7-årig valack som nyps i tid och otid..

Casteloro

Trådstartare
Jag har för lite drygt en vecka sedan fått hem en otroligt fin valack, eller som åtminstone kommer att bli. Han är lite av den där fula ankungen som jag är övertygad om kommer att bli den allra vackraste svanen när han musklar på sig och kommer i riktigt bra form. Jag har dock ett problem som jag inte vet hur jag skall lösa, och det är att han nyps i både väntade och oväntade lägen.. Och det är hårt! :crazy:

Vad gör jag för att vänja av honom detta? Jag har tagit bort godis/belöning direkt ur handen och jag försöker att säga ifrån på ett schysst sätt när han nyper till. Jag vet att han varit värre när tidigare då han varit understimulerad, så nu går han tillsammans med en unghäst och har fått diverse leksaker i boxen etc.

Efter lite drygt en vecka kan jag inte vänta mig att han skall vara den som följer mig vart jag än går, men känner att jag vill att han skall sluta med tjuvnypen. Ibland känns det lite som han gör det av ren vana, och ibland är det mer av tjurighet när han inte är med mig på noterna..

På vilket sätt och med vilken hjälp kan jag lära känna honom från marken? alá mannen som talar med hästar, typ.

Sv: 7-årig valack som nyps i tid och otid..

Alltså med risk för att få halva Buke över mig, om en häst nyper mig så är det smäll på nosen direkt, och ta i grimskaftet och tala om ordentligt med mycket morr i rösten att sådär gör du INTE.

Jag är inte den som brukar våld mot hästar i vanliga fall men jag accepterar inte att hästen brukar våld mot mig genom att nypas, då tar jag i direkt och visar att nu är det :devil: mycket allvar. En väluppfostrad häst tar det och lägger av.

Jag har följt dina "titta på hästar" trådar, vilken köpte du till slut? Berätta! :bump:

Jag håller med, du måste markera att det där inte är Ok. Frågan är hur du bäst markerar. Gillar inte att ge däng direkt på mulen då det är en av de känsligaste delar hästen har. Har själv en lite "plockig" häst som ibland får för sig att prova om det är helt säkert att min jacka inte är en förklädd hötuss... Undersöka är för mig helt ok, men när min går över gränsen och nyper tag på riktigt morrar jag ordentligt med rösten, går emot honom så att han blir tvungen att flytta undan för mig. Det räcker för min femåring som var ganska ouppfostrad enligt mina mått när jag fick honom....Det har hänt att han fått en smäll på halsen, men inte direkt på mulen.

Tja.. det där beror ju helt på hur länge man vill hålla på liksom. Hade du sagt till ordentligt EN GÅNG hade du antagligen inte haft en plockig häst som du får påminna hela tiden ;)

Sedan får jag nog lägga in en liten brasklapp här... det är ju såklart skitsvårt att sitta och ge råd över internet. Har man en lite nervig häst som egentligen inte är dum, så lär den ju skita ner sig och inte våga komma närmare än tio meter de närmaste veckorna om man ger den en rak höger över mulen. Allt beror ju på HUR hästen bits.

Senast ändrad:

Nu vill jag verkligen inte ta fokus ifrån TS fråga, men vill ge ett svar ändå:) Med plockig menar jag ibland, numera inte särskilt ofta, men beteendet återkommer vissa perioder som nu när det varit vila i snart 3 veckor pga väder och annat....och precis som du säger är det så olika, en del klarar en hårdare tillsägelse, min blir bara ännu stimmigare och stressar upp sig...
är man bara ihärdig så räcker en sån tillsägelse som jag sa tidigare- jag behöver t ex numera bara harkla mig lite och blänga lite så förstår han exakt vad jag menar....

Alla: Moro är väldgit känslig, och jag får för mig att det bottnar i något annat än att han skulle vara ouppfostrad.. Har testat att markera genom "slag" på mulen men då blir han gärna lite nervig. Jag vet inte riktigt vad det sitter i, men han går även och biter tag i grimskaft och tyglar när jag leder honom. Ibland nyper han i riktning mot mig, och ibland nyper han tag i grimskaft/tygel och vill inte riktigt släppa taget. Han är en otroligt inteligent häst, känslig och det märks att det finns en väldigt bra kille där bakom dessa nyp.

Osäkerhet i kombination med att vi tagit det lugnt sen han kom, det vill säga mycket överskottsenergi? Ja, jag vet inte, det enda jag verkligen vet är att jag vill att han får en ömsedigi respekt för mig så att jag slipper gå runt och vänta på att han skall nypa tag. Rätt vad det är så kan det bli riktigt illa, om det tar fel sätt!

Tussinusse: Återkommer om hästen! Nu måste jag sova!

Om han inte svarar på korrigering så skulle jag tänka så här:

Tänk dig en sfär runt dig på ca en meter. Hästen får inte gå in i din sfär utan att ha blivit inbjuden, då motas han bort.

Dvs, du går in i boxen, så räcker det inte bara att ge plats åt dig, han ska ge så mycket plats som du vill ha. Om du borstar honom och han vänder huvudet mot dig, mota bort, han är för nära.

Om du jobbar konsekvent så, så kan du helt utan aggression visa hästen var hans plats är.

Min förra arab var sådär, han skulle tugga på allt och ibland ville han tugga på mig också. :cool: Men jag hävdar ändå att det är bristande uppfostran. En häst i den åldern ska ha lärt sig att inte tugga på folk, någonstans har någon missat att lära honom det.

Om smäll på mulen inte funkar så skulle jag göra som Blandrastik säger, håll avståndet och låt honom absolut inte ha huvudet nära dig.

Om din häst är lite känslig rekommenderar jag att du använder kroppsspråket i största möjliga mån, just för att undvika framtida skvättigheter. Min anglo är en känslig fjärt som inte skulle klara av en fysisk åthutning. Han har börjat smånafsa efter att husse proppat honom full med gotte vid några tillfällen, och han reagerar ordentligt om jag går närmare mot honom, säger nej och motar bort honom med min egen kropp. Han får gärna backa några steg, sedan stå stilla utan att komma nära tills jag anser att det är okej.

alltså, BITER han dig så det känns eller är han bara sån som grejar med munnen och tycker om att tugga på saker?
det är väldigt viktigt att veta, bestraffar du ett beteende som är en del av hästens personlighet så gör du den bara osäker.

min ena häst är en sån som ska nosa, slicka och smaka på allting. så har han alltid varit och det har absolut ingenting att göra med dominans, bristande respekt ed. det är bara sådan han är! han vet väldigt väl att han inte får bita eller nypa, och skulle han råka göra det blir han väldigt rädd och skamsen.

det du måste förklara för din häst är att människor tål väldigt lite. för hästen är det bara lek, den vet inte att du har så känslig hud och inte tål att småbitas på. så nästa gång han biter så skriker du "AAAAAAAJJJJJJ vad det gjorde ont!!!" mer än så behövs inte.

Jag har för lite drygt en vecka sedan fått hem en otroligt fin valack, eller som åtminstone kommer att bli. Han är lite av den där fula ankungen som jag är övertygad om kommer att bli den allra vackraste svanen när han musklar på sig och kommer i riktigt bra form. Jag har dock ett problem som jag inte vet hur jag skall lösa, och det är att han nyps i både väntade och oväntade lägen.. Och det är hårt! :crazy:

Vad gör jag för att vänja av honom detta? Jag har tagit bort godis/belöning direkt ur handen och jag försöker att säga ifrån på ett schysst sätt när han nyper till. Jag vet att han varit värre när tidigare då han varit understimulerad, så nu går han tillsammans med en unghäst och har fått diverse leksaker i boxen etc.

Efter lite drygt en vecka kan jag inte vänta mig att han skall vara den som följer mig vart jag än går, men känner att jag vill att han skall sluta med tjuvnypen. Ibland känns det lite som han gör det av ren vana, och ibland är det mer av tjurighet när han inte är med mig på noterna..

På vilket sätt och med vilken hjälp kan jag lära känna honom från marken? alá mannen som talar med hästar, typ.

HÄr har du fått flera olika varianter på att få bort beteendet. nästan alla handlar de om att ge hästen uppmärksamhet för något den gör som man vill ha bort... gärna med skrik (fy! nej!! eller liknande), smällar på nosen och annat omysigt.
jag kommer med ett alternativ.

etologiskt sett (se gärna liu forskning tex) kan det finnas ett stort problem med att uppmärksamma ett "fel" (hästar ser inte fel eller rätt på det sätt vi gör) :
- hästen kan bli rädd och arg (förvärrar gärna ett nafsbeteende...)
- mn får bort problemet för stunden men inte när man inte tittar på - ögontjäneri...
- uppmärksamheten i sig kanske är det som söks - även om det är negativt är det i alla fall uppmärksamhet. beteendet förstärks.

när jag har hästar som nervar runt, nafsar eller vad du vill tar jag bara min plats (håll dig på respektfullt avstånd från mig liksom jag gör för dig...) och sedan låter jag bli att reagaera över huvud taget. jag uppmärksammar inte ett nafsande men däremot flyttar jag alltid tillbaka en häst som står för nära. de ska ge mig samma utrymme som människor står från varandra när de pratar, inte för nära med andra ord. då når ju hästen inte att nafsa oavsett om den är lös eller inte. det har gett god effekt, även om det tar lite tid så verkar det i längden. det var länge sedan jag fick ett nafs (och håller på med unghästar).
ge hästen enormt med uppmärksamhet när den är lugn och go så att det beteendet förstärks, ge ingen uppmärksamhet när den är nafsig och busig. det är mitt tips - det bygger förtroende. skrik, smällar och bråk hör inte hemma år 2009 i ett stall, hos barn eller i relationer med individer över huvud taget! kolla gärna runt på nätet om etologi, inlärning och förstärkning av beteenden - det kan ge massor med tips och tankar i huvet!
hoppas pållen blir så bra som du tror!

Alla: Moro är väldgit känslig, och jag får för mig att det bottnar i något annat än att han skulle vara ouppfostrad.. Har testat att markera genom "slag" på mulen men då blir han gärna lite nervig. Jag vet inte riktigt vad det sitter i, men han går även och biter tag i grimskaft och tyglar när jag leder honom. Ibland nyper han i riktning mot mig, och ibland nyper han tag i grimskaft/tygel och vill inte riktigt släppa taget. Han är en otroligt inteligent häst, känslig och det märks att det finns en väldigt bra kille där bakom dessa nyp.

Det där låter precis som min kompis häst! Han brukade alltid stå och små-nafsa på allt och nöp alltid tag i grimskaft, boxkanter osv. Men han bet aldrig tag ordentligt, och jag har inte fått uppfattningen av att din häst gör det heller. Så jag skulle tippa på att han han är understimulerad och har ett lite "knepigt" huvud eller vad man ska säga (som kräver väldigt mycket stimulans).. Min kompis gjorde som du, gav massa leksaker i box och hage. Hon lät honom även gå med många hagkompisar och under ridningen gjorde hon stimulerande ridövningar som tvingade honom att tänka. Hon började även göra små träningsgrejer på väg till hagen som fick honom på andra tankar, så som att helt plötsligt göra halt och backa några steg, eller svänga runt ett träd. Och efter några veckor började det här beteendet släppa. Jag ser det lite som en beteendestörning som har uppkommit av olika anledningar (hos tidigare ägare?) och måste jobbas bort successivt. Därför tror jag inte på att våld löser det hela. Det kommer så småningom bli verkningslöst om du "slår" till honom ofta (eftersom att beteendet uppkommer ofta om jag uppfattat det rätt), och då står du maktlös vid en farlig situation. Han kommer bara uppfatta våldet som "tjat". Så försök utan våld, men var beredd på att eventuellt säga ifrån ordentligt (och ge en smäll eller något) om han verkligen skulle bita tag ordentligt. Men jag har som sagt inte fått intrycket av att det är det han gör, så det borde inte vara några problem då. Ge det lite tid och se om han förändras.

Senast ändrad av en moderator:

Håller helt med Centaur-det kan ligga i personligheten hos hästen oxå... vissa raser är ju kända för att vara mer "plockiga" tex de knabstrupper jag träffat på har alla varit sådana, och det är deras personlighet!!

nyp tillbaka för guds skull!

och gå emot, släng upp med händerna över huvudet och vifta med händerna (gör dig större än honom) och hojta att det blir scan nästa om han inte ger sig!!! :devil:

försök att i så stor mån det går efterlikna en hästs beteende i en sån situation. markera så han ser och förstår att du menar allvar och inte vill leka med honom. Inte slå på mulen, inga hästar slår varandra på mulen... det är et beteende hästen inte känner igen och har svårt att först vad du menar. ta då hellre ett odentligt tag i halsen och nyp till, så det känns!

sakta men säkert kommer han att inse att när du höjer rösten, så är det bäst att omedelbart sluta med det han håller på med, oavsett vad han håller på med och lyssna på dig.

men ta kommandot och säg ifrån.

smågnabbar du på honom , kommer han inte ta dig på allvar.

Jag hade en halvblodshingst som nafsade (HÅRT) så fort en hand kom i närheten. Inte av "elakhet" utan det verkade mest som en ful ovana. Jag brukar svara på hästars vis, bits de så smäll på näsan. Han tog ingen notis av detta utan lärde sig ducka istället. Tänka om, försökte med varm potatis(skulle göra ont i tänderna), ingen effekt. Sen var det avmaskningsdags, o se det gilla han inte. Nästa gång jag skulle ta i grimman hade jag masksprutan i handen,EFFEKT. Hade den med mig varje gång ett par veckor. Han bet aldrig mer.:D

I vilken situation? Har ALDRIG sett en häst bita en annan häst i mulen eller på huvudet för att säga till den, möjligtvis på lek....

När en häst ska "straffa" en annan häst, är min erfarenhet att de brukar "sikta" på buken, rumpan eller halsen som är "utsatta" ställen!

Har jag fel?!....

Jag har håller på med hästar i 22 år, har heller aldrig under dessa år, en enda gång sett en häst bita efter den andres mule.

när hästar leker kan dom bite efter varandras grimmor, men aldrig för att skada den andre.....

Knorten: i vilka situiationer har du sett en häst bita den andre i mulen? :confused:

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 848
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 430
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 211
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar