7 månaders som biter sönder golv och väggar

Banni

Trådstartare
Min 7 månaders american bulldogg/dogo argentino hane biter sönder mina golv och väggar, oftast händer detta när han är ensam (räcker med 15min) trots att han är ordentligt rastad och har bitleksaker. Han biter även ibland när han inte är själv hemma men när man är i ett annat rum.

Tips på hur man kan korrigera detta beteende?

Sv: 7 månaders som biter sönder golv och väggar

Tror att det finns illasmakande sprayer som man kan använda vid såna tillfällen. Vad gör du om du kommer på honom in action?

Sätt ättika där han brukar tugga, sedan försöker ni helt enkelt att begränsa hans utrymme. Kompostgaller brukar vara många hundägares vänner.

Vissa hundar förstör helt enkelt mer än andra. Har du gjort vad du kan för att se till så att han är trygg och utvilad hemma, så får du göra vad du kan för att skydda ditt hem. Dessutom, det är inte alldeles riskfritt för hunden att bita i, och äta upp möbler och väggar! Hos de allra flesta hundar är det här en relativt snabbt övergående period, men det är lika bra att bryta beteendet innan det blir allt för befäst.

Min labbe var en riktig jävel på att fördärva när han var ung, och han struntade fullkomligt i div sprayer och kryddor. Men det kan absolut vara värt att prova. Annars hade jag faktiskt köpt en (stor!) bur. Min hund blev alldeles lugn när han blev inlåst, det var som om han äntligen kunde slappna av. Det enda jag ångrade var att jag inte köpte buren tidigare. Nu är han gammal och kass i ryggen, så han går att stänga in bakom en barngrind. Men som ung och frisk var grindar och kompostgaller bara något som man tryckte på tills de gick sönder.

Det man måste vara medveten om är att det tyvärr är förbjudet att hålla hunden i bur. Så länge hunden är valp så kanske man kan påstå att buren används under "träning", men sedan är det kört. Så om du nu skulle följa mitt råd är att du 1) provar att söka dispens hos jordbruksverket, 2) håller tyst om det om du nekas dispens. Förhoppningsvis behöver du bara använda buren några månader.

En hund kan slappna av och bli trygg i en bur. En mycket bra lösning som många använder sig av över hela världen. Men man får lära den vara lugn in i buren. Jag säger JA till buren, synd att man får inte använda den i Sverige... många hundar hade blivit trygga och säkra. Jag ser ingen skillnad mellan buren och kompostgaller (vars den andra rekommenderas ofta!)

Korrigera kan man bara göra om hunden lärt sig vad som är rätt o fel o väljer att göra fel.
De flesta unghundar växer ifrån det, men inte alla.
Raserna i din hund har extremt liten avelsbas i Sverige o det är knappast de bästa som går i blandrasavel, tvärtom.

Burförvaring är ett brott mot Djurskyddslagen.
Tuggande kan bero på stress, stress kan uppkomma både från under o överstimulering.
Hur stimuleras hunden mentalt?

Tack för alla svar. Bur är något jag funderat på, men när han är själv har han begränsat utrymme och är bara i hallen, där finns bara hans säng leksaker och inget annat så han kan slappna av till 100%.
Kommer jag på honom med att bita så säger jag bestämt "nej" och då reagerar han genom att backa från det han biter på, sänker huvudet lite och öronen bakåt. Han förstår att han gjort fel, men det är som att han är inne i någon trots-period för han pushar verkligen alla gränser till Max och testar ens tålamod.

Ska prova med sån ani bit spay men tror nog inte det kommer att funka tyvärr. Annars får det bli en bur i övergångperiod.

Tycker personligen att raskombinationen är underbar, har för övrigt en glad, frisk väldigt social hund :)

*gilla*

Att rekommendera burförvaring av stressad unghund utan att veta omständigheterna tycker jag är vansinne.

Men uppenbarligen gör han om det trots att du bara säger "nej". Jag hade levt som fan om jag hade kommit på min hund med att tugga på golv/väggar.

