A2 influensa

Sv: A2 influensa

Oki , fast det skiljer ganska mycket på olika naturbruksskolor har jag märkt. Om t.ex. Lillerud har jag nog bara hört positivt. Men i vilket stall ska du praktisera i då?

A2 är ett virus som smittar via luften. Det fiffiga med virus är att de inte klarar sig speciellt länge utan värddjuret eller mkt goda förutsättningar.
Men givetvis ska du byta kläder och det är främst de hästar som snorar och hostar som smittar mest de första dagarna.

Jag har ingen aning om vilket stall det skulle ha vart. Men jag antar att det var i rid stallet..

Så nu får jag gott nöja mig med att rensa ogräs. :rofl:

Men är det så lägligt att utsätta 4 hästars liv bara för att jag ska lära mig om smittskydd osv?
veterinärerna vill ju begränsa sjukdoms områderna och ser ju hellre till att inte släppa in nytt folk och vill ha stallen totalt isolerade från ut och ingående hästar och personal.

Visst är det ett bra tillfälle ändå, men eftersom det sätter 2 av 'mina' hästars liv på spel är jag nog inte så pigg på att lära mig just nu.. :cool:
Skulle du vilja det?

de unga hästarna som har dött har varit mellan 1,5 & 2 år.. Är hästen vaccinerad så är det ingen fara att den ska dö. Vissa får hög feber & blir snoriga men det går snabbt över. Är hästen dock inte vacc kan det dock vara sämre... Som någon tidigare skrev så är det inte obligatoriskt inom travet att ha sina hästar vaccinerade(mina är det) och just nu har det varit många strykningar på travet pga smittorisken. Detta är inget direkt man kan skydda sig mot då det är luftburet.. får man det så får man det. Tyvärr. Det är därför man är snabba med prover & isolering i stallarna så fort symptomen visar sig.

Men det är just det att dom inte är vaccinerade..
Hur det är med ena pollen vet jag inte, men dom tre andra är inte det.. Så där är ju risken hög.
Och två av hästarna är över 30 år och skulle inte överleva ens en förkylning.. Och så pass gammla, ovaccinerade, utan pass och ingen hälsa för 5 öre så är det ingen risk jag ville ta i vilket fall som helst..

Risken ätt du smittar dina egna hästar kan vara lika stor om du går in i vilket annat stall som helst.
När influensan härjar så bör man i varje stall uppträda som om det var smitta i stallet.

Undantag - stallar där man kan vara 100 % säker på att inga hästar varit ute och rest eller inga nya tillkommit de senaste 2-3 veckorna. Eller att ingen människa rest dit från ett stall med hittills odiagnostiserad smitta med samma fuktiga stövlar. Om folk lärde sig det skulle mkt färre hästar bli sjuka.

HH

Jag tycker att man ska ge skolan en ÄRLIG chans innan man uttalar sig om något. Och inte bara ge fan i att komma för att man inte orkar.. och sedan snacka skit om stället.:cool:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 923
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 684
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 396
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka