Sv: 93.975%
Det tycker jag är underbart! Men han är tjock
Det tycker jag är underbart! Men han är tjock
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det var kul att kunna jämföra ritterna sida vid sida och jag vidhåller att resultatet är rättvist. Totilas har en otrolig utstrålning och Gal är löjligt skicklig men jag tycker att ekipaget saknar några viktiga beståndsdelar som CD och Valegro har. Den viktigaste är ryggen, som verkligen svingar på Valegro men ser ganska sänkt ut på Totilas. För mig är det inte en detalj utan en av de absolut viktigaste sakerna i dressyr. Även harmonin och avslappningen är överlägsen. Ökningarna är klart bättre, särskilt traven där Totis bakben är ganska mjäkiga. Som totalt paket tycker jag att CD och Valegro är mer kompletta och dessutom mer korrekta enligt klassiska principer.
Jag förstår inte riktigt vad åldern spelar för roll. Det är ju GP och alla tävlar på samma villkor. Domarna ger ju inte handikapp för ålder utan mäter ritterna mot varandra utifrån samma kriterier. Och då tycker jag att Valegros rekordritt är bättre än Totis. Att Toti hade kunnat prestera bättre idag om Gal fått behålla honom är en annan sak.
Jag är grymt imponerad av Gal. Hans sits och inverkan är verkligen outstanding. Men ser jag till helheten och till de klassiska idealen föredrar jag ändå Dujardin, trots att hon inte är lika vacker i sadeln. Trots att hon får jobba mer ser det otvunget och harmoniskt ut på ett sätt som jag älskar, samtidigt som hon får fram både tryck i bakbenen och snygga framben.
Dock håller jag helt med om att Valegro behöver banta rejält. Han börjar likna Truppas köttbulle
Valegro lever ett vanligt hästliv och går i hagen varje dag. När tror ni senast Totilas gick lös i en hage? Nej han står inne 24timmar/dygn i en vadderad box.
Carl Hester har alltid hävdat att hästar ska ha fri tillgång på grovfoder och toppas med kraftfoder. I Tyskland/Holland är det precis tvärtom, mkt lite grovfoder och enorma mängder kraftfoder.
Sen om jag ska vara riktigt ärlig tror jag att Carl och Charlotte är tillräckligt kompetenta att veta om Valegro mår bra av att vara vad några här kallar fet/överviktig hellre än smal och leva på minimalt med grovfoder ala Tyskland.
Fast det är ju svårt att jämföra så.. Totilas var 2 år yngre än Valegro vilket gör oerhört mycket i styrka. Totilas var blott 9 år gammal när han satte sitt rekord.
Jag vidhåller att Valegro och Charlotte inte hade haft en suck mot Totilas och Gal..
Vilket ekipage alltså.. undrar om vi någonsin får se något liknande igen.
http://www.youtube.com/watch?v=oeoToLwaQPw&sns=fb
Jag syftade på att du tyckte Totilas saknade vissa ingredienser. Ja han var bara 9 år så inte så konstigt att det saknas en hel del grejor.
Ja domarna mäter ritterna mot varandra, utifrån samma kriterier för dagen ska jag tillägga.. men nu kan dom inte jämföra ritterna eftersom det skiljer 4 år mellan dom
Edward rider ju inte direkt efter dom klassiska idealen så där har du ju helt rätt.
Nej hade Edward fått behålla Totilas hade det inte blivit något världsrekord för Valegro och Charlotte.. så enkelt är det
Fast när Totilas stod hos Gal (vilket hon kanske syftar på, eftersom det var då han slog sitt världsrekord) så är det ju allmänt känt och inget de hymlade med att han stod på box alla de timmar han inte reds eller skrittades. Dessutom var boxväggarna uppbyggda, eftersom han blev galen av att kunna se andra hästar. Ingen hästhållning jag är sådär superimpad av, direkt.
Däremot håller jag med många här om att Totilas var nåt alldeles speciellt, och jag tycker att det är märkligt att Valegros piaff och passage får samma betyg som Totis när de i mina ögon uppenbarligen inte är lika bra. Sen är det mycket annat som Valegro gör betydligt bättre än Toti. Och ja, Valegro behöver banta. Mycket
Valegro lever ett vanligt hästliv och går i hagen varje dag. När tror ni senast Totilas gick lös i en hage? Nej han står inne 24timmar/dygn i en vadderad box.