Korrigera kan man bara göra om hunden lärt sig vad som är rätt o fel o väljer att göra fel.
De flesta unghundar växer ifrån det, men inte alla.
Raserna i din hund har extremt liten avelsbas i Sverige o det är knappast de bästa som går i blandrasavel, tvärtom.

Burförvaring är ett brott mot Djurskyddslagen.
Tuggande kan bero på stress, stress kan uppkomma både från under o överstimulering.
Hur stimuleras hunden mentalt?

Vad menar du med det fetstilta? Att det är hundar som är dåliga mentalt som biter sönder saker?

Min valps mamma var tydligen hemskt bitig som unghund, uppfödaren visade mig ett hål i golvet som hon hade orsakat. Detta är en kanontrevlig hund annars, har gjort bra MH och MT och tävlar redan i elit spår. Inte heller är det någon särskilt högt tempererad hund. Hon är mycket balanserad. Med tanke på sin ägare kan vi nog lugnt utgå från att hon var precis lagom mentalt aktiverad. Min valp har inte ärvt något av detta, men ett par av hans systrar har. Slutsats? Vissa hundar biter helt enkelt mer än andra när de är unga.

Ha ha ha :D

Hur tänker du när du skriver: "Korrigera kan man bara göra om hunden lärt sej vad som är rätt och fel och väljer att göra fel"?

Om du inte tillrättavisar/korrigerar en valp som biter på fel sak, hur skall den då veta att det ÄR fel?
Säg inte avleda och belöna när den gnager på rätt saker, för vissa valpar har tex en förkärlek för stolsben vilket gör att alla andra "gnagtillåtna" saker väljs bort om det finns ett stolsben inom räckhåll.

Här poängteras OMGÅENDE för valpar som gnager på inredning eller otillåtna saker att det är en klart olämplig aktivitet.

/Swat

Till flera:

1) De flesta unghundar växer ifrån det, dvs bitandet.
2) Att avbryta en oönskad aktivitet, med t ex att hela himmlen trillar ner kallar jag inte för att korrigera, jag kallar det för att lära hunden vad den får o inte får göra.
Korrigera, som i bestraffa, gör jag om hunden biter ett får, trots att detta inte behövs i situationen för att få fåret att röra på sig.
3) naturligtvis har det inte så mycket med ras/blandning att göra, blev nog mest förvånad av att läsa att det tagits fram blandisar mellan dessa två raser.

Har han lärt sig att att vara ensam? Skillnad på att tränas till att vara ensam och lämnas ensam. När han biter fast du är hemma, är han avgränsad i hemmet eller har han möjlighet att vara i samma rum som dig? Är det bara fysiskt han motioneras eller får han använda nosen och hjärnan så han är psykiskt tillfredställd också? Vet han vad sin plats är då du är hemma så att han vet att när du går hemifrån ska det vilas. Så har jag lärt min hund att när jag går hemifrån så kan hon passa på att sova då det inte kommer hända något roligt iaf. Hon va inte heller tränad till att vara ensam från sitt förra hem utan hade lämnats stressad 7 timmar om dagen i ett kök så när jag fick henne så fick hon panik så fort jag skulle gå. Blev att börja om med ensamhetsträningen som om hon va 8 veckor gammal. Filmade med videokamera samtidigt som jag satt i trappen utanför för att få en inblick hur hon betedde sig där inne. Tuggben och fyllda märgben med fryskt/uppblött torrfoder i ger dem lite att pyssla med innan de somnar. Akta bara så att märgbenet inte är av den storlek så hunden kan få in sin underkäke och fastna Hoppas ni kommer till rätta med problemet.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 710
Senast: Otherside
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 733
Senast: Snurrfian
·
M
Övr. Hund Hej. Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt! Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på...
2
Svar
31
· Visningar
6 752
Senast: Shark
·
S
Övr. Hund Jag har en cockerpojke på 8 månader som är helt fantastisk! Han har lärt sig otroligt mycket på dessa månader. När han var 3-4 månader...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 988
Senast: sephira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka