4 el 5 gång?

Sv: 4 el 5 gång?

Jag vet inte.
Jag har ett femgångssto som rids som fyrgångare. Längtar efter en riktigt passhäst men vill ha en fyrgångare att satsa på tölt med..

Jag är jättevelig. Men jag har inte utforskat möjligheterna ännu så ja, idagsläget vill jag ha en passråtta :p

KL

Vad jag har fattat det som så har alla hästar från början kunnat både tölta och passa men detta har under århundradena avlats bort. Så inte på island, mycket för att Island varit låst på införsel av nytt avelsmaterial. Därför har islandshästen behållt sina gångarter.

Den hästen jag skall titta på på fredag är en fyrgångare som 'kan passa'. Hmmmm.....

Går ett steg längre och frågar vad ni föredrar, 4 eller 5 gångare? Och varför? Alltid kul att veta...

Det är charm att rida bägge, en fyrgångare har i regel större gångarter även om det inte alltid är så. Femgångare tenderar att bli aningen flackare, sen skiljer sig gångartsproblematiken avsevärt mellan dessa två vilket är mycket roligt att jobba med. MEN sen har vi passen, det finns nämligen inget roligare än att rida riktigt bra pass på en riktigt bra femgångare och dessutom känna att man behärskar det.

Det verkar vara ett ganska kärt besvär ändå :D

Vad tycker ni är fördel/nackdel?

Har man inte erfarenheten från taktproblem i gångarter så är 4-gångaren enklare om man får säga så.:D Men å andra sidan finns inget enkelt i takten vid gångartsridning.

Det är charm att rida bägge, en fyrgångare har i regel större gångarter även om det inte alltid är så. Femgångare tenderar att bli aningen flackare, sen skiljer sig gångartsproblematiken avsevärt mellan dessa två vilket är mycket roligt att jobba med. MEN sen har vi passen, det finns nämligen inget roligare än att rida riktigt bra pass på en riktigt bra femgångare och dessutom känna att man behärskar det.

Låter så härligt!

Ja, om nu bästisen ska köpa islänning så måste jag ju lära mig lite... Undrar om det finns "ridskolor" för att lära sig rida islänning? :o

Har man inte erfarenheten från taktproblem i gångarter så är 4-gångaren enklare om man får säga så.:D Men å andra sidan finns inget enkelt i takten vid gångartsridning.

Å vad jag blir sugen på att lära mig! Alltid kul med en utmaning... :D

Ja, visst är det en utmaning! Idag red jag en isis, tror femgångare, för han gick i nåt som skulle kunna vart pass, o jä-r vad det gick! Säkert inte rent eller så, för hsten är inte tränad i det, men lite kul ändå! Värre var det att få stopp på djuret!
Bra frågor ljulius, fortsätt så!
TACK alla som tar er tid att svara på "nybörjares" frågor!

Okej då frågar jag, Isis eller shire? (haha, inser det är helt fel forum o fråga på men men) Vad kan ni tycka?!

De flesta verkar vara ense om satt en 4gångare är att föredra. Men jag har läst många annaonser, typ alla, känns det som, och det är förvånansvärt ofta det inte står om hästen är 4 el 5 gångare. Sånt underlättar ju inte direkt..

Liknande trådar

Utrustning Hej! Närmar mig nu min första vinter med transport och funderar på det här med broddar. Jag har ett Fautras och jag misstänker att den...
Svar
4
· Visningar
334
Senast: Anna-Bella
·
Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
416
Senast: Wenniz
·
Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 483
Senast: Sesca
·
Kropp & Själ Jag funderade på om det här var värt en egen tråd, men å andra sidan har den här tråden spretat åt så många olika håll redan, så varför...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 471
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023