A2 influensa

sky_fly

Trådstartare
Visste inte vart tråden skulle ligga, men eftersom det handlar om sjukdom så la jag den här. :p

Ska praoa på Kvinnsersta nästa vecka. (Kvinnersta är ett naturbruksgymnasium) Ska vara i stallet då..
Så nu när jag ringde visade det sig att några hästar fått A2 influensa. Och jag som har noll koll på sjukdommar vet inte något om den.
Men hon sa att om jag duschade och bytte om samt lämnade kläderna där skulle det inte vara någon stor risk att pållen här hemma blir smittad.

Men såklart blir man orolig, ingen vill ju ha en sjuk häst.. ;)

Nu till det jag egentligen skulle fråga.
Hur stor risk är det att min häst blir smittad?

Några som helst erfarenheter om den influensan?

Sv: A2 influensa

Ja a2 verkar ha hammnat här runt örebro trakten då ett flertal ställen verkar ha fått det.Har kopierat detta..Inkubationstiden är 2-3 dagar. Symtomen börjar med feber som varar i omkring ett dygn. Temperaturen är 40-41º. Hästen är slö, har en klar näsflytning, är öm i muskulaturen och rör sig stelt. Efter några dygn uppträder en torr, skrällande hosta. Får hästen vila och inga komplikationer tillstöter, avklingar symtomen och hästen tillfrisknar på 1-3 veckor. Utsätts hästen däremot för stress i form av arbete, transport eller kyla kan sekundära bakterieorsakade infektioner tillstöta och hästen insjuknar med feber och gröngula näsflytningar. Vid sekundärinfektion behandlas hästen med antibiotika och vila i minst 2-3 veckor.
Smittan kan även spridas via människor till nya stall

Så har du en riktig otur så kan du smitta din egen häst men om du byter kläder och duschar innan så är risken nog inte så stor..

va?! de hadej a inte en aning om och en av tjejerna som praktiserar där nu rider oxå en hästi vårt stall och min häst är inte färdig vaccinerad än ska få sista om två veckor :crazy: huva!

Jag hade inte åkt dit. A2 har kommit upp till Norrbotten, verkar som att det finns över hela sverige nu :eek:

det finns lite här och var i dalarna också... bla i rättvik....:(

dåligt att dom inte sagt något då..

Det var bland det första hon sa till mig.

Men mamma sa nu att jag inte skulle utsätta pållen här hemma för det, så för mig blire ingen prao på Kvinnersta..
Så nu är jag arg :mad: :angel:

Finns det något annat namn än för A2?
Och vad är det som händer, vad är symptomen för den?

Från travronden nr: 37 2007
"Kommer var femte år
I mitten av 1980-talet var A2-influensan ett gissel i Trav-Serige då den drog fram över landet. Vid ett flertal tillfällen tvingades V65-arangörer flytta sina tävlingar till närliggande banor då det ansågs för riskfyllt att köra i den drabbade regionen.

- Man kan säga att vi hade stora utbrott av influensan var femte år och det pågick fram till 1993. Efter det har vi haft små utbrott varje år som legat och pyrt, men det har inte varit något liknande det vi ser idag, säger Peter Forsberg.
Som redan vid den först drabbade banans utbrott anade att något värre än vanligt var på gång.

-Inledningen av influensan på Axvalla visade att det skulle kunna röra sig om något mer allvarligt än de senaste årens utbrott. Tre hästar dog vid det tillfället och det är alvarligt. Samtidigt ser vi en utbredning av smittan som vi inte sett förut. I nuläget är områden från Halmstadtill Boden drabbade.

Anledningen till att influensan verkar starkare än någonsin känner man inte till, men en orsak kan vara att influensastammen ser annorlunda ut än vid de tidigare tillfällerna. Samtidigt anser Perter Forsberg att det är för dåligt skydd mot dessa stammar i Sverige.

-Bilden talar för att influensastammen är förändrad. Den vi ser nu kommer ursprungligen från Sydafrika och våra hästar är inte rustade mot den typen av influensa. Det natuliga skyddet räcker helt enkelt inte och det kan vara orsaken till att sjukdomen drabbar så hårt just i år.

-Sedan ser man en glasklar skillnad i hälstillstånden i de stall som vaccinerat sina hästar i jämförelse med de som inte gjort det. För att stoppa utvecklingen av smittan är alltså isolering och vaccination de bästa medlen, säger Forsberg.

Kort inkubationstid
Lång vila är att vänta för de hästar som blivit drabbade av smittan. Men hur gör man egentligen med de hästar som inte visar någon sjukdomsbild? Törs man starta sina friska hästar även om det finns sjuka hästar i närheten?
- Själva influensan har kort inkubationstid, cirka två dygn innan symtomen märks, men dygnet innan den bryter ut är riskfylld. Hästen kan verka frisk, men är på väg att bli sjuk och om man då startar den kan det leda till komplikationer; i bästa fall lindriga infektioner eller hjärmuskelinflammtion, men i sämsta fall kan det leda till att hästen dör. Och har en häst i ett stall drabbats av influensan är även de andra hästarna i stallet smittbärare. Därför bör man inte ge sig iväg och tävla med dem, säger Peter Forsberg.

Som också vill påpeka att de stall som blivit friskförklarade inte behöver känna oro för att bli drabbade av A2-nfluensan inom en snar framtid.

-Det tar minst ett år innan hästens försvar mot smittan är borta. Därför kan de tränare som haft sjuka hästar puta ut ett tag."

Tur att man har vaccinerat

Bra sida att kolla är http://www.travsport.se klicka sedan på smittinfo

Häst influensan finns, som tidigare nämnts, på Örebrotravet. Det upptäcktes i fredags i Peter Walltins stall. Trotts detta bedöme man att det var säkert att ha "öppet hus" på stallbacken trotts två smittade stall... (som visserligen var avstängda men ändå!!!):crazy: !

Mitt förslag till dig är att ringa till en veterinär och fråga. Om din häst är vaccinerad borde det inte vara någon fara.

Nu är det visserligen försent att ångra sig men ändå..

Min kompis satt och letade ett bra tag och fick fram några sidor där det stod att yngre hästar och äldre hästar hade lättare att bli sjuka trots vaccin.. :crazy:
Och då kommer det ju till att pollen här bara är 4 år.

Och sen har vi ju 3 andra hästar i stallet som inte är vaccinerade. Eller iaf är 2 inte det. och dom är så pass gammla att dom aldrig skulle klara ens en förkylning. :eek:

Och sen är inte virus att leka med övh då det inte finns något botemedel mer än självläkning..

dåligt att dom inte sagt något då..

Det var bland det första hon sa till mig.

Men mamma sa nu att jag inte skulle utsätta pållen här hemma för det, så för mig blire ingen prao på Kvinnersta..
Så nu är jag arg :mad: :angel:

Fast jag tycker det är ett lysande tillfälle för dig att lära dig smittskydd. Det är viktigt att kunna om man ska hålla på med hästar. I alla lägen, inte bara när det är en redan utbruten epidemi.

Klart att det går att skydda sig. Annars skulle ju t ex veterinärer sprida sjukdomar dagarna i ända.

Så jag tycker du ska passa på tillfället att lära dig i smb med din prao. Ring gärna till veterinären som har hand om stallet med smittan och fråga vad du ska tänka på för att undvika att sprida viruset. Det kan ju bli en extra praorapport (om ni skriver sådana). HH

Men är det så lägligt att utsätta 4 hästars liv bara för att jag ska lära mig om smittskydd osv?
veterinärerna vill ju begränsa sjukdoms områderna och ser ju hellre till att inte släppa in nytt folk och vill ha stallen totalt isolerade från ut och ingående hästar och personal.

Visst är det ett bra tillfälle ändå, men eftersom det sätter 2 av 'mina' hästars liv på spel är jag nog inte så pigg på att lära mig just nu.. :cool:
Skulle du vilja det?

Jag har genom ett par i min fd klass (jag har hoppat av hästutb ) också fött höra att de har blivit drabbade av A2an. Vad jag förstått så är det öht väldigt många ställen som blivit drabbade just av A2 nu, det har inte varit så många fall på jätte många år och på Kvinnersta är det så vitt jag vet trav som blivit drabbade. Inte så konstigt kanske eftersom man inte har krav på att vaccinera mot A2 dvs. hästinfluensa på travsidan. Ev. skulle också rid ha blivit drabbade då några hästar där också visat symptom. Men inga elever får ha lektioner i de klassrum som ligger i anslutning till stallarna.

Förövrigt så skulle jag leta reda på en annan praktikplats, kvinnersta känns rätt värdelöst :smirk: . Det kan nog tredjedelen av min klass som hoppade av därifrån konstatera.

Kvinnersta är den enda skolan nära mig som jag kan praoa på. Vill görna inte sitta på tåg i en timme bara för att praoa..
Jag vill heller inte gå på Kvinnersta, utan jag skulle mest känna på hur det är att gå på en liknande skola och se om det verkligen var något för mig. :smirk:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 923
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 684
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 396
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka