6 kg hö till stor tävlingshäst?

att ha styrkan att vara sansad när man egentligen är såå less på tjat.. :bow:

Det var rätt så många som hade tålamod med mig och mina "tokdumma" kommentarer när jag började lära mig en gång i tiden. :angel:

De som hade tålamod med mig var Nina83 och Magdalena i första hand. Förlåt om jag har missat någon. :crazy: Sedan finns det ju massor med användare som har kommit med bra saker på vägen. Heder åt alla dem, som svarar på inlägg från "nybörjare" med samma tålamod, månad efter månad. :bow:

mvh Jessica

Så länge dina svar är virriga, snurriga och otrevliga kommer ingen fästa sig vid vad du säger.

Jag vet också vad en häst behöver, jag har också läst alla böcker. Men jag inser också att verkligheten ibland är något annat.

Skulle tex flippan äta 10kg hö om dagen skulle hon antagligen inte få i sig allt kraftfoder hon behöver för att orka prestera i tex OS.

Elithästarna sköts så bra att jag tror att de överlever trots 1kg hö för lite.

Ditt skräckexempel känns som en uppblåst, dåligt grundad historia men sanningshalt på nära noll.
Man kan inte hålla en häst på butta i 15år.

Nej, jag skriver för att detta är ett diskussionsforum där vi hjälps åt att dela med oss av kunskaper och erfarenheter.

När jag skriver inlägg försöker jag sträva efter att de skall vara "allmännyttiga" och att så många som möjligt sklall förstå vad som skrivs. Ibland kan den insatte läsaren känna sig lite idiotförklarad för att mina inlägg blir ganska allmänna.

Jag tycker dock att det är viktigare att man ser till det stora resonemanget än att gräva ned sig i detaljer för specifika hästar. Att energibehovet ökar då yttertemperaturen sjunker är ett allmänt påstående som jag vill peka på då många hästägare glömmer att ta hänsyn till det vid utfodringen.

Tack för ett öppet sinne och en djupare förståelse än vad vissa andra tycks ha!

:bump:

vem säger att man inte kan hålla en häst i levande skick längre än normalt med multum av tillskott?

om vi lever hälsosamt och med rätt kost och tokmycket mediciner mot slutet så lever vi längre än om vi gottat oss hela livet..

och vad är virrigt i att hästen har ett grundbehov av stråfoder? 1 kg TS per 100 kg häst per dag?

vad är virrigt i att hö har en TS halt på 80%

vad är virrigt i att en häst på lösdrift behöver mindre energi än en häst som tävlas och tränas medelhårt?

och du.. vem säger att en häst behöver kraftfoder dör att orka tävla? med rätt hö behövs bara det och kanske extra mineraler och vitaminer..

och du.. vem säger att en häst behöver kraftfoder dör att orka tävla? med rätt hö behövs bara det och kanske extra mineraler och vitaminer..
Om jag hade en häst som hade presterat på samma nivå som Flippan skulle jag nog vara rätt nöjd med den foderstaten, varför ändra ett vinnande koncept? :smirk:

Fö anser jag att din historia om den rekordgamla amerikanska hästen är rent dravel.

Jag tvivlar också på att Flippan väger 550 kg.. jag har en valack som är 50% fullblod, på 163 i manken (alltså ungefär samma storlek som Flippan), nu är han rund om magen efter betet (inte så lite heller) och han väger drygt 500 kg..

Samtidigt känner jag till ett flertal tävlingshästar som inte får så mycket mer hö än 6 kg, men däremot får de också lucern till.. De flesta tävlingsstall har också möjlighet att fodra sin hästar fler ggr per dag än vi vanliga svenssons har, eftersom de har personal i stallet hela dagarna, där jag jobbade som hästskötare tidigare fick hästarna mat 5 ggr per dag, vilket jag tvivlar på att de flesta "svensson" hästar får..
Foderstaterna var väl uträknade, och hästarna mådde bra av detta.

Foderstaterna var väl uträknade, och hästarna mådde bra av detta.

Men det finns ju inte heller något som säger att de inte skulle kunna må ännu lite bättre med lite mer strå.

En av anledningarna till att högpresterande tävlingshästar ofta får lite strå är att de helt enkelt är för "uppskruvade" i temperamentet för att ha ro att stå och tugga i sig en massa grovfoder. Och sundheten bakom det kan ju också också diskuteras. :smirk:

mvh Jessica

Flippan är fortfarande ingen stor tävlingshäst hon är 50% fullblod och 162 hög och det är en ganska nätt dam.

6.24kg hö skall hon ha minst om man går på vikten 520kg, sedan kanske hon får lucernhack eller annat vad vet du om det?? Dessutom går hon i gräshage och äter gräs (sannorlikt inget bete)

Att man ens kan uppröra sig över att hästen KANSKE får 1kg hö för lite när man inte ens vet dens rutiner eller bakgrund eller ens vet vilken foderstat hästen har:confused:

Dessutom har du läst det i en kvällstidning :crazy:

Finns väl värre saker att uppröra sig över :crazy:

Kan bara hålla med Hills Bon (m.fl.) och småle lite....
Kan också undra i mitt stilla sinne hur Flippan klarat av att vara så bra så länge om hon fått så fel fodetstat!! Och även R-Gs hästar för den delen!! Man kan väl nästan dra den slutsatsen att har man en häst värd mer än 20 mille som varit utsedd till världens bästa hoppsto (vilket både MB och RG har haft om jag inte minns fel), ser man till att den får rätt foder också, hon ska ju dessutom fortsätta vara på topp så det finns ju ingen anledning att inskränka på de premisserna!! Vilket jag är helt säker på att det inte görs heller!!
Sen får man väl förutsätta att den absoluta eliten vet vad de gör med tanke på hur väl de granskas under lupp skulle de inte ha möjlighet till annat ens om de ville....

dessutom var tre av våra mest framgångsrika ryttare med i häst-jeopardy för nått år sedan och det var skrämmande hur lite de kunde om anatomi, fysiologi, avel och foder. ingen utav dem visste tillexempel vad lucern var gjort av...

Nu är jag nyfiken. Vad är lucern GJORT AV ??

vem säger att man inte kan hålla en häst i levande skick längre än normalt med multum av tillskott?
Nu snackade vi Butta specifikt och med tanke på hur starkt butta är tror jag ingen häst skulle palla det i 15år. Dessutom kan butta inte ta bort all smärta för evigt, är hästen så illa skadad har den ont trots butta.

och vad är virrigt i att hästen har ett grundbehov av stråfoder? 1 kg TS per 100 kg häst per dag?

Det är inte virrigt men detta var första gången du skrev det så tydligt. Uppenbarligen har fler än mig tyckt att du är virrig, tänk på det.

och du.. vem säger att en häst behöver kraftfoder dör att orka tävla? med rätt hö behövs bara det och kanske extra mineraler och vitaminer

Om en häst ska ha i sig 150MJ om dagen tex. Ett standard hö ligger runt 7MJ per kg. Tror tom du inser det svåra att få i en häst runt 21 kg hö per dag om man samtidigt ska vara på resande fot flera av veckans dagar.

Se där se där! Alltså inte svart eller vitt?!! Min häst står i ett stort stall och får mat 6ggr om dagen. Han får för närvarande alltså 6kg hö och det kommer han att få tills han blivit av med sin kula på magen -sen får vi se!

Vill åter igen poängtera att jag inte kritiserar någon som ger sin häst massa hö -ni får göra precis hur ni vill så länge era hästar mår bra! Och därmed förväntar jag mig samma respekt tillbaka!

Jisses jag tycker att min lilla halvblodsdam på 157cm och inte alltför grov borde väga mindre än din och då Flippan också. Men min ligger runt 550kg normalt sett. *lite små chockad*

Jag tycker dock att det är viktigare att man ser till det stora resonemanget än att gräva ned sig i detaljer för specifika hästar. Att energibehovet ökar då yttertemperaturen sjunker är ett allmänt påstående som jag vill peka på då många hästägare glömmer att ta hänsyn till det vid utfodringen.

du påpekar bara EN av delarna.. ¨

jag säger
Hästen behöver 10% mer näring än underhållsbehovet vid lösdrift vintertid, men hästen behöver 50% mer vid hård träning och tävling när hästen står uppstallad.

ALLTSÅ hästen behöver MER näring när den tränas hårt och tävlas och står på stall än när den går på lösdrift vintertid..

men du säger att jag har fel och påpekar att hästen behöver mer näring vid lösdrift vintertid.. ("mer" i detta fall räknas som MER än vid hård träning/tävling (om du läst hela diskussionen om detta))

jag säger det är väl SJÄlVKLART att hästen behöver mer energi för att värma upp sin kropp när den går ute vintertid än om den står uppstallad utan träning vintertid.. men behöver man vetkligen lägga till 50-60% mer mat än underhållsbehovet? dvs låta en 500 kg korsning gå på 100 MJ (underhållsbehov 50 MJ) när den inte arbetas bara för att den står på lösdrift och det är kallt?
hade för mig att det räckte med att stödutfodra med halm så att de tuggar och håller igång hela tiden..

Nu snackade vi Butta specifikt och med tanke på hur starkt butta är tror jag ingen häst skulle palla det i 15år. Dessutom kan butta inte ta bort all smärta för evigt, är hästen så illa skadad har den ont trots butta.

visst, stallrykten direkt från tränare som besökt hästen är kanske något överdrivna.. men hästen (Miss Piaff, E: Piaff 399, U: Fröken Maud 5453, 2:a i SM 1977 och 3:a året därpå mer Karin Karlsson på ryggen, såldes till Lilian van Dahl som tog henne till Kalifornien, därefter vet jag inte riktigt) gick iaf på butta varje dag och tränades och visade upp.. trots att hon egentligen förtjänade att gå å skrota i en hage och kanske lämna några föl efter sig.. I stallet där hon står?stod? gick hälften av hästarna på butta för att de skulle verka fräscha..

Det är inte virrigt men detta var första gången du skrev det så tydligt. Uppenbarligen har fler än mig tyckt att du är virrig, tänk på det.

ja jag ska börja citera allt jag svarar på, för de flesta verkar inte kunna se vem man svarar till, för namnet man svarar till står juh i en annan färg.. helsnurrigt va.. sedan om man kollar i listad visning så syns det inte alls tydligt vad det är man egentligen svarar på..
funderar man över att svar så kan man juh iaf försöka att se vart frågan är någonstans och inte tro att det är ett allmänt svar (skriver jag allmänna svar så svarar jag på ett av mina egna inlägg)

och du.. vem säger att en häst behöver kraftfoder dör att orka tävla? med rätt hö behövs bara det och kanske extra mineraler och vitaminer

Om en häst ska ha i sig 150MJ om dagen tex. Ett standard hö ligger runt 7MJ per kg. Tror tom du inser det svåra att få i en häst runt 21 kg hö per dag om man samtidigt ska vara på resande fot flera av veckans dagar.

det jag reagerade mest på var reportens klumpighet, och kanske lite nonchalans från ryttarens sida att tro att reportern skulle skriva nått annat än "haffsa haffsa, 2 kilo hit och 4 kilo dit, ditten datten, jag har ingen aning om vad ja skriver och jag kan inte ens stava till mineralbehov"

ryuttaren ger säkerligen sin häst mer men isf bör hon se till att det blir rätt skrivet i kvällstidningen om det nu tvunget ska stå med. med tanke på att 1/3 av sveriges befolkning är hästintresserade och en hel del är foderkunniga..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
514
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 051
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 766
Senast: Fazeem
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 559
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar