Alltså, är det inte dags att bli lite rationell i diskussionen här nu?
Vad är känslor egentligen? Kemiska reaktioner, hormoner som påverkar vårt beteende? Ja, alla levande organismer har någon form av detta. Men vad är det som skiljer mellan olika utvecklade arter?
Äter ni kött? Hur tänker ni då när ni handlar den där biffen på ICA som ni ska grilla på kvällen? Hur tänker ni, efter diskussioner och argument här inne, när ni åker förbi Mc Donalds/MAX/Sibylla och köper en hamburgare?
Kossor, grisar och höns har väl också känslor?
Och hur tänker ni då när ni sätter på era känslosamma hästar skarpa bett, inspänningstyglar, stänger in dom i transporter, osv?
Jag tänker i alla dessa fall, att ja dom har känslor, men dom är inte lika utvecklade som våra känslor, deras hjärnor och förmåga att tänka logiskt är inte lika som oss. Därför kan jag äta kött, sätta på stångbett, lasta och åka på tävling med min känslosamma häst.
Den hänsyn jag då tar till min häst är att jag utgår ifrån dens känslor och behov, inte mina egna. Så jag anpassar min hantering av hästen utifrån hästens perspektiv, inte människans.
För jag är en människa, jag kan tänka logiskt, planera och agera utifrån den kunskap och erfarenhet jag har. Jag KAN ta hänsyn till en annan individs behov. Jag KAN vara ÖDMJUK även fast jag är överlägsen.