6 kg hö till stor tävlingshäst?

Ja.. Det var det jag menade..! Att jag äntligen fick lite uppbackning.. Sorry om du trodde att det var mot dig :crazy: Satt på jobbet och borde egentligen gjort annant!! :p

skulle 3 miljoner i sverige vara hästintresserade :confused: Det låter mycket men kan ju vara så.

Du har missuppfattat mig.
Jag menar inte att en häst på lösdrift behöver mer än en häst i hård träning.
Jag säger att vid kall yttertemperatur ökar energiåtgången. En häst som vistas i kyla får alltså ett högre energibehov än när den vistas i värme.

Om hästen i lösdriften sedan behöver mer eller mindre än en annan häst i träning var inte vad jag ville kommentera.

Du har missuppfattat mig.
Jag menar inte att en häst på lösdrift behöver mer än en häst i hård träning.
Jag säger att vid kall yttertemperatur ökar energiåtgången. En häst som vistas i kyla får alltså ett högre energibehov än när den vistas i värme.

Om hästen i lösdriften sedan behöver mer eller mindre än en annan häst i träning var inte vad jag ville kommentera.

ja vad har jag sagt då? att den behöver mindre än underhållsbehovet vid lösdrift vintertid.. det har jag ALDRIG sagt..

Jag har sagt: Vid kyla ökar energibehovet.
Du misstolkade detta som någon slags kritik, vilket inte var avsikten.

Jag har sagt: Vid kyla ökar energibehovet.
Du misstolkade detta som någon slags kritik, vilket inte var avsikten.

varför skrev du det egentligen?

UTÖKAT SVAR
BeastieBabe 03:08 08/08/2004
det är inte näringvärdena jag tänker på.. det är stråfodergivan.. det finns en minimigiva för att hästen har ett TUGGBEHOV.. dvs 1 kg TS per 100 kg häst.. hö: 1,2-1,4 kg/100kg häst, hösilage: 1,5-2 kg/100 kg häst

Berecca 07:19 0808/2004
Det förstår jag också och det var inte specifikt dig mitt inlägg riktade sig till. Min häst behöver inte mer hö då han inte väger mer än ca 520kg! Men det känns som att många blir galna när de hör att en häst får "bara" 6kg hö om dagen. Det var dem jag riktade mig emot. Det är så många faktorer som ska vägas in. När min häst gick på lösdrift hade han fri tillgång till hösilage och fick 4kg kraft om dagen (innan jag köpte honom).. Nu bor han i ett uppvärmt stall och bara i hagen på dagtid. Självklart kommer hans näringsbehov att minska när hans situation förändras på detta sätt!
här påpekar Berecca att hennes häst behöver mindre näring när den står på stall och tränas än när han går på lösdrift
Berecca 14:46 08/08/2004 detta hör inte till just denna del av diskussionen men det visar hur hästen tränas. och detta är skrivet innan mitt nästa svar.
Jo, det är ju så att min häst är en högpresterande häst. Han tränas och tävlas regelbundet ibåde dressyr och hoppning. Därför är såväl havren som höet en viktig del i vår vardag! Han får även betfor, mineraler och vitaminer och han mår som en prins. Blank i pälsen, pigg och uppmärksam och allmänt possitv!

BeastieBabe 15:19 08/08/2004
näringsbehoved ändras på så sätt att när hästen går på lösdrift och inte rids så har den endast ett undehållsbehov. när du har honom på stall och tränar honom har han även ett arbetstillägg, dvs MER behov av näring
obs, notera att jag inte sagt något om vintertid här, men det är inte det som spelar roll

Alpha 15:30 08/08/2004
Mmm, fast yttertemperaturen spelar också in. Utomhus i kallt väder går mer energi åt för att hålla kroppsvärmen.
mer energi än när hästen tränas? det var liksom det vi snackade om..

var det jag eller du som missuppfattade det här med yttertemperturen och energiåtgången vid lösdrift jämfört med träningen och drog igång det?

*Suck*

Någontig är det ialla fall som gör att min häst ser så mycket fräshare ut nu än när jag fick honom... Kan det kanske vara så att hans foderstat passar just honom och hans behov?! Ni ska inte tro att jag bara på måfå har höftat ihop en foderstat till honom....

En sak till.. 1,2*520=6,24kg hö... Detta innebär att du bråkar över att min häst får 0,24kg hö förlite om dan.

Det få hästägare vet om är att när en häst går på stor mängd grovfoder så får de en större blindtarmsvolym, vilket ser ut som bukighet i vilande tillstånd, varvid hästägarna tror sina hästar e tjocka :eek: Dock när en häst är i arbete pressar bukmuskelaturen upp/ihop blindtarmen varvid hästarna ser lika slimmade ut som vilken häst som helst! Detta är något som väldigt få vet om i detta avlånga land...

Detta var mycket intressant! Bra att veta! Synd bara att min pålles kula på magen inte miskar när jag rider... :p

Det kan inte vara en skev Smrp/MJ-kvot som orsakar "kulan" då?

Har du lust att skriva ned analysvärdena och aktuell foderstat?

mvh Jessica

Kulan beror på att höet vi har i stallet är så väldans bra just nu att de flesta hästarna i stallet har rultat på sig i sommar! Han har blivit smalare nu, men än är det en bit kvar att gå. Tyvärr har jag inga exakta siffror på näringsvärdet. Står i ett stall med 120 hästar så det går en hel del foder som ni förstår! Därmed så varierar värdena periodvis. Men en sak kan jag säga -vill ni ha bra hö ska ni flytta till NORRLAND!!!! :D

foderstat
morgon 2kg hö, 1kg havre
lunch 2kg hö
em 1kg havre
middag 2kg hö

extra efter ridning 1l (torr)betfor, 0,5 dl mineraler och två pump b-vitamin

En sak till.. 1,2*520=6,24kg hö... Detta innebär att du bråkar över att min häst får 0,24kg hö förlite om dan.

jag pratar inte om din häst.. och 6,24 kg är det minimala du kan ge..

och om ett hö har TS på 80% så ska man ge 1,25 kg per 100 kg kroppsvikt.. dvs 6,5 kg.. men äter din häst 10-12 kg gräs i hagen om dagen så är det lugnt..

*Suck*

Någontig är det ialla fall som gör att min häst ser så mycket fräshare ut nu än när jag fick honom... Kan det kanske vara så att hans foderstat passar just honom och hans behov?! Ni ska inte tro att jag bara på måfå har höftat ihop en foderstat till honom....

när hästen får för mycket näringsrik mat blir hästen bukig/fet.. därför kanske den gick på mer än vad den behövde..

Det få hästägare vet om är att när en häst går på stor mängd grovfoder så får de en större blindtarmsvolym, vilket ser ut som bukighet i vilande tillstånd, varvid hästägarna tror sina hästar e tjocka :eek: Dock när en häst är i arbete pressar bukmuskelaturen upp/ihop blindtarmen varvid hästarna ser lika slimmade ut som vilken häst som helst! Detta är något som väldigt få vet om i detta avlånga land...

ja det visste jag inte om.. men blir det så om man ger dem deras minimala tuggbehov? eller ska man ge stora hästar bara 2-3 kg hö för att blindtarmen inte ska öka i storlek?

*Berecca funderar*

Om min häst nu väger 520kg men egentligen ska väga tex 500kg ska man då ta 1,2*520 eller 500??? :confused: :confused:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
514
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 051
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 766
Senast: Fazeem
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 559
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar