6 kg hö till stor tävlingshäst?

Hm, har lite erfarenhet av vår fria press. TryckfelsNisse, journalistens anteckningar och åsikter. Så jag skulle inte ta orealistiska siffror på allvar, när de dessutom står i vår kära kvällspress.
Färskt exempel från Tidningen Ångermanlands framsida: Man får inte tävla ponny när man är över 8 år :eek:
Undrar just var lilla ettan framför tog vägen :angel:
Men själva artikeln var OK i ärlighetens namn!

Reportrar brukar vara dåliga på att skriva ingående om sånt :smirk: Jag skulle tro att säkert 2 kg av dom 4,5 kg "kraftfoder" består av lusern eller nåt liknande!

Hon är gansak rund... jag tror inte att hon väger så mycket nu men gjorde det förut... Hon är inte stor i maten nej... PÅ vintern har de inte mycket att tugga på¨ihagen men lämnar ändå om man ger dem under natten... och då är ändå fodret utspitt under dygnet så att de har att göra hela tiden...

/Linda

det är en myt att hästen blir tjock av hö, men inte av kraftfoder. det är näringen en häst blir överviktigt av, inte enskilda fodermedel.

ja, man kan inte vara säker på att stjärntränarna gör rätt... min kompis var på praktik nere i tyskland hos ngn duktig ryttare (är travmänniska så jag har inte koll på ryttare) och han fodrade med 2-3 kg hö/dag...

dessutom var tre av våra mest framgångsrika ryttare med i häst-jeopardy för nått år sedan och det var skrämmande hur lite de kunde om anatomi, fysiologi, avel och foder. ingen utav dem visste tillexempel vad lucern var gjort av...
däremot visste de vem som hade vunnit vilken tävling och var... experter på en viss sak är inte samma som experter på allt...

Jag tror nog att hästen får s¨å mycket hö som den behöver... Sen ska ju tävlingshästar vara ganska "slimmade".

I ett av tävlingsstallen jag arbetade förut fick hästarna allt ifrån 3 kg hö/dag (de bantades) och upp till 8 kg /dag

men då fick de också lucern som komplement... de hästarna var väldigt välmående, fina i pälsarna och i perfekt hull..

Men samtidigt får hästen mera energi av t.ex havre än hö. Och förresten var det VÄLDIGT konstigt att min häst stod på 9kg förrut och var runt och nu gått mer till 6kg och ser fin ut i hullet.. Hur kan de komma sig när hästar inte blir runda av hö? Jag ändra ju inget på krafftfodret eller träningen??! :confused:

Hur mycket energi hästen får från havre respektive hö beror på i vilka mängder du ger av dessa fodermedel.

Vid viktminskning av häst minskar man alltid i första hand på kraftfodret, i andra hand på grovfodret.

Men samtidigt får hästen mera energi av t.ex havre än hö. Och förresten var det VÄLDIGT konstigt att min häst stod på 9kg förrut och var runt och nu gått mer till 6kg och ser fin ut i hullet.. Hur kan de komma sig när hästar inte blir runda av hö? Jag ändra ju inget på krafftfodret eller träningen??! :confused:

Det är ung samma MJ-mängd i havre och hö. ca 8.

Hade du sänkt motsvarande energi i havre som du nu sänkte i hö så hade du fått samma viktminskning.

Men jag tycker den här diskussionen är helt vidrig egentligen. Är det verkligen viktigare att hästen ser snygg ut än att den mår bra. :mad:

Jag får känslan av någon sorts förvräng anorexi, där ägaren till hästen för över sin utseende-fixering på sin häst i stället.

Vad gör det om hästen, i vilande tillstånd, har lite buk om den i övrigt mår bra?

Jessica

för att du minskade på fodret såklart?! en häst blir inte tjock på hö för att det är hö, utan för att det är energi i det också. minskar man på höet, minskar man på energiintaget=viktminskning. men i första hand ska min minska på kraftfodret.

en häst mår också dåligt av övervikt, precis som alla andra individer. 50 kilo extra på magen ÄR inte lätt att gå och konka på, om man ska prestera max. det är anledningen till att jag vill hålla pållarna i trim

Nej, du behöver inte ge hö om hästen går på bete.
Bete, hö, halm och ensilage är grovfoder.

Man ska kunna ge hästen fri tillgång till hö! Dom ska inte bli tjocka av det, det är kraftfodret dom blir tjocka av!
Jag läste någonstans att man ska ge minst 6kr hö till "en liten stor häst". Mitt vbl är 153cm och väger väl runt 450kr. Hon får sammanlagt 15kg foder/hö under vintern när hon är i hårdträning, varav 11,5 är hö! Men vissa tävlingshästar går ju bara i sina små fyrkantshagar 1tim/dag, men iofs så går dom i skrittmaskin iaf 1tim/dag och rids väl 40min/dag.

Det kan mycket väl vara en rimlig giva, om man har höga värden i grovfodret alternativt en lättfödd häst. Gräs och halm är också grovfoder, förmodligen (och förhoppningsvis) ingick även detta i foderstaten.

av de källor man hört går denna hästen inte i gräshage.. halm vet jag inte om hästen står på.. men 6 kg hö till 600 kg häst är inte rimligt om den står på spån.. det är för lite grovfoder..

Förut läste jag nåt ännu värre i ridsport, det stod en artikel om Pia-Lotta och R-G, där stod det att hon fick ca 7-9 kg kraftfoder (kommer inte ihåg exakt) och 2-3 kg hö! :eek:

usch och fy.. :cry:

men vätte är det i USA. en dressyrhäst som heter Mrs Piaff(?) går på 9-10 stora buttapiller om dagen och tävlas varje helg.. den hästen är förmodlugen runt 30 bast..
buttan får de för att de inte ska känna av alla förslitningar osv..

dessutom var tre av våra mest framgångsrika ryttare med i häst-jeopardy för nått år sedan och det var skrämmande hur lite de kunde om anatomi, fysiologi, avel och foder. ingen utav dem visste tillexempel vad lucern var gjort av...
däremot visste de vem som hade vunnit vilken tävling och var... experter på en viss sak är inte samma som experter på allt...

hmm ja.. själv har jag ingen aning om vilka som tävlar vart.. kan inte ens räkna upp 10 kända ryttare typ :o det är väl: R-G, Baryard, Whitaker och ehh ja.. några fler..
känns bättre att läsa sig om hästen..

Man ska kunna ge hästen fri tillgång till hö! Dom ska inte bli tjocka av det, det är kraftfodret dom blir tjocka av!

det beror helt på värdet i höet.. ett hö på 7,2 MJ & 12 g SMRP gör en ponny till en fettbulle (hals bog manke rygg kors.. allt är jämntjockt.. en avsmalnande lördagskorv med mule och 4 ben typ.. )

Tror inte Flippan väger så mycket som 550kg ens, mina halvblod/fullblod som är större (ca 169) än flippan som är ganska liten (162)väger nämligen 530 resp 550kg.

520kg x 1.2 = 6.24 kg hö samt att flippan går i gräshage varje dag och får säkert minst 1kg lucern om dagen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
516
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 051
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 766
Senast: Fazeem
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 559
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar