6 kg hö till stor tävlingshäst?

Nu var det inte riktigt så jag menade. Han är tjockare nu än när jag köpte honom, fast att han får mindre kraft och grov (i kg)och rids mer. Detta beror på att vi har väldigt näringsrikt hö i vårt stall för närvarande. Så, åter igen, döm inte mitt sätt att utfodra min häst innan ni har sett honom, hans träningsschema och foderstat!

varför skriva ut något sådant med siffror när det är något helt annat?
skulle någon frågat mig om en hästs foderstat skulle jag skriva, fri tillgång på halm, 5 kg hö, 1,5 g lucern, 200 g vetekli, 100 g krafft protein, 200 g krafft pluss grön, mineraler och vitaminer eller En uträknad/normal foderstat med hö, kraftfoder och tillskott
inte bara dra till med att skriva "5 kg hö och 2 kg kraftfoder".. även fast alla är rätt så låter det sista inte bra..

Därför att det var en kvälltidning som hade skrivit det och dom har nog inget intresse av att skriva ut varenda gram av allt olika flippan får :smirk:

Exakt, ochhon kan ju lika gärna ha blivit intervjuad av en icke hästkunnig reporter och det kan ju hända att hon valde att förenkla sitt svar med hö och kraftfoder istället för att nämna alla tillskott och vitaminer och mineraler och andra foderblandningar som lika gärna skulle kunna innehålla hennes foderstat.

så reportrar som gör intervjuer ändrar svaren efter eget tycke? är det bra?

varför då svara med siffror och inte bara "hö och kraftfoder"?
varför ens skicka ut någon icke hästkunnig på ett sådant uppdrag?

och ja vet, nästan samtliga tidningar som har hästinslag där den som skriver knappt är intresserad av hästar..
men varför är det på detta viset? tas inte ridsporten på tillräckligt stort allvar eller?

Kära nån vad less jag blir... Om alla kunde koncentrera sig på att få sin häst välmående och sluta kritisera alla andras sätt skulle jag bli gladare! Ni som har massa åsikter om hur andra utfodrar sina hästar kanske borde ta och göra en liten visit till samtliga dessa hästar innan ni säger att deras ägare gör fel för hur kan ni veta att deras hästar inte är välmående??? Min häst som är ca 162 cm hade fri tillgång till hösilage innan jag köpte honom. Nu har jag blivit tvungen att dra ner honom på 6kg hö för att han börjar se ut som en liten köttbulle...! Ingen av er skulle kunna säga att min älskling är undernärd om ni såg honom, det kan jag lova!!!!

snälla tänk efter innan ni anklagar andra för att inte vårda sina hästar på bästa sätt!

det är inte näringvärdena jag tänker på.. det är stråfodergivan.. det finns en minimigiva för att hästen har ett TUGGBEHOV.. dvs 1 kg TS per 100 kg häst.. hö: 1,2-1,4 kg/100kg häst, hösilage: 1,5-2 kg/100 kg häst

Därför att kraften har en annan funktion än höet, havren ger honom en annan form av energi -han blir piggare! Om hästen bara får hö blir den lätt lite seg och slö. Sen, varför ska jag ta ifrån min häst havren när han älskar den och väljer den framför sitt hö varje gång? Likson för människor är det viktigt med en varrierad kost för att uppfylla samtliga näringsbehov.

[det är inte näringvärdena jag tänker på.. det är stråfodergivan.. det finns en minimigiva för att hästen har ett TUGGBEHOV.. dvs 1 kg TS per 100 kg häst.. hö: 1,2-1,4 kg/100kg häst, hösilage: 1,5-2 kg/100 kg häst

Det förstår jag också och det var inte specifikt dig mitt inlägg riktade sig till. Min häst behöver inte mer hö då han inte väger mer än ca 520kg! Men det känns som att många blir galna när de hör att en häst får "bara" 6kg hö om dagen. Det var dem jag riktade mig emot. Det är så många faktorer som ska vägas in. När min häst gick på lösdrift hade han fri tillgång till hösilage och fick 4kg kraft om dagen (innan jag köpte honom).. Nu bor han i ett uppvärmt stall och bara i hagen på dagtid. Självklart kommer hans näringsbehov att minska när hans situation förändras på detta sätt!

Därför att kraften har en annan funktion än höet, havren ger honom en annan form av energi -han blir piggare! Om hästen bara får hö blir den lätt lite seg och slö.

Det där är nog bara tillämpligt om hästen ifråga är högpresterande. Den vanlige fritidshästen lever gott på bra, balanserat hö. Däremot kan de vara lite halvtrötta då de smälter maten och det tar ju längre tid om hästen får rejält med hö.

varför ska jag ta ifrån min häst havren när han älskar den och väljer den framför sitt hö varje gång? Likson för människor är det viktigt med en varrierad kost för att uppfylla samtliga näringsbehov.
Varför ta ifrån barn godis och tvinga dem att äta mat istället?
Varför kan inte hunden få leva på makaroner då dne väljer dte framför torrfodret?
Kan det bero på att vad som är nyttigt inte alltid sammanfaller med vad som är godast. Vad gäller varierad kost, så består hästens varierade kost av olika grässlag, blommor, örter, blad från buskar och träd osv. Hästar fungerar dessutom inte som människor och behöver inte kost bestående av olika fodermedel för att må bra. Bäst mår de på gott om grovfoder.

Jo, det är ju så att min häst är en högpresterande häst. Han tränas och tävlas regelbundet ibåde dressyr och hoppning. Därför är såväl havren som höet en viktig del i vår vardag! Han får även betfor, mineraler och vitaminer och han mår som en prins. Blank i pälsen, pigg och uppmärksam och allmänt possitv!

[det är inte näringvärdena jag tänker på.. det är stråfodergivan.. det finns en minimigiva för att hästen har ett TUGGBEHOV.. dvs 1 kg TS per 100 kg häst.. hö: 1,2-1,4 kg/100kg häst, hösilage: 1,5-2 kg/100 kg häst

Det förstår jag också och det var inte specifikt dig mitt inlägg riktade sig till. Min häst behöver inte mer hö då han inte väger mer än ca 520kg! Men det känns som att många blir galna när de hör att en häst får "bara" 6kg hö om dagen. Det var dem jag riktade mig emot. Det är så många faktorer som ska vägas in. När min häst gick på lösdrift hade han fri tillgång till hösilage och fick 4kg kraft om dagen (innan jag köpte honom).. Nu bor han i ett uppvärmt stall och bara i hagen på dagtid. Självklart kommer hans näringsbehov att minska när hans situation förändras på detta sätt!

näringsbehoved ändras på så sätt att när hästen går på lösdrift och inte rids så har den endast ett undehållsbehov. när du har honom på stall och tränar honom har han även ett arbetstillägg, dvs MER behov av näring..

Mmm, fast yttertemperaturen spelar också in. Utomhus i kallt väder går mer energi åt för att hålla kroppsvärmen.

Mmm, fast yttertemperaturen spelar också in. Utomhus i kallt väder går mer energi åt för att hålla kroppsvärmen.

så du menar att en häst som går på lösdrift och inte rids har HÖGRE energibehov än samma häst som är en högpresterande tävlingshäst?

du läser alltså inte allt som står i denna diskussion utan bara skriver för skrivandets skull?

den hästen jag pratar om är någons häst som tidigare gått på lösdrift men nu när hon tagit in den på stall så tycker hon att den ska äta mindre, nu när det är en högpresterande tävlingshäst..

Nu blir jag irriterad. Tonen i ditt inlägg försöker få mig att framstå som en idiot. Min häst som tidgare gick alltså tidigare på lösdrift. Detta innebär att hästen rör sig hela tiden = ökat behov av hö. Han stod dessutom ute på nätterna = ökat behov av hö. Nu när han står i stall så behöver han inte äta för att hålla värmen. Min häst får mindre hö nu än innan, men han får också andra saker i sitt foder nu som han inte fått tidigare. Min häst är en lycklig liten kille och att du har mage att ens påstå något annnat utan att ha sett honom får mig att bli riktigt upprörd.

Sluta fördöma andra och deras sätt att utfodra sina hästar när ni inte har all fakta. Jag klankar inte ned på någon som ger sin häst massa hö och inget kraft. Det är deras val. Precis som det är mitt val att välja hur jag ska utfodra min häst. Så länge ni inte har belägg för att en häst far illa så skulle jag akta tonen något.

Om du tror att 6 kg hö räcker till en 520 kgs häst så har du inte fatta något ang hur man beräknar en hästs behov av stråfoder. Sedan kan det här inlägget göra dig hur förbannad du vill. 6 kg stråfoder till en 520 kgs häst kommer alltid att vara för lite, hur du än vrider och vänder på det.

En häst behöver MINST 1 kg ts / 100 kg = 6,24 kg hö (84 % ts) Detta är rek av ledande agronomer och foderforskare i Sverige.

En häst BÖR få 1,2 kg ts / 100 kg = 7,43 kg hö (84 % ts)

Det bästa är om hästen kan få 1,5 kg ts / 100 kg häst = 9,29 kg hö (84 % ts)

Ovanstående beräkningar gäller om man inte ger lucernhack och/eller halm. Då kan den ts:en räknas bort från höet.

Jessica

Nä reportrarna tänker nog inte på dom som upprörs så mycket att dom skriver en tråd på Buke om det ;)

NEJ, din häst behöver inte näringen i höet, din häst behöver TUGGA, detta kan lösas genom att ge underhållsbehovet(+10% på vintern för energin) sedan HALM för resten av slanten.. det räcker för en häst på lösdrift.. hästen behöve rinte massor av proteiner och energi som den inte har någon användning för när han bara går och drar i ahgen.. att ge tokmycket hö ger juh högre näringsvärde, ger du överskott så är det inte bra för hästen..

du får gärna FRÅGA om det är något du undrar över när det gäller foder, näringsvärden och arbetstillägg får du gärna fråga, för du verkar tror att det är något helt annat än vad det är.. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 855
Senast: Fazeem
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 662
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21