Jag har haft hästar som ifrågasatt. Som lärt sig att idag är det onsdag och då ska vi ut i skogen (med positiv förväntan inför det). Som vetat att det är dags att dö, och att jag hämtat någon som kunde hjälpa till med det, och varit lugnare än någonsin tidigare (han var väldigt rädd för främlingar vanligtvis), och sänkte huvudet självmant mot främlingen och stod blick stilla. Jag har haft hästar som sörjt sin bortgångna kompis, en så hårt att han blev arg och isolerade sig från flocken och till sist behövde få flytta till nya äventyr, för att stanna i den hagen utan bästis var för smärtsamt för han.
Det människor gör är att rationalisera, sätta komplicerade ordetiketter på känslor, har en historia av en viss kultur runt känslor, men vi är inte annorlunda. Det är samma nervbanor, samma hormoner.
Det vi gör mot hästarna gör vi också mot oss själva. Inte mot "andra" (referens till konceptet "othering").
(Av gubbarna du nämnde tycker jag att Buck kan ha mycket klokt att säga, bland annat att hästar speglar människor. Och från modern etologi så vet vi att det är ett beteende som finns hos sociala däggdjur, det är ett beteende som är gynnsamt för flockdjur - men det är ganska fantastiskt att dom kan spegla över artgränserna)
Människors känslor som som styr vårt beteende : glädje, lycka, sorg, förtvivlan, ilska, vrede, ursinne, raseri, förbittring, harm, osv
Hästars känslor som styr deras beteende: Rädsla, oro, frustrering, välbehag, smärta, obehag, saknad, hunger, törst, avskildhet, osv
Skillnaden ÄR komplexiteten.
Hästar ÄR enklare varelser som inte analyserar och planerar på människovis. Det är dom basala behoven som styr en hästs beteende, medans människor tenderar att komplicera sina känslor utifrån mer abstrakta tankemönster. .
Hästars känslor är ärliga och enkla att förstå och åtgärda. Hästars känslor ändras direkt orsaken försvinner.
Människors känslor är komplicerade och kräver ibland experter och vård för att åtgärdas, om det ens då är möjligt, eftersom vi har en tendens att älta.
Att "gubbarna" jag nämnde är experter på hästars beteende är nog ganska oemotsagt. Vi pratar om 100 tusentals hästar som fått hjälp med ibland svåra "känslouttryck" och okunniga människor. För det är väldigt enkelt.
Och jaa, hästar speglar människan. Man brukar i mina kretsar säga sådan människa sådan häst. Dom blir vad man gör dom till.
DET skulle aldrig funka om deras känslor var lika komplicerade som våra.