GHS - dagens dressyr.

Någon verkar ha bytt ut min stissiga fuxhäst.
Körde till en kompis som har suveräna klätterbackar idag på fm.
Platina var som en filbunke. Stod även helt still när vi fick vänta på kompisen som var tvungen att hoppa av o justera sadeln som glidit bak.
Nu hade vi iofs bara klättrat runt där ett tag o inte galopperat men duktig ändå.😄🩷
Klättra långa och branta backar i skritt brukar vara guld för de som vill lösa allt med fart och explosion.
Man får lite samma mentala effekt som då man drar tungt(körning). Brukar vara kanon för att lära dem att lösa frustration etc långsammare/tagga ner.

Platina är oerhört lik min häst, både utanpå och inuti, verkar det som. Fantastiskt roliga när man får dem med sig. Innan det händer det lite väl mycket och fort ibland. 😅

Klättra långa och branta backar i skritt brukar vara guld för de som vill lösa allt med fart och explosion.
Man får lite samma mentala effekt som då man drar tungt(körning). Brukar vara kanon för att lära dem att lösa frustration etc långsammare/tagga ner.

Platina är oerhört lik min häst, både utanpå och inuti, verkar det som. Fantastiskt roliga när man får dem med sig. Innan det händer det lite väl mycket och fort ibland. 😅
Det är ett nerlagt sandtag så backarna är helt super! Tar drygt tio minuter med släp dit. Det är min kompis som har stallet så vi rider ut ihop och har typ terapisamtal samtidigt.😄🙏🏻
Fantastiska ridvägar också så emellanåt blir det härliga galoppturer där också.🥰

Det är ett nerlagt sandtag så backarna är helt super! Tar drygt tio minuter med släp dit. Det är min kompis som har stallet så vi rider ut ihop och har typ terapisamtal samtidigt.😄🙏🏻
Fantastiska ridvägar också så emellanåt blir det härliga galoppturer där också.🥰
Tror jag kan gissa att det är hos A?
Rätt extremt sandig mark. 😅

Jag har haft hästar som ifrågasatt. Som lärt sig att idag är det onsdag och då ska vi ut i skogen (med positiv förväntan inför det). Som vetat att det är dags att dö, och att jag hämtat någon som kunde hjälpa till med det, och varit lugnare än någonsin tidigare (han var väldigt rädd för främlingar vanligtvis), och sänkte huvudet självmant mot främlingen och stod blick stilla. Jag har haft hästar som sörjt sin bortgångna kompis, en så hårt att han blev arg och isolerade sig från flocken och till sist behövde få flytta till nya äventyr, för att stanna i den hagen utan bästis var för smärtsamt för han.

Det människor gör är att rationalisera, sätta komplicerade ordetiketter på känslor, har en historia av en viss kultur runt känslor, men vi är inte annorlunda. Det är samma nervbanor, samma hormoner.

Det vi gör mot hästarna gör vi också mot oss själva. Inte mot "andra" (referens till konceptet "othering").

(Av gubbarna du nämnde tycker jag att Buck kan ha mycket klokt att säga, bland annat att hästar speglar människor. Och från modern etologi så vet vi att det är ett beteende som finns hos sociala däggdjur, det är ett beteende som är gynnsamt för flockdjur - men det är ganska fantastiskt att dom kan spegla över artgränserna)
Människors känslor som som styr vårt beteende : glädje, lycka, sorg, förtvivlan, ilska, vrede, ursinne, raseri, förbittring, harm, osv

Hästars känslor som styr deras beteende: Rädsla, oro, frustrering, välbehag, smärta, obehag, saknad, hunger, törst, avskildhet, osv

Skillnaden ÄR komplexiteten.

Hästar ÄR enklare varelser som inte analyserar och planerar på människovis. Det är dom basala behoven som styr en hästs beteende, medans människor tenderar att komplicera sina känslor utifrån mer abstrakta tankemönster. .

Hästars känslor är ärliga och enkla att förstå och åtgärda. Hästars känslor ändras direkt orsaken försvinner.

Människors känslor är komplicerade och kräver ibland experter och vård för att åtgärdas, om det ens då är möjligt, eftersom vi har en tendens att älta.

Att "gubbarna" jag nämnde är experter på hästars beteende är nog ganska oemotsagt. Vi pratar om 100 tusentals hästar som fått hjälp med ibland svåra "känslouttryck" och okunniga människor. För det är väldigt enkelt.

Och jaa, hästar speglar människan. Man brukar i mina kretsar säga sådan människa sådan häst. Dom blir vad man gör dom till.

DET skulle aldrig funka om deras känslor var lika komplicerade som våra.

Och du lyckades förklara det, för en häst, abstrakta skeendet avlivning och att han skulle utsättas för det?
Varför använder du ett sådant argument för att förminska hästars känsloliv? Det är ju på nivån 'i morse åt jag mackor så därför slog jag mig på tån nu', alltså något som är helt utan koppling.
Det kanske är du som är på den nivån?

För du förstår skillnaden på hästars och människors känslor utifrån just komplexiteten? Hästens mycket förenklade förhållningssätt till sina känslor och människans mer komplicerade tankemönster och förmåga att koppla ihop situationer och skeenden och därefter visa känslor?

DET var liksom poängen med min berättelse om den gamla trotjänaren. Som TACK VARE sin förenklade tankeförmåga INTE visade känslor på människors vis inför en ganska radikal situation.

DET är den kunskapen om hästars beteende och känslor som gör det möjligt för oss att bemästra denna fantastiska varelse.

Hästars känslor är ärliga och enkla att förstå och åtgärda. Hästars känslor ändras direkt orsaken försvinner.

Människors känslor är komplicerade och kräver ibland experter och vård för att åtgärdas, om det ens då är möjligt, eftersom vi har en tendens att älta.

Att "gubbarna" jag nämnde är experter på hästars beteende är nog ganska oemotsagt. Vi pratar om 100 tusentals hästar som fått hjälp med ibland svåra "känslouttryck" och okunniga människor. För det är väldigt enkelt.

Nej, det stämmer helt enkelt inte. Och det visste "gubbarna".

Hästar kan bli traumatiserade. Det kan ta lång tid att rehabba en häst mentalt.

Man kan träna in lydnad snabbt om man har lång erfarenhet, god självkontroll, och en effektiv metod. Det är vad mycket av "cowboygubbarnas" shower bygger på.

Men man kan inte snabbt få en häst att släppa en känsla den har ang en viss situation, om den känslan beror på många upprepade negativa erfarenheter. De djupt traumatiserade hästarna vill inte gubbarna ha med på sina shower, för det går inte att göra quick fixes på dom.

Jag upplever att du övervärderar människor och undervärderar hästar. Ord spelar faktiskt ingen roll när det kommer till känslor, i vad som händer i kroppen/hjärnan.

Oftast snurrar människor bara till det med sina ord, och får svårt att vara ärliga inför sig själva med vad det är dom känner i nuet. Hästar är mycket bättre på det.

Nu kan jag inte låta bli att hoppa in i diskussionen.
Att hästen som ska avlivas inte visar känslor kopplade till att dö har ju inget med att hästar inte kan visa känslor att göra. Det handlar enbart om att hästen inte vet vad som ska hända. Skulle hästen veta vad som väntade så skulle den definitivt visa känslor kopplade till det. Hästars stora flyktinstinkt handlar ju om att de inte vill dö.

När vi fick låta shettisen somna i förra sommaren så sörjde definitivt vår ponny honom. Han fick somna in bredvid hagen och ponnyn stod och vaktade honom tills vi körde bort honom senare på kvällen. Hon var även låg och lite orolig dagarna efter. Så bara för att hon inte kan gråta så innebär det inte att hon inte kan sörja. Jag kan också sörja utan att gråta eller utan att uttrycka det minsta sorg.

Vi kan omöjligt veta exakt vad en häst känner vid en viss situation. Den kan se glad ut men ändå vara frustrerad, den kan se frustrerad ut men ändå vara glad. Hur ska vi kunna veta?
Fast argumentet är inte känslor, utan handlar om att förståndet som påvekar känslor är ett annat. Därmed olika känslouttryck generellt.

Och jag tror faktiskt inte att din andra häst sörjde som du sörjde. Den saknade sin flockmedlems interaktion och sällskap/skydd, men förstod inte att den var död.

DET är skillnaden.

Nej, det stämmer helt enkelt inte. Och det visste "gubbarna".

Hästar kan bli traumatiserade. Det kan ta lång tid att rehabba en häst mentalt.

Man kan träna in lydnad snabbt om man har lång erfarenhet, god självkontroll, och en effektiv metod. Det är vad mycket av "cowboygubbarnas" shower bygger på.

Men man kan inte snabbt få en häst att släppa en känsla den har ang en viss situation, om den känslan beror på många upprepade negativa erfarenheter. De djupt traumatiserade hästarna vill inte gubbarna ha med på sina shower, för det går inte att göra quick fixes på dom.

Jag upplever att du övervärderar människor och undervärderar hästar. Ord spelar faktiskt ingen roll när det kommer till känslor, i vad som händer i kroppen/hjärnan.

Oftast snurrar människor bara till det med sina ord, och får svårt att vara ärliga inför sig själva med vad det är dom känner i nuet. Hästar är mycket bättre på det.
Nej, problemet försvinner direkt du tar bort orsaken.

Men så fort du utsätter hästen för det som triggar beteendet återkommer det. DET kan ta tid att få bort eftersom det är ett inövat mönster och/eller mycket starka traumatiska upplevelser.

Men jag diskuterar (fortfarande) hästar som inte kan stå still och som (enligt mig) INTE har det problemet pga att dom "glada och lyckliga".

Det är ett problem som ganska enkelt går att lösa genom att helt enkelt ta bort det som triggar beteendet.

Fast argumentet är inte känslor, utan handlar om att förståndet som påvekar känslor är ett annat. Därmed olika känslouttryck generellt.

Och jag tror faktiskt inte att din andra häst sörjde som du sörjde. Den saknade sin flockmedlems interaktion och sällskap/skydd, men förstod inte att den var död.

DET är skillnaden.

Elefanter har sorgeritualer och begraver döda kalvar. https://threatenedtaxa.org/index.php/JoTT/article/view/8826

Vad är människans sorg egentligen? Varför är det så viktigt för dig (och en minskande majoritet av nutida människor) att särskilja dig från de andra däggdjuren?

Vad är det som är "farligt" med att erkänna inför sig själv att de andra däggdjuren har samma känslor som oss?

Vad betyder det, angående det vi gör med däggdjur, för etik och moral?

(För de som är troende kristna kan det bli jätteproblematiskt)

DET är skillnaden.

Spelar det verkligen någon roll VARFÖR man sörjer om diskussionen handlar om att kunna sörja?

DET är skillnaden.
Min sorg ang att ponnyn är död handlar ju också om att jag saknar en flockmedlem och interaktionen och sällskapet med denna.
Jag sörjer inte en människa eller djur som jag inte haft någon typ av interaktion med.

Diskussionen om "hästars känslor" kom upp i samband med diskussionen om hästar som inte kan stå still. Vissa har då argumentet att det kan bero på att dom är "glada och lyckliga".

Jag säger NO NO. Dom är frustrerade.

Denna frustrering kan bero på olika saker. Det kan tex bero på en förväntan som dom känner sig hindrade att uppfylla. Det kan bero på negativ upplevelse innan. I BÅDA fallen handlar det om frustrering och stress.

I detta NU när dom inte kan stå still ÄR dom frustrerade, inte "glada och lyckliga". Dom tänker inte framåt på det viset. Även om symptomen försvinner direkt dom kommer ur den situation dom är frustrerade i. Dom analyserar inte situationen på det viset. Dom REAGERAR utifrån hur dom KÄNNER SIG där och då när dom är hindrade oavsett pga vad. Och det är stress. Stress som vi i ALLA andra situationer utanför ridbanan INTE vill att dom ska känna och agera utifrån eftersom det ställer till med problem.

Men tydligen, på dressyrtävling på toppnivå, är det fullt normalt och acceptabelt och då känner dom sig minsann glada och lyckliga så det är därför vi accepterar det.:confused:
Jag tror ändå jag förstår hur du menar och håller med om att "inte vilja stå still" är kopplat till frustration eller stress.
Sen beroende på situation kan man tolka det som negativ eller positiv frustration.
Tex skulle jag inte tolka "frustrationen" hos fälttävlanshästen som står i startfållan och inte kan stå still som negativ utan mer förväntansfull. Det är min tolkning eftersom den vill iväg.
Likaväl som en unge som står o hoppar upp och ner av förväntan inför presentöppning på julafton. Den är ju också frustrerad men även förväntansfull.

Om en häst aldrig kan stå still eller koppla av håller jag med om att det är ett problem.
Men om hästen blir uppspelt kortare stunder emellanåt tycker jag inte är ett problem.

Tävlingssituationen är troligtvis mer eller mindre stressande för de flesta hästar. Påverkas de väldigt negativt så är det oschysst att fortsätta att utsätta dem för det men om de blir lite spända/taggade kortare stunder men kan återgå till fokus och jobb igen samt ges ordentligt med återhämtning mellan tävling tycker jag inte att det är så farligt.
De är ju inga maskiner.

Det gör dom verkligen inte, det är lättare dock att börja om och släppa ett beteende när man flyttar tex, som också faktiskt gäller oss människor.
Ett stort problem som är hos både hästar och människor är att förändra sig i samma miljö där problemen startade, är det mycket känslor kopplade till en plats är det svårt för både hästar och människor att tänka om och släppa saker och ting.
Och jaa, hästar speglar människan. Man brukar i mina kretsar säga sådan människa sådan häst. Dom blir vad man gör dom till.

DET skulle aldrig funka om deras känslor var lika komplicerade som våra.
Fast nej nej, det där är ett allmänt uttryck oavsett. Det heter att "man blir som man umgås" och det gäller även främst oss människor. Vi blir mycket av det omgivningen gör oss till. Eftersom hästar också är djur precis som vi är så påverkas dom såklart också av vilka dom umgås med.

Hela grejen med att det är viktigt att förstå att hästar är djur precis som vi är är att man måste förstå varför en häst reagerar som den gör för att kunna veta hur man ska handskas med reaktionen hästen har. Det är inte samma metod med en häst som är stressad och taktar runt för att den är stressad av miljön och inte känner sig trygg och för en häst som taktar runt och är på g för att den tycker om att prestera och tycker om miljön och är redo att köra.

Det är två problem man måste handskas med på olika sätt.

Senast ändrad:
Jag tycker det är intressant hur du så benhårt kan veta exakt vilka känslor ett djur har eller inte har när vi inte ens kan veta det om människor som iallafall kan försöka förklara för andra hur vi känner och upplever?

Ta sorg tillexempel. När vi tog bort min kompis häst, hon och hästarna betedde sig annorlunda en tid efter. Nu beter sig dock både hon och hästarna helt normalt.
Men inte tror jag på att hon inte sörjer eller saknar sin häst bara för att hon inte går runt och gråter?

Så hur kan vi egentligen veta, verkligen tvärsäkert veta så som du påstår veta, att hästar inte sörjer bara för att de inte går runt och gråter? Hur vet du så exakt vad som försiggår bakom pannbenet på hästen och hur den upplever en situation att du kan veta vilka känslor den upplever eller inte upplever? Hmm?

Angående att förmänskliga hästar, ibland kan det kanske vara nyttigt? ChatGPT kan göra människobilder av djurbilder, trendar just nu, men den här "hit different".

Bild 1: häst med PSSM-smärtor
Bild 2: samma häst som mår bra
Bild 3: elitdressyrhäst med för hårt hållna tyglar

https://www.instagram.com/p/DIZPRwLIqXh/?img_index=4&igsh=OW9oNmg5ZzJlYWQ=
Det är en intressant tanke jag brukar bolla med ibland, att förmänskliga djur har både risker och väldigt många fördelar tror jag!

Mycket intressanta bilder, tack för att du delar vidare

Bifogade filer

• IMG_5679.webp
    IMG_5679.webp
    23 KB · Visningar: 44

Liknande trådar

Hoppning Såg idag en blå tunga på hopphäst på GHS. Syntes tydligt från min plats i TV-soffan- Såg också hästar som gapade med skarpa bett i...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Dressyr Vad tror ni, kommer AI bli våra framtida domare inom dressyren? Hur långt bort tror ni att det ligger? Kommer vi ha både AI och vanliga... 2
Svar
22
· Visningar
590
Fritid Jag har vunnit fribiljetter till GHS i morgon, torsdag. Tyvärr har jag själv inga möjligheter att gå men kanske någon annan vill ha dem...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cambrie
·
Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 417
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka