4 el 5 gång?

Tussilago

Trådstartare
Om man är en van ryttare, men ej islandsryttare, vad bör man då ha för första häst? 4 gångare eller 5 gångare? Vilket är "lättast", och isåfall varför?

Sv: 4 el 5 gång?

4-gångs häst bör vara den lättare, mindre risk för grövre taktproblem. Är man inte van vid islandshästens gångarter, bör 4 st räcka mer än väl att börja med.
En 4-gångare är oftast bättre balanserad i grunden, och i de flesta fall ligger grundgångarterna på plats.

Känns som en väldigt bra syn på det.

Enklare att hålla reda på 4 gångarter än 5 och mindre gångarter att trassla in sig i s a s.

Men jag är knappast ngn expert!

Jag kan bara hålla med som just gått från en fyrgångare till en femgångare med mycket pass.
Mina problem ligger i galoppen som gärna blir pass och korsgalopp.

En 3 gångare hade varit bäst, men de som börjar med islandshästar brukar ju vilja ha en extra gångart iaf;)

Femgångares fördel brukar vara att många kan tölta på dem, eller iaf grisepassa, då de flesta har lätt för det ena eller det andra eller ngt mittemellan.
Nackdelar är att det ofta blir grisepass istället för tölt samt att många femgångare har en flack & inte riktig tretaktsgalopp eller en rund fin galopp.
De kan även ha svårare för en bra trav(ofta när jag sett femgångare).

Fyrgångarna kan vara naturtöltare men de jag haft har haft lättast för sina 3 grundgångarter.
Dessa lär bibehålla sina grundgångarter men ryttarna kan ha svårt att få en bra tölt på dem, eller tölt öht om de bara vill trava.

Tänk vad mycket man lär sig! *spännande*

Men jag som är nybörjare, varför är en fyrgångare alltid en med tölt och inte pass. "går" det inte att ha pass utan tölt *nyfiken*

Sen måste jag fråga en annan sak, jag antar att gångarterna "finns där" (typ i hagen och så). Men när man rider in dem, hur plockar man fram de olika gångarterna och befäster dem?

Och en sista fråga, om man bara har sett 4 gångarter i hagen och dylikt, går det inte att plocka fram en till under ryttare heller? Även om det inte ligger helt naturligt för hästen?

*absolut nybörjare på islänning som ni kanske förstår* :angel:

Tölt liksom pass är en lateral gångart, vi vill kanske att det ena kan utesluta det andra men inte i detta fall. Har hästen tölt så behöver den inte kunna pass, kan den gå i passtakt så går det att leta upp tölttakten.

Tölt är en fyrtaktig gångart, i en lateral form men kraften kommer ändå från diagonalen och det är därför som takten kommer till fyrtakt.

Pass är också en lateral gångart, men här så nära tvåtakt som möjligt.

Och en sista fråga, om man bara har sett 4 gångarter i hagen och dylikt, går det inte att plocka fram en till under ryttare heller? Även om det inte ligger helt naturligt för hästen?

Att plocka fram pass om det finns hänger på lite olika saker, i regel ser man från början om hästen är en femgångare främst på kors och dess rörelser. Ibland märker man inte det förrän man börjar rida hästen, oavsett krävs också lite framåtanda/vilja för att ta fram en bra pass. Det är också önskvärt att hästen behärskar tölten i takt innan passen börjar tränas.

Sen måste jag fråga en annan sak, jag antar att gångarterna "finns där" (