5a på skott

Filbunke

Trådstartare
Hur pass illa är en 5a på skott, beroende på vilken ras det är? Är det alltid "köp inte valp därifrån" eller kan det bero på rasen och hur hunden betett sig under själva MH:t?

Jag undrar specifikt över en dvärgschnauzer med 5a på skott, hur illa det egentligen är? Tacksam för hjälp :)

Hur pass illa är en 5a på skott, beroende på vilken ras det är? Är det alltid "köp inte valp därifrån" eller kan det bero på rasen och hur hunden betett sig under själva MH:t?

Jag undrar specifikt över en dvärgschnauzer med 5a på skott, hur illa det egentligen är? Tacksam för hjälp :)

Det är mycket ovanligt med 5 på skott hos Dvärgschnauzer. Jag skulle aldrig köpa en hund som har det.
Har haft en skotträdd hund och det är inte kul.

Säger som övriga, jag hade inte köpt valp efter en hund med 5:a på skott. Och som @Malibu_Stacy skriver är det VÄLDIGT ovanligt med så hög siffra på skotten på DS.

Det är väl ungefär så dåligt som det bara går. Personligen skulle jag inte lita på uppfödare som har valt att avla på en hund med 5 i skott.

Klart 5:a år dåligt men jag skulle nog inte drista mig till att säga att jag aldrig, aldrig skulle köpa en avkomma där någon av föräldrarna har 5;a på skott. Jag har haft en tik som hade dåligt på skott men hon lämnade en kull där ingen av valparna blev berörda. Den hunden hade fått en smällare kastad på sig som valp och var därefter berörd genom hela livet men det var ju inte ärftligt i henne fall.

En av mina uppfödningar (numera bortgången) hade 5:a på skott men på två kullar är ingen valp MH:ad som skotträdd/berörd. Även hon hade otur med smällarkastande ungdjä--ar :rage::rage: som valp.

Jag har idag en hane som fick 5:a på skott. Det visade sig dock efter någon vecka att han haft långt gången ehrlichia vid MH tillfället vilket förklarar inte bara 5:an där även utan en del annat märkligt beteende vid MH tillfället. Han är överhuvudtaget inte berörd av skott, smällare eller raketer i vardagen och har dessutom två 1:a pris i öppenklass viltspår så skott är inget problem helt enkelt utan den där 5:an beror på annat.

Man får således - om man hittar en intressant kombo - kolla varför den där 5:an finns. Finns det en rimlig förklaring så skulle jag inte bry mig men finns dte mycket 5:or i släkten så skulle jag dra öronen åt mig.

Är det alltid "köp inte valp därifrån"

I stort sett. Visst kan det möjligen vara något slags otur som gett det resultatet, men jösses vilken risk man tar!

Jag hade inte velat ha en valp med det påbråt. Då ska jag möjligen känna föräldrarna väl, plus många individer i deras nära släkt, och vara väldigt säker på att jag förstår hur den där 5an gått till...

Vissa hundar springer till skytten för att kolla och då blir det också en femma. Inte alltid femman betyder skotträdsla alltså.
5 ska ALLTID vara skotträdsla. 5 används om hunden är "Berörd, rädd. Alt. Vill lämna platsen, försöker fly. Alt. Föraren avstår skott."
1-4 indikerar olika grader av intresse där 4 står för "Avbryter lek eller passivitet. Låser sig mot publiken, skytten eller annat. Återgår inte till lek / passivitet."

Med tanke på hur många fina och trevliga hundar som lämpar sig till avel med en 1:a på skott så hade jag aldrig köpt en valp efter föräldrar med en 5:a.
Jag har levt med skotträddhund i ett par år och det tänker jag aldrig göra om. Att ha en trygg hund är en sådan frihet, och jag behöver inte längre planera mina promenader etc.

Vår tik reagerade rejält på skott (BPH) men är i övrigt aldrig skotträdd. Agilityträningsbanan ligger granne med skjutbanan, och där bekymrar hon sig inte öht.
Hela situationen där tre-fyra personer, inkl husse, bara står och tittar och väntar på en reaktion fick henne att dra öronen åt sig. Övriga moment berörde henne inte alls.
Så att säga kategoriskt att det är katastrof känns för mig fel.

Jag håller helt och hållet med er, på alla plan. Och försöker följa det till punkt och pricka. Men i min ras är ju skotträdsla väldigt vanligt, ska man sålla ut alla med 5a så finns det inte så många kvar.. Sen ska man dessutom sålla ut alla med allergier, hudproblem, HD, hjärtfel, diskvalificerande fel osv. Finns inga kvar sen, eller åtminstone väldigt få. Och vi kan inte avla på samma hane allihop. Blir väldigt kluven.. Inte kluven i huruvida man bör använda skotträdda individer i rasen, men däremot vilka individer man ska använda då? Rasen är inte så stor numerärt sett, förstår att det är lättare att hitta en labbe eller en schäfer utan problem.

Vart går gränsen för ett "okej" värde? Är det bara 1 som är okej att avla på?

Vissa hundar springer till skytten för att kolla och då blir det också en femma. Inte alltid femman betyder skotträdsla alltså.
Då har de gjort fel i beskrivningen. Jag har själv jagande hundar som tycker skott är kul, men det är stor skillnad på att fly och vilja undersöka skytten.

Sen måste jag säga att jag hade oroat mig för en 5:a oavsett anledning. Jag vet hundar som blivit skjutna och ändå kommer över det.

Jag håller helt och hållet med er, på alla plan. Och försöker följa det till punkt och pricka. Men i min ras är ju skotträdsla väldigt vanligt, ska man sålla ut alla med 5a så finns det inte så många kvar.. Sen ska man dessutom sålla ut alla med allergier, hudproblem, HD, hjärtfel, diskvalificerande fel osv. Finns inga kvar sen, eller åtminstone väldigt få. Och vi kan inte avla på samma hane allihop. Blir väldigt kluven.. Inte kluven i huruvida man bör använda skotträdda individer i rasen, men däremot vilka individer man ska använda då? Rasen är inte så stor numerärt sett, förstår att det är lättare att hitta en labbe eller en schäfer utan problem.

Vart går gränsen för ett "okej" värde? Är det bara 1 som är okej att avla på?

I min ras är skotträdsla ett oerhört stort problem. HD finns också, liksom ett allt större problem med AD. Är det NÅNTING man ska undvika att använda i avel så är det ljudrädsla! Det är så oerhört handikappande för både hund och ägare, och jag skulle gå så långt som att säga att för en del är det djurplågeri att hålla dessa hundar vid liv. Jag vet inte vad den effektiva avelsbasen är i din ras, men jag tar för givet att om man sållar bort hundar med ljudrädsla, stor reservation för människor, HD, hjärtfel och allergi, så finns det ändå hundar kvar. Har de då inte perfekt teckning eller felformade öron - ärligt talat, det finns viktigare saker att bry sig om ifall avelsbasen är så liten att sådana hundar är de enda som återstår. Då handlar det om att skapa mentalt och fysiskt sunda hundar FÖRST, och SEN tänka på att få fram utställningsvinnare.

Jag hade aldrig köpt en hund med föräldrar som hade 5 på skott. Aldrig. Jag hade blivit tveksam redan vid en 3:a, men hade då velat se film på vad hunden faktiskt gör under skotten, alternativt sett dokumentation på att hunden inte är skotträdd (exempelvis brukstitlar med moment med skott under ex budföring eller platsliggning, eller liknande).

Det ruskiga med ljudrädsla är att det kan utvecklas senare i hundens liv trots att hunden är skottfast på MH. Ska man då avla på en hund som har skotträdsla redan som så ung som 1-1,5 år? Vansinne!

I min ras är skotträdsla ett oerhört stort problem. HD finns också, liksom ett allt större problem med AD. Är det NÅNTING man ska undvika att använda i avel så är det ljudrädsla! Det är så oerhört handikappande för både hund och ägare, och jag skulle gå så långt som att säga att för en del är det djurplågeri att hålla dessa hundar vid liv. Jag vet inte vad den effektiva avelsbasen är i din ras, men jag tar för givet att om man sållar bort hundar med ljudrädsla, stor reservation för människor, HD, hjärtfel och allergi, så finns det ändå hundar kvar. Har de då inte perfekt teckning eller felformade öron - ärligt talat, det finns viktigare saker att bry sig om ifall avelsbasen är så liten att sådana hundar är de enda som återstår. Då handlar det om att skapa mentalt och fysiskt sunda hundar FÖRST, och SEN tänka på att få fram utställningsvinnare.
Effektiv avelsbas, vart hittar man sånt? Förra året användes 25 hanhundar på 25 kullar. Mycket bra enligt mig, hittills i år har vi 3 hanar som har fått 2 kullar/parat 2 tikar vardera. Alltså 6 kullar på 3 hanar. Varav en av dom har 5a på skott..

Teckning osv är det ingen som bryr sig om direkt. Däremot så känner jag att man inte helt kan utesluta utseendet, för visst måste väl rasen ändå ha ett hyfsat homogent utseende. Vi har ju ändå en rasstandard som vi bör hålla oss efter. Det finns typ 1-2 uppfödare som avlar på totalt friska och trevliga djur, men dom får istället hundar utan pigmentering och andra diskvalificerande fel. Vi ska väl inte avla på hundar med diskvalificerande fel? För det är vad som lämnas i dessa kullar där utseendet inte har någon betydelse.

Effektiv avelsbas, vart hittar man sånt? Förra året användes 25 hanhundar på 25 kullar. Mycket bra enligt mig, hittills i år har vi 3 hanar som har fått 2 kullar/parat 2 tikar vardera. Alltså 6 kullar på 3 hanar. Varav en av dom har 5a på skott..

Teckning osv är det ingen som bryr sig om direkt. Däremot så känner jag att man inte helt kan utesluta utseendet, för visst måste väl rasen ändå ha ett hyfsat homogent utseende. Vi har ju ändå en rasstandard som vi bör hålla oss efter. Det finns typ 1-2 uppfödare som avlar på totalt friska och trevliga djur, men dom får istället hundar utan pigmentering och andra diskvalificerande fel. Vi ska väl inte avla på hundar med diskvalificerande fel? För det är vad som lämnas i dessa kullar där utseendet inte har någon betydelse.

Vad för andra diskvalificerande fel är det uppfödarna som avlar på friska djur får?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 925
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 434
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 808
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka