hon på om en månad då? Var det minst eller max 3 månader nu?
På 120 d kan man ju ta blodprov och kolla östronsulfat som indikerar om det finns levande foster eller inte. Det behöver du inte åka iväg med hästen för och alla veterinärer kan ta ett sånt blodprov och sen skicka för analys till Klin.kem på SLU i Uppsala.

om du tycker det är dyrt att vaccinera så är det inget emot att födda upp en häst. Jag hoppas verkligen du har en buffert.

Ja, jag känner lite att jag inte kan vänta en hel månad, men att ta ut veterinär tre gånger för vaccination och sen en extra gång för att kolla om hon är dräktig känns kanske lite onödigt.. Men det är så jobbigt att vänta!

Om en månad är hon troligtvis på dygn 135 ungefär men det är ju inte säkert. Om jag ska vänta en månad kan lika gärna veterinären kolla när han kommer ut för vaccination men jag skulle ju vilja veta ungefär när hon ska ha och då måse jag ju åka dit med henne och göra ultraljud.

Det är klart att det kostar lite att ta ut veterinär tre gånger för vaccination. Buffert har jag, annars hade jag nog inte köpt en dräktig häst.

Det måste ju vara bättre att få reda på om hon är dräktig i ett så tidigt skede som möjligt, hon har ju redan gått ganska långt tid.....

Det är inte speciellt dyrt att UL om du hittar någon seminstation som du kan åka till tar dom ca 200-400 kr (iaf häromkring) och där kan du få mycket vettiga råd och tips. Oavsett om du ska göra abort eller behålla en eventuell fölunge.
ATG kliniken tog 400 kr för ett UL i Karlstad.

Lycka till!

Ja, det hade kanske varit bättre på sätt och vis att veta, men nu tänker jag mer att "är hon dräktig så är hon" :)

Usch, jag vet inte om jag kan vänta i en månad till! Kanske får köra iväg med henne ändå :P

Lite mycket kostnader då bara, håller ju på att göra om grundvaccinationen på henne nu och bara det kostar väl några tusen?

:confused: En vaccinations spruta kostar ca 300:- sen tar distriktaren arvode & lite avgifter för att köra ut, har för mig att jag ger 1500:- för att vaccinera 2 hästar = 3000 för att grundvaccinera 2 stycken hästar med 2 st utkörningar av distriktaren.

Jag lastar & kör till kliniken istället när dom skall ha sin årliga spruta, kommer billigare undan med det. Har iofs inte speciellt långt till dit.

Hade jag varit i dina kläder hade jag lastat hästen & åkt & fått henne ultraljudad redan nu istället för att vänta. Skulle det vara tvillingdräktighet så finns det fortfarande chans att avbryta dräktigheten, ju längre du väntar desto svårare blir det för ditt sto.

Jag har ingen erfarenhet att abortera ston, mitt sto här hemma är dräktig, och det var planerat via insemination på kliniken.

finns stickor man kan köpa som är ungefär som våra gravtest, man tar kissprov & kan få reda på om stoet är dräktig eller inte, tror dom heter pregnamare.
Hur tillförlitliga dom är vet jag inte, jag anlitar min klinik som även är en seminstation.

Senast ändrad:

Om en vecka vet jag hur det ligger till :D Veterinären kommer ut på fredag för att vaccinera och "känna" :D

Kan knappt vänta tills jag vet, längtar ihjäl mig :P

Jag tänkte efter innan jag köpte, punkt slut. Jag gnällde inte heller utan frågade bara om det fanns andra alternativ.

Sluta skriva om du inte har något att tillföra, är du snäll.
Tillfört allt som att sakligt går att tillföra. Om du inte fattar det så är det ditt problem!
PL

Det svaret skrev jag för nästan en månad sen. Här diskuteras nu helt andra grejor och dina otrevliga svar behövs inte här.

Ja då är det väl bara att hoppas att du ha en annan attityd till "din"vet .
Sakligt har jag sagt vad som finns att säga!
PL

Ja, tack för alla dina sakliga svar. Nu lämnar jag tråden och Bukefalos så kan ni som redan vet allt sitta och berätta det för varandra och Gud nåde den som ställer en dum fråga till nån av er.

Nu lämnar jag tråden och Bukefalos så kan ni som redan vet allt sitta och berätta det för varandra och Gud nåde den som ställer en dum fråga till nån av er.

Jag har ställt många "dumma" frågor här och alltid fått trevliga och bra svar på dem. Så jag förstår inte vad du menar. Min uppfattning är att det är tillåtet att ställa vilka frågor man vill. Sedan är det naturligtvis så att man inte får de svar man vill ha alla gånger. Men då får man nog acceptera att det inte alltid är som man vill att det ska vara.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
455
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
669
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 027
Senast: Freazer
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 238
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar