B
BeastieBabe
att ha styrkan att vara sansad när man egentligen är såå less på tjat..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om jag hade en häst som hade presterat på samma nivå som Flippan skulle jag nog vara rätt nöjd med den foderstaten, varför ändra ett vinnande koncept? :smirk:och du.. vem säger att en häst behöver kraftfoder dör att orka tävla? med rätt hö behövs bara det och kanske extra mineraler och vitaminer..
Foderstaterna var väl uträknade, och hästarna mådde bra av detta.
Flippan är fortfarande ingen stor tävlingshäst hon är 50% fullblod och 162 hög och det är en ganska nätt dam.
6.24kg hö skall hon ha minst om man går på vikten 520kg, sedan kanske hon får lucernhack eller annat vad vet du om det?? Dessutom går hon i gräshage och äter gräs (sannorlikt inget bete)
Att man ens kan uppröra sig över att hästen KANSKE får 1kg hö för lite när man inte ens vet dens rutiner eller bakgrund eller ens vet vilken foderstat hästen har
Dessutom har du läst det i en kvällstidning
Finns väl värre saker att uppröra sig över
dessutom var tre av våra mest framgångsrika ryttare med i häst-jeopardy för nått år sedan och det var skrämmande hur lite de kunde om anatomi, fysiologi, avel och foder. ingen utav dem visste tillexempel vad lucern var gjort av...
Nu snackade vi Butta specifikt och med tanke på hur starkt butta är tror jag ingen häst skulle palla det i 15år. Dessutom kan butta inte ta bort all smärta för evigt, är hästen så illa skadad har den ont trots butta.vem säger att man inte kan hålla en häst i levande skick längre än normalt med multum av tillskott?
Det är inte virrigt men detta var första gången du skrev det så tydligt. Uppenbarligen har fler än mig tyckt att du är virrig, tänk på det.och vad är virrigt i att hästen har ett grundbehov av stråfoder? 1 kg TS per 100 kg häst per dag?
vad är virrigt i att hö har en TS halt på 80%
och du.. vem säger att en häst behöver kraftfoder dör att orka tävla? med rätt hö behövs bara det och kanske extra mineraler och vitaminer
Fö anser jag att din historia om den rekordgamla amerikanska hästen är rent dravel.
Jag tycker dock att det är viktigare att man ser till det stora resonemanget än att gräva ned sig i detaljer för specifika hästar. Att energibehovet ökar då yttertemperaturen sjunker är ett allmänt påstående som jag vill peka på då många hästägare glömmer att ta hänsyn till det vid utfodringen.
Nu snackade vi Butta specifikt och med tanke på hur starkt butta är tror jag ingen häst skulle palla det i 15år. Dessutom kan butta inte ta bort all smärta för evigt, är hästen så illa skadad har den ont trots butta.vem säger att man inte kan hålla en häst i levande skick längre än normalt med multum av tillskott?
Det är inte virrigt men detta var första gången du skrev det så tydligt. Uppenbarligen har fler än mig tyckt att du är virrig, tänk på det.och vad är virrigt i att hästen har ett grundbehov av stråfoder? 1 kg TS per 100 kg häst per dag?
vad är virrigt i att hö har en TS halt på 80%
och du.. vem säger att en häst behöver kraftfoder dör att orka tävla? med rätt hö behövs bara det och kanske extra mineraler och vitaminer
Om en häst ska ha i sig 150MJ om dagen tex. Ett standard hö ligger runt 7MJ per kg. Tror tom du inser det svåra att få i en häst runt 21 kg hö per dag om man samtidigt ska vara på resande fot flera av veckans dagar.