8 månader - hur var din vovve då?

B

Buppisen

Är nyfiken på hur era hundars temperament/sätt var innan de fyllde ca 8 mån, när de var ca 8 mån och hur de är som vuxna. Hade varit spännande att se om man kan se något mönster i hur de utvecklats.
Min vavve fyllde 8 mån igår nämligen! :love:

Sv: 8 månader - hur var din vovve då?

Min hund har hunnit fylla 1 år och snart 2 månader. När han var åtta månader var han som en ängel. Har jag för mej, känns väldigt längesen:angel::crazy:
Då gick vi en miljökurs och höll uppe tränandet mer än vad vi gjort nu under vintern. Han var kontaktsökande, men ofta disträ och hade ingen riktig "på"knapp. Var liksom grå. Inget var kul och inget var tråkigt. Ganska svårmotiverad och man fick verkligen KÄMPA för att få igång honom.

Skillnaden som jag kan se på halvåret som gått är att han är mer självständig än han varit tidigare, gör längre "lovar" ifrån mej och jag får verkligen träna mitt tålamod och vara konsekvent. Bita mej i tungan vissa gånger.
Däremot märks det att hans förmåga att jobba längre också har ökat. Han klarar betydligt längre träningspass än tidigare och är mer alert och lättjobbad.
Hans motivation har jag lyckats få upp så nu tycker han det är skitkul när träningsgrejerna åker fram, vilka framsteg man gjort:bump:
Jätterolig att jobba med när han har sina stunder, vilka faktiskt dyker upp allt som oftast:love:

Men, som sagt. Han är ju inte vuxen än. Och som en bekant till mej så fint påpekade: "Jasså? Han är bara ett år? Ja, du ska se att det hinner bli värre."
Tack för den:eek:

Vi fick hem vår Smilla först när hon var 8månader gammal, så tiden före 8 månader kan jag inte säga så mycket om. Men som unghund var hon precis som hon är nu- fast lite mer nyfiken och "med" i livet här på gården. Sprang gärna med upp till hästarna vid fodring/pyssel, följde med upp på logen o hämtade hö, följde med till brevlådan etc. Hon var ganska väl tuktad och inte så "älskad" innan så detta givetvis njöt hon av- riktigt åmade sig över all uppmärksamhet!

Något som är konstigt är att jag egentligen aldrig märkt någon trotsperiod hos henne. De där vanliga perioderna med dålig hörsel, ifrågasättande m.m. har uteblivit helt. Enda perioden jag märkte var i höstas när hon hade den perioden när de blir lite lågmälda och inte har lust för nåt.

Nu är hon nyfyllda två år, och jag måste säga att det enda som skiljer henne nu från 8månader är att hon tröttnat på gårdsarbetet -hon sitter hellre på trappen o tittar när jag grejar med stall/hästar. Hon har lärt dig rutinerna och följer inte längre med till brevlådan/soptunnan utan stannar vid grinden o tittar. I övrigt är hon sig själv, lika glad, spontan och noga med att lyssna och lyda. Och inte så krypig längre (hon var ju hårt hållen hos uppfödaren) och lite mer självständig.

Min nuvarande hund vet jag inget om,fick henne som 4åring!
Men..min förra hund,rottis/dobberman,han var hur go och glad o snäll som helst,både som valp o vuxen!
Men..hade stora inlärningsbekymmer, på egentligen lätta kommandon som en valp/yngre klarar av att lära,och jag vet att när han var runt 8-9mån,så tänkte jag att han har IQ 0,det ville inte in i hans teflonhjärna(inget fastnar):eek:..
Men vid 1 års ålder,då släppte allt,allt som jag tragglat med satt som fastbränt som i gjutjärnspanna i hans hjärna:)
Han behövde bara ha längre tid på sig,eller under en tid bara låtsas som man inget fattar:o!
Det blev en kanonhund!:love:
14713909.jpg

haha vad roligt :)
Jättekul att läsa om hur era hundar utvecklats!
MERA! :)

Jag har en hund på åtta månade här hemma för tillfället och hon är hur go som helst.

Hon har precis blivit rumsren efter mycket jobb *pust!*

Hon är ganska lydig, kommer när man ropar och sticker inte från gården (länge). Hon är pigg och glad och busar gärna med min äldre hund som ibland tycker hon är lite jobbig misstänker jag.

Hon tycker lydnadsträning är jätteroligt och är inte alls svårmotiverad. Hon lär sig snabbt (fortare än min andra hund) och vill göra rätt. Hon kan i dagsläget sitt och sitt stanna kvar, inkallning och går hyfsat i koppel utan att dra.

Häromdagen provade vi lite agilityhinder (obs, ytterst lite pga åldern) hon tyckte det var jätteroligt! Kanske blir hon en framtida agilitystjärna?

Min vovve kom in i en period där hon inte verkade förstå ett endaste ord jag sa:crazy:
Sa jag ett kommando så såg hon ut som: *mamma, du är fiiiiin.. så söööööt, ska vi gosa?*
Heeeeelt oförstående!:o
Började grundtvåan med henne när hon var åtta månader, det tog en månad för henne att utföra "ligg":cool:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 729
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 101
Senast: Liran
·
Övr. Hund Hej igen! Undrar hur mycket pengar ni lägger ner på hund/ hundar i månaden? Inkl. Försäkring, hundfoder, mediciner osv. håller på räknar...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 625
Senast: Sofie.S
·
Övr. Hund Jag längtar så efter att skaffa hund. Men förstår inte hur folk löser det, särskilt under valptiden?! Vi är en familj med tre barn. Vi...
2
Svar
35
· Visningar
5 679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka