Abort hos hästar?

Sv: Abort hos hästar?

Ja, jag frågar det för att det är det jag undrar. Hallå!? Hur gör man exemåpelvis då det visar sig vara tvillingar? Då tar man väl bort det ena? Och då måste man väl göra det på nåt annat sätt än med spruta? Alltså det borde väl finnas andra sätt?

Att klämma gör man i mycket tidigt skede i dräktigheten..
Din märr kan ju vara på 90 dygn...och för varje dag som går.....

Enbart en veterinär kan avgöra om hon är dräktig, hur långt i dräktigheten och vad som kan göras.
Alltså spruta bort. Och det svaret fick du av PL.

Finns inga andra sätt att ta bort foster. För det är sådana vi pratar om.

Vi har gjort så en gång. På tvillingar. Stoet kom på sommaren från station och var dräktig med två.
Vi fick spruta henne tre gånger.

AM

Jag vill inte ha det omöjliga men jag vill veta vad det finns för möjligheter. Jag har inte sagt något om kostnaderna så det handlar inte om att jag inte är beredd att betala vad det kostar.

Om du inte heller vill svara på vad jag undrar kan du vara snäll och låta bli att skriva.

Jag o andra här har gjort allt för att ge sakliga svar men du gnäller eftersom det tydligen inte är ok med flera behandlingar o en osäker kostnad!
Tänk på vad du köper istället!
PL

Jag tänkte efter innan jag köpte, punkt slut. Jag gnällde inte heller utan frågade bara om det fanns andra alternativ.

Sluta skriva om du inte har något att tillföra, är du snäll.

Kom på en sak.
Stoet vi sprutade hade redan påbörjats behandla innan hon kom till oss.

Så hur många hon fick igentligen det vet jag inte..

AM

Är det en Islänning du köpt ?
Tänk på att om hon får föl, så går det inte att registrera fölet, utan det kommer att räknas som en ponny .Du kan alltså inte t'ävla eller avla på den
Men det kanske inte är en Islänning ?
Fick av någon anledning för mig det.....
Ta du och gör ett ul så du vet var du står.

Hej från Hambo

Jaha.. Jag tror att jag ska behålla fölet ändå. Har sncakat med en på jobebt som har haft föl innan så jag kan få lite råd och hjälp där. Jag klarar det nog, jaghar ju gott om hästkunniga runt mig som hjälper till :)

Nej, det är ignen islänning. Jag har ett varmblod och hingsten är en korsning mellar frieser och andalusier. Varför kan man inget registrera islänningar?

Jaha.. Jag tror att jag ska behålla fölet ändå. Har sncakat med en på jobebt som har haft föl innan så jag kan få lite råd och hjälp där. Jag klarar det nog, jaghar ju gott om hästkunniga runt mig som hjälper till :)

OK.

Ett gott råd är att i alla fall kolla stoet.
För om du ska behålla ungen så krävs det en del ändringar i foderstaten.
Du kanske bör vaccinera mot virusabort om ni är flera i stallet och vars andra hästar åker omkring.
Det är bra att du har folk omkring dig som kan hjälpa till.
Läs mycket om avel, om dräktiga ston och fölningar och ha alltid plan B i beredskap.

Men i detta skede, om du ska ha fölet kvar, är det viktigast att få fram en något så när fölningsdatum. (Du måste helt enkelt ha ut en rutinerad veterinär.)
Viktigt för att ni ska finnas till hands om det behövs, så hon inte ligger ensam under fölningen.

Lycka till, hur det än blir

AM

Vet du om veterinär kan komma ut och göra ultraljud eller måste man åka iväg och göra det?

jag ska nämligen ha ut veterinär på onsdag för vaccination, då kunde han kanske gjort det samtidigt.

Nu är det ju frågan om hur långt hon är i dräktigheten...
Har hon gått länge så kan det vara svårt med ultraljud utan då är det mer traditionell känning rektalvägen (jo, man går in med ultraljud där också).
Veterinären bör ha erfarenhet av att känna på ston.

Du kan fråga din veterinär i morgon tycker jag.
Man kan vara så pass rak att man frågar om h*n kan kolla eller om det finns någon annan, alternativt om du måste iväg.
Rådgör och berätta hur länge hon gick med hingsten.
(detta för att få någon tidsrymd om hur gammal fostret kan vara som äldst)

På vissa fölmärrar kan det faktist vara lite bökigt om fostret/fölet ligger väldigt långt ner..så man kan aldrig begära att alla veterinärer överallt kan sånt..bäst att fråga tycker jag.

I annat fall kanske du har ett stuteri i närheten som bedriver seminverksamhet??
Prova och ring dom i så fall. Dom vet hur du ska gå till väga där du bor.

En fördel, som gör veterinären lite gladare är om du kan fixa ett bra ställe att sätta stoet på när veterinären ska kolla.
Om du har en vanlig spilta så är det jättebra. Då kan man bara ställa några halmbalar bakom stoet.
Detta för att skydda veterinärens ben OM hon skulle slå.
Du kanske även får vara beredd på att hålla upp ett av hennes framben.

Många stoägare säger ju att deras ston minsann aldrig gör något. Men rätt som det är så händer det saaker ändå. Det är ju djur vi håller på med.
Och veterinärens knän får man vara rädd om. :D

Du kan ju berätta sedan hur det gick.
Lite nyfiken är man ju...

Hon kanske inte ens är dräktig och då är hela "problemet" ur världen ;)

AM

Ja, jag får nog ta och ringa honom imorgon. Hade varit bra om han hade kunnat kolla det när han ändå ska komma och vaccinera. Menar du att de känner med handen hur stort fostret är eller går de in med ultraljud?

Om det finns nåt stuteri här vet jag inte.

Där fuinns spiltor i stallet som jag säkert kan använda när veterinären kommer.

Hade hon inte varit dräktig hade det givetvis varit det bästa, med tanke på min brist på erfarenhet av sånt här men är hon det får jag väl lösa det efter bästa förmåga.

Ja, jag får nog ta och ringa honom imorgon. Hade varit bra om han hade kunnat kolla det när han ändå ska komma och vaccinera. Menar du att de känner med handen hur stort fostret är eller går de in med ultraljud?

Dom kan göra både och.

I tidig dräktighet så använder man ultraljud.
Och nu skriver jag väldigt förenklat ;)
T.ex
På dag 16 så kollar man om stoet är dräktig och att det inte är tvillingar. (det är då man kan klämma bort det ena)

På dag 25 så använder man också ultraljud för att se om hjärtat slår på det eventuella embryot.
(skulle det se ut som om stoet ska "tappa" så kan man åtgärda med att fixa fram ny brunst. Eller kolla igen före dag 30)

Sedan fortsätter man med ultraljudkontroll på dag 42 för att se att allt är ok (här kan man även fosterförsäkra)

Detta är dom kontrollerna som görs vanligast.
Sedan kan man ultraljuda vidare i senare skede.
Men framåt hösten så går veterinären in utan ultraljud för att känna på det eventuella fölet.
(detta för att slippa gå ända till våren och tro att märra ska föla snart.....)

Ultraljudet är som en lång slang med en tv på kopplad.
Slangen har veterinären i handen och går in rektalt för att kunna se fosterblåsor, foster m.m. Den sänder ultraljudsvågor som skapar en bild i andra änden..tv:n
(ganska intressant att stå vid sidan och titta på tv:n ) ;)
Här kan då veterinären mäta sig fram ungefär på hur många dygns dräktighet stoet kan vara på.. I alla fall i tidig dräktighet.

(och det är här frågan kommer i fall veterinären har möjlighet att ultraljuda fölston. I änden av slangen sitter en sk. prob. Den är speciellt anpassad för att göra dräktighetsundersökningar. Det finns andra sorters prober som kan kolla hästens ben m.m.. Dessa prober är väldigt dyra, och det är därför inte alla veterinärer har möjlighet att fixa ultraljud på ditt sto)

När sedan stoet har gått dräktigt ett tag, alltså nån månad så blir det svårare för veterinären att kunna fastställa ett exaktare fölningsdatum.
Detta för att han då enbart kan gå in med armen och känna på hur livmodern känns och eventuellt föl.

Hoppas du fick lite klarhet i det hela..
Lite svamligt skrivet, men är ganska trött i huvudet just nu.

AM

När jag ultraljudar ute i stall kräver jag mer än en spilta o några balar.
Spiltan måste vara tillräckligt smal o kort. Sen vill jag ha en skiva el dyligt bakom.
PL

Skrev mest bara för att ägaren skulle förbereda sig lite på hur det kan går till...

Har full förståelse för att det skall vara skydd bakom.
Själva har vi ju seminspilta så där är det inga problem.
Men vet just att många är totalt oförberedda då veterinär ska kolla och inget har ordnats..

AM

Jag tar inte med apparaten ut om det inte är ordnat. Varnar dessutom: Är det inte ok så åker jag o du får betala resa o restid.
Sist kunde jag ta en annan resa i närheten medans boxen fixades på ett bättre sätt.
PL

Det är ju bra att du förvarnar ägaren. Helt ok. :)
Då slipper ju h*n stå där som ett frågetecken sen.

Men alla veterinärer gör faktist inte det..eller annars kanske dom är mellan två andra besök och glömmer säga till.

Ingen aning om det, men vet att det har hänt saker runtomkring..

AM

Nu har veterinären varit ute och vaccinerat. Eftersom jag ska göra grundvaccination ska han ut igen om en månad så då skulle han känna om där var nåt föl också. Men om jag ville veta hur länge hon hade gått fick jag visst köra dit med henne och göra ultraljud. Det väntar jag nog med tills det är bekräftat att hon ska ha.

Så om en månad ungefär får jag veta mer :P

Usch, jag vet inte om jag kan vänta i en månad till! Kanske får köra iväg med henne ändå :P

Lite mycket kostnader då bara, håller ju på att göra om grundvaccinationen på henne nu och bara det kostar väl några tusen?

Liknande trådar

Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
455
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
669
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 027
Senast: Freazer
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 238
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar