Sv: 7 månaders som biter sönder golv och väggar
Vissa hundar förstör helt enkelt mer än andra. Har du gjort vad du kan för att se till så att han är trygg och utvilad hemma, så får du göra vad du kan för att skydda ditt hem. Dessutom, det är inte alldeles riskfritt för hunden att bita i, och äta upp möbler och väggar! Hos de allra flesta hundar är det här en relativt snabbt övergående period, men det är lika bra att bryta beteendet innan det blir allt för befäst.
Min labbe var en riktig jävel på att fördärva när han var ung, och han struntade fullkomligt i div sprayer och kryddor. Men det kan absolut vara värt att prova. Annars hade jag faktiskt köpt en (stor!) bur. Min hund blev alldeles lugn när han blev inlåst, det var som om han äntligen kunde slappna av. Det enda jag ångrade var att jag inte köpte buren tidigare. Nu är han gammal och kass i ryggen, så han går att stänga in bakom en barngrind. Men som ung och frisk var grindar och kompostgaller bara något som man tryckte på tills de gick sönder.
Det man måste vara medveten om är att det tyvärr är förbjudet att hålla hunden i bur. Så länge hunden är valp så kanske man kan påstå att buren används under "träning", men sedan är det kört. Så om du nu skulle följa mitt råd är att du 1) provar att söka dispens hos jordbruksverket, 2) håller tyst om det om du nekas dispens. Förhoppningsvis behöver du bara använda buren några månader.