7nail i stället för skor?

MonteRose

Trådstartare
Har sökt men ej hittat nån tråd.

Läste precis på min veterinärs hemsida om detta nya påfund, 7nail. Man har ingen sko alls bara stora sömliknande saker.

Citat "Sömmen används i stället för skor och antalet söm samt sömmens placering anpassas efter hästens behov." slut citat.

Finns här någon som provat och har erfarenhet att dela med sig? Fördelar, nackdelar?

Sv: 7nail i stället för skor?

Jag får inte riktigt ihop funktionen på dem när jag läser runt på sidan på exempel och dylikt. Det faktum att de skall sättas under hovväggens höjd på nyverkad hov gör att jag inte fattar hur det skall kunna påverka något slitage eller för den delen korrigera felaktiga benställ som de visade exempel på möjligt att jag tänker fel så någon som fattar får gärna förklara då ideen helt klart är god men min känsla är ju att de måste vara minst i nivå med hovväggen för att påverka någonting eller ?

Jag ser dock en annan sak som kanske skulle kunna utvecklas ur denna produkt, något jag funderade på i vintras med unghästarna när det var isigt ute, min fundering var om det inte på något sätt skulle kunna gå att sömma typ med roadnails (heter de väl de som har en hårdmetalldutt på huvudet) utan skor för att de skulle ha något som fick grepp i isen.
Om det hade gått att utveckla denna typ av söm till att ha en låg (typ blindbrodd 0,5) med en iskärna att slå i unghästarnas hovar om det blir riktigt jäkligt med is skulle vara guld värt. Man har ju ingen lust att sko dem i så unga år men halkskador är inte kul. Vet inte om det skulle kunna hålla eller kanske blir bräckeffekten för stor i något som sticker ut lite för att sömmen skall sitta kvar.

Fråga inne på trav.
Jag vet att vissa kör med söm i som ett alternativ till barfota, men det är på tävlingar...
Borde inte några söm ge tillräckligt grepp? (/bättre grepp)

Har lite erfarenhet av sömnen och jag ser tre problem med den. Dels är den utformad så att en liten kant ska slås in i bärranden vilket lätt leder till sprickbildning, röta och hålväggar, dels blir det väldigt halt på stallgången, och sist är den hutlöst dyr. Varje söm kostar mer än en elitbrodd och du bör ha minst sex till en mindre hov..

Syftet från början var väl att den här sömmen ska användas på travare i lopp, som ett alternativ till barfotakörning. Man slipper tyngden som blir av skor, men hästen får bättre grepp i banan. Alltså är det något som används i lopp, det ersätter inte en vanlig skoning.

Jag förstår faktiskt inte vitsen alls?

Om man tänker att det ska användas istället för "vanliga" skor.

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 402
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 634
Senast: ako
·
  • Låst
Hästvård Här har man sedan sex veckor sedan bokat tid för skoning, både dag och klockslag!! Man kommer på exakt utsatt tid( kl 10.00) och t.o.m...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
27 688
Senast: rubytoo
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 184
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka