GHS - dagens dressyr.

Ändå är det du som bestämmer och har övertaget?

I perspektivet känslor och ärlighet, är hästar och andra däggdjur klart överlägsna människor.

Ändå är det vi människor som har övertaget. Hmm, hur kommer det sig?

Just det. För du anser, ärligt nu, att du är överlägsen och har övertaget?
Anser du att IQ och EQ är detsamma? Den skulle definitivt förklara dina argument. Orsaken till att vi har "övertaget", som du beskriver det, är vår IQ framförallt vårt betydligt högre utvecklade logiska tänkande. Till det kommer att hästar är så sjukt snälla eftersom VI har avlat dem till att bli just det.

Anser du att IQ och EQ är detsamma? Den skulle definitivt förklara dina argument. Orsaken till att vi har "övertaget", som du beskriver det, är vår IQ framförallt vårt betydligt högre utvecklade logiska tänkande. Till det kommer att hästar är så sjukt snälla eftersom VI har avlat dem till att bli just det.
"With great power comes great responsibility" 👀

Ändå är det du som bestämmer och har övertaget?

I perspektivet känslor och ärlighet, är hästar och andra däggdjur klart överlägsna människor.

Ändå är det vi människor som har övertaget. Hmm, hur kommer det sig?

Just det. För du anser, ärligt nu, att du är överlägsen och har övertaget?

Öh, nej. Jag inser att jag lever i ett samhälle, och jag har inte möjlighet (tid och råd) att hålla mig och min lilla npf-familj vid god hälsa utan en del animalier. Men jag försöker se till att vi äter så lite som möjligt som inte är jagat eller fiskat av familjen, en helt normal grej för rovdjur att göra.

Jag har absolut inte "övertaget" över mina hästar. Vi har ett samförstånd om att utanför deras hage är det jag som bestämmer om vart vi går osv, pga vi lever i ett samhälle. Dom kan inte springa lösa här, dom skulle dö eller döda andra varelser. Men jag skulle aldrig få för mig att försöka bestämma över dom i sin hage.

Och för att ha en chans att komma till det där samförståndet, så måste jag använda mig av kraftförstärkare i form av huvudlag, bett, och inlärningsmetodik.

Kan du ställa dig naken på en äng med vildhästar och dominera dom? Knappast, hingsten lär trampa ner dig direkt om dom inte väljer att fly.

Det enda "övertaget" vi har över hästar har vi skapat med teknik och kultur. Rent fysiskt är vi rätt kassa i jämförelse.

Och rent filosofiskt/moraliskt anser jag att vi förtjänar fan inte hästar. Dom är så fantastiska mot oss.

Men det kanske är en del av lektionen, att hästar kan lära oss förlåta oss själva och älska oss själva, och lära oss att bli bättre, trots alla horribla saker mänskligheten gjort och gör?

Alltså, är det inte dags att bli lite rationell i diskussionen här nu?

Vad är känslor egentligen? Kemiska reaktioner, hormoner som påverkar vårt beteende? Ja, alla levande organismer har någon form av detta. Men vad är det som skiljer mellan olika utvecklade arter?

Äter ni kött? Hur tänker ni då när ni handlar den där biffen på ICA som ni ska grilla på kvällen? Hur tänker ni, efter diskussioner och argument här inne, när ni åker förbi Mc Donalds/MAX/Sibylla och köper en hamburgare?

Kossor, grisar och höns har väl också känslor?

Och hur tänker ni då när ni sätter på era känslosamma hästar skarpa bett, inspänningstyglar, stänger in dom i transporter, osv?

Jag tänker i alla dessa fall, att ja dom har känslor, men dom är inte lika utvecklade som våra känslor, deras hjärnor och förmåga att tänka logiskt är inte lika som oss. Därför kan jag äta kött, sätta på stångbett, lasta och åka på tävling med min känslosamma häst.

Den hänsyn jag då tar till min häst är att jag utgår ifrån dens känslor och behov, inte mina egna. Så jag anpassar min hantering av hästen utifrån hästens perspektiv, inte människans.

För jag är en människa, jag kan tänka logiskt, planera och agera utifrån den kunskap och erfarenhet jag har. Jag KAN ta hänsyn till en annan individs behov. Jag KAN vara ÖDMJUK även fast jag är överlägsen.
Jag är tämligen säker på att när jag äter köttbiten så har den längre inga känslor alls, och därför behöver jag inte ta hänsyn till det alls just i stunden. Visst köper jag bara svenskt kött, så jag tycker att det är viktigt att de har haft det bra i livet innan de dog. Men i döden har de inga känslor längre. De vet heller inte om att de ska dö, att det är deras syfte i livet, så därav kan de inte ha ångest över det. Jag behöver alltså inte ta hänsyn till den biten speciellt mycket.

Dags att låsa denna tråden eller? Jösses alltså! Snacka om att verkligen spåra ur 🙈
Verkligen. Men i ett försök att få tillbaka den på något form av spår igen...

Oavsett vilka känslor hästarna kan känna, så kan jag tycka att de mest framträdande på en dressyrbana borde vara ro och harmoni. Så även om rörelserna de gör är ansträngande så ska de vara så vältränade att de kan göra dem harmoniskt. Även om de tycker att det är roligt så bör det vara en harmonisk glädje, inte en exalterad sådan. Det spända hör inte hemma där. Show och flärd bör inte få gå före harmoni.

Mvh,
Lady_S (Som inte tävlat dressyr högre än LA.)

EXAKT. Jag skulle fick vilja ändra ordet "snälla" till "intet ont anande", för det är just detta att dom inte tänker och analyserar allting, utan dom utgår ifrån stunden, i detta nu, vilket gör det lätt för oss att "manipulera" dom.

På gott och på ont.

Därför är det viktigt att vi förstår det och inte utnyttjar vårt övertag eller att vi pga okunskap ger dom egenskaper (och känslor) dom inte har.

Och det var hela poängen från min sida i den här mycket märkliga och urspårade diskussionen om hästars känslor.

Här är chatgpd versionen av samma foto i första inlägget. Här är det ju inget (mycket lite) pain face så chatgpd måste nog utvecklas innan det används som AI dressyrdomare för att bedöma painface.

1745233798422.webp

Liknande trådar

Hoppning Såg idag en blå tunga på hopphäst på GHS. Syntes tydligt från min plats i TV-soffan- Såg också hästar som gapade med skarpa bett i...
Svar
18
· Visningar
1 605
Senast: Shaggy
·
Dressyr Vad tror ni, kommer AI bli våra framtida domare inom dressyren? Hur långt bort tror ni att det ligger? Kommer vi ha både AI och vanliga... 2 3
Svar
59
· Visningar
1 827
Fritid Jag har vunnit fribiljetter till GHS i morgon, torsdag. Tyvärr har jag själv inga möjligheter att gå men kanske någon annan vill ha dem...
Svar
10
· Visningar
986
Senast: Cambrie
·
Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 427
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna