6 kg hö till stor tävlingshäst?

Min häst väger minst 700 kg, och får minst 15 kg hö om dagen. Han tränas 1-2 ggr i veckan och klarar sig på lite kraftfoder. Ensilaget får han äta mycket av.
Någon skrev att man skulle ge kraftfodret innan hö/ensilage. Jag ger alltid mina hästar grovfoder fösrt eftersom de behöver få i gång salivproduktionen på kvällen innan kvällsutfodringen. Risk för foderstopp i halsen. Kraftfoder är ju OFTA, inte alltid, torrt.
Grovfoder är just vad det är. Grovfoder. Många hästar skulle lätt klara sig utan kraftfoder, bara de får mycket och bra grovfoder.

Och nej, min häst är inte tjock och han rids mer än 1-2 ggr i veckan, men det är uteritter.

Hoppas att ingen tar illa upp, jag säger bara min åsikt. :)

nej förlåt. såg nu att hon hade skrivit efter grovfoder, inte innan. :eek: sorry

Tror inte Flippan väger så mycket som 550kg ens, mina halvblod/fullblod som är större (ca 169) än flippan som är ganska liten (162)väger nämligen 530 resp 550kg.

520kg x 1.2 = 6.24 kg hö samt att flippan går i gräshage varje dag och får säkert minst 1kg lucern om dagen.

jag håller inte precis koll på stammen på kändishästar men intefasen visste jag att hon var ett smalt fullblod heller.. hon ser inte så ut när man sett dom på TV. Tycker att hon ser ganska bastant ut..

Min häst väger minst 700 kg, och får minst 15 kg hö om dagen. Han tränas 1-2 ggr i veckan och klarar sig på lite kraftfoder. Ensilaget får han äta mycket av.
Någon skrev att man skulle ge kraftfodret innan hö/ensilage. Jag ger alltid mina hästar grovfoder fösrt eftersom de behöver få i gång salivproduktionen på kvällen innan kvällsutfodringen. Risk för foderstopp i halsen. Kraftfoder är ju OFTA, inte alltid, torrt.
Grovfoder är just vad det är. Grovfoder. Många hästar skulle lätt klara sig utan kraftfoder, bara de får mycket och bra grovfoder.

Och nej, min häst är inte tjock och han rids mer än 1-2 ggr i veckan, men det är uteritter.

Hoppas att ingen tar illa upp, jag säger bara min åsikt. :)

Sålänge folk ger sina hästar ordentligt med grovfoder och med rätt näringsvärden (eller kompletterer dåligt grovfoder rätt) så är det inga problem..

har man ett riktigt bra grovfoder klarar men sig oftast med att bara ge mineraler som tillskott :)

Man ska kunna ge hästen fri tillgång till hö! Dom ska inte bli tjocka av det, det är kraftfodret dom blir tjocka av!
Jag läste någonstans att man ska ge minst 6kr hö till "en liten stor häst". Mitt vbl är 153cm och väger väl runt 450kr. Hon får sammanlagt 15kg foder/hö under vintern när hon är i hårdträning, varav 11,5 är hö! Men vissa tävlingshästar går ju bara i sina små fyrkantshagar 1tim/dag, men iofs så går dom i skrittmaskin iaf 1tim/dag och rids väl 40min/dag.

hästen blir tjock av innehållet i fodret, inte fodersorten i sig, så visst kan de bli tjocka av hö också, om det har bra värden

en häst mår också dåligt av övervikt, precis som alla andra individer. 50 kilo extra på magen ÄR inte lätt att gå och konka på, om man ska prestera max. det är anledningen till att jag vill hålla pållarna i trim

Det har jag väl inte påstått heller. Det är skillnad mellan att hålla hästarna i trim och att ge dem för lite grovfoder för att man är maniskt förskräckt för att de ska få höbuk. :angel:

mvh Jessica

men vätte är det i USA. en dressyrhäst som heter Mrs Piaff(?) går på 9-10 stora buttapiller om dagen och tävlas varje helg.. den hästen är förmodlugen runt 30 bast..
buttan får de för att de inte ska känna av alla förslitningar osv

1, jag är extremt tveksam till att en häst klarar 9-10 buttapiller (finns de i piller form?)
2, butta är doping, att de tävlas med denna mängden i kroppen låter osannolikt.
3, 30 bast? då kan den ju inte haft så hemskt liv om den blivit så gammal..

Ang elithästarna, de presterar nåt enormt, att få ett hö som uppfyller dessa krav är nog snudd på omöjligt.
Dessutom är de ute och reser konstant, att ta med hö är inte praktiskt möjligt.

Ni kanske ska vara försiktiga med att döma innan ni vet bakgrunden..

nä, för lite grovfoder är aldrig försvarbart att ge (inte för lite foder över huvudtaget heller) men det lät som om du ifrågasatte varför hästens utseende var viktigt, och jag anser att det är det ur funktionssyfte, den vill inte jag heller ha en mager häst.

men vätte är det i USA. en dressyrhäst som heter Mrs Piaff(?) går på 9-10 stora buttapiller om dagen och tävlas varje helg.. den hästen är förmodlugen runt 30 bast..
buttan får de för att de inte ska känna av alla förslitningar osv

1, jag är extremt tveksam till att en häst klarar 9-10 buttapiller (finns de i piller form?)
2, butta är doping, att de tävlas med denna mängden i kroppen låter osannolikt.
3, 30 bast? då kan den ju inte haft så hemskt liv om den blivit så gammal..

Ang elithästarna, de presterar nåt enormt, att få ett hö som uppfyller dessa krav är nog snudd på omöjligt.
Dessutom är de ute och reser konstant, att ta med hö är inte praktiskt möjligt.

Ni kanske ska vara försiktiga med att döma innan ni vet bakgrunden..

1: ja visste är det konstigt oxå att alkoholister ofta har över 4.5 promille i blodet oxå.. ja menar, långvarigt nyttjande ger väl knappast högre tolerans... eller?
2. Det vettefan.. hästarna gick på butta och reds på stora visningar.. det kanske bara var uppvisning men hårde program..
3. om hästen inte känner av försligningar osv så märks dom inte.. det är först när benet är så slitet att det inte KAN fungera normalt (t.ex går av) som det märks.. eller har du inte vart med vid hältutredning så man bedövar för att få veta vart hältan sitter?

och genom att pressa i hästen nyttigheter så kan man nog pressa en häst till att leva 5-10 år extra.. tvångsmata med proteiner och mediciner osv..

men du tycker att 6 kg HÖ och 4,5 kg KRAFTFODER låter alldeles utmärkt för en häst i toppeliten?

Flippan är fortfarande ingen stor tävlingshäst hon är 50% fullblod och 162 hög och det är en ganska nätt dam.

6.24kg hö skall hon ha minst om man går på vikten 520kg, sedan kanske hon får lucernhack eller annat vad vet du om det?? Dessutom går hon i gräshage och äter gräs (sannorlikt inget bete)

Att man ens kan uppröra sig över att hästen KANSKE får 1kg hö för lite när man inte ens vet dens rutiner eller bakgrund eller ens vet vilken foderstat hästen har:confused:

Dessutom har du läst det i en kvällstidning :crazy:

Finns väl värre saker att uppröra sig över :crazy:

Vi hade en valack som vid hård träning (svår dressyr) inte åt mer än 6 kg hö per dag. Försökte öka högivan med resultatet att han bäddade med det han inte åt. Hästar är individer precis som människor.

varför skriva ut något sådant med siffror när det är något helt annat?
skulle någon frågat mig om en hästs foderstat skulle jag skriva, fri tillgång på halm, 5 kg hö, 1,5 g lucern, 200 g vetekli, 100 g krafft protein, 200 g krafft pluss grön, mineraler och vitaminer eller En uträknad/normal foderstat med hö, kraftfoder och tillskott
inte bara dra till med att skriva "5 kg hö och 2 kg kraftfoder".. även fast alla är rätt så låter det sista inte bra..

sibban, Q å z får 6 kg hö var per dag.. å då är de tävlingssäsong.. å ändå finns de tendenser till mage.. ja inte på min madam.. hon är smäcker hon.. men sibban... han ser inte ut som en smäcker tävlingspålle nu inte.. :D

tack för tipsen:)

Ge inte din häst den foderstaten om du inte har ett sxtremdåligt hö..
meningen med en foderstat är att den är uträknad efter ett speciellt hö.. och jag tror inte att du har ett hö med 7,2 MJ energi och 12 g SMRP.. det är väldigt få som har så dåligt hö..
så använd INTE den foderstaten till din häst..

Kära nån vad less jag blir... Om alla kunde koncentrera sig på att få sin häst välmående och sluta kritisera alla andras sätt skulle jag bli gladare! Ni som har massa åsikter om hur andra utfodrar sina hästar kanske borde ta och göra en liten visit till samtliga dessa hästar innan ni säger att deras ägare gör fel för hur kan ni veta att deras hästar inte är välmående??? Min häst som är ca 162 cm hade fri tillgång till hösilage innan jag köpte honom. Nu har jag blivit tvungen att dra ner honom på 6kg hö för att han börjar se ut som en liten köttbulle...! Ingen av er skulle kunna säga att min älskling är undernärd om ni såg honom, det kan jag lova!!!!

snälla tänk efter innan ni anklagar andra för att inte vårda sina hästar på bästa sätt!

Det är sant att alla hästar inte kan ha fri tillgång till grovfoder, men om hästen blir för fet och man drar ned på grovfodret istället för kraftfodret så har man börjat i fel ände. Ibland kan det dock vara så sneda värden i ett grovfoder att givan måste begränsas, men minimigivan ska inte underskridas.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
516
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 051
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 766
Senast: Fazeem
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 559
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar