GHS - dagens dressyr.

Nu får jag rätta dig i det du tror jag känner en domare som är 37 år. Men håller med om hög ålder- för hög- när Bo Tibblin skulle falla för 70 strecket ja det va väl flera domare då , så ändrades reglerna snabbt så de kunde fortsätta jobba. ( jag är medveten om att det också då fanns diskussioner om åldersdiskriminering) Rent ur sagt bedrövligt hur några av dem dömde, såg dåligt och trötta. Bo Tibblin ex har ju alltid tjatat om halvpoängen, hur dåligt det är för dressyren och hur svårt de domare som använder sig av halvpoängen har att bestämma sig- veliga och osäkra- åh jo han använde sig av halvpoäng själv.:D
Menade GP-domare. Av LA-domare tror jag den yngsta är 32. Skrev upp alla åldrar när de presenterades på repkursen men hittar inte mitt papper. Högst medelålder var det just bland GP-domare, lägst bland LA-domare med strax över 50. Tycker just dessa höga åldrar säger rätt mycket om varför dressyren ör så otroligt svår att utveckla och ta framåt.

Tycker just dessa höga åldrar säger rätt mycket om varför dressyren ör så otroligt svår att utveckla och ta framåt.

Det är ju ingen hemlighet precis att en av dressyrdomarutbildarna öppet hånar både bettlöst och lättridning /klasser. när det behövs fler starter så står han och visar att han minsann bromsar och tycker det är fjantigt och en fluga och helt ointressant.

Hittade en 21 år gammal Buke tråd om tryck i munnen från bettet 😅
https://www.bukefalos.se/threads/hur-manga-kilon-lagger-ni-i-hastens-mun-vid-ridning.492526/

Jag måste iväg och jobba tydligen 🙄 så hinner inte söka för att försöka hitta studien som tråden byggde på, någon annan som är duktig på att leta?
Här är en svensk studie med åtta ryttare, mediankraften (båda tyglarna ihop) var i den runt 3-5 kg med maximalt ca 30 kg (!)

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1558787815000787

Långt ifrån vad jag läste i en gammal hästbok (C G Wrangels?) att kraften i tyglarna inte skulle vara större än att de kunde fästas i bettringen med ett kvinnohårstrå.

Senast ändrad:
Det är ju ingen hemlighet precis att en av dressyrdomarutbildarna öppet hånar både bettlöst och lättridning /klasser. när det behövs fler starter så står han och visar att han minsann bromsar och tycker det är fjantigt och en fluga och helt ointressant.
Snacka om att vara rädd för förändring :eek:

Äntligen en höjdare (Bo Tibblin) som uttalar sig i en debattartikel som åtminstone inger lite hopp. Verkar vara öppen än så länge iaf.

Ingressen:
”Har jakten på prestation, poäng och perfektion fört oss så långt från dressyrens ursprungliga syfte att vi riskerar både hästens välfärd och grenens trovärdighet? Dressyrnestorn Bo Tibblin manar till uppvaknande: det är inte längre detaljerna som är problemet – det är själva systemet.”

https://www.tidningenridsport.se/bo-tibblin-har-dressyren-passerat-sin-ursprungliga-malsattning/

Äntligen en höjdare (Bo Tibblin) som uttalar sig i en debattartikel som åtminstone inger lite hopp. Verkar vara öppen än så länge iaf.

Ingressen:
”Har jakten på prestation, poäng och perfektion fört oss så långt från dressyrens ursprungliga syfte att vi riskerar både hästens välfärd och grenens trovärdighet? Dressyrnestorn Bo Tibblin manar till uppvaknande: det är inte längre detaljerna som är problemet – det är själva systemet.”

https://www.tidningenridsport.se/bo-tibblin-har-dressyren-passerat-sin-ursprungliga-malsattning/

Jag håller med om ALLT. Det var nog det bästa jag läst i Ridsport, någonsin 😅.

Liknande trådar

Hoppning Såg idag en blå tunga på hopphäst på GHS. Syntes tydligt från min plats i TV-soffan- Såg också hästar som gapade med skarpa bett i...
Svar
18
· Visningar
1 528
Senast: Shaggy
·
Fritid Jag har vunnit fribiljetter till GHS i morgon, torsdag. Tyvärr har jag själv inga möjligheter att gå men kanske någon annan vill ha dem...
Svar
10
· Visningar
943
Senast: Cambrie
·
Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 287
Senast: Mirtai
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Välkommen på en inspirationsdag i dressyr med Mats Eriksson. Dagen vänder sig till dig som är verksam som ridlärare på ridskola.
Svar
0
· Visningar
65
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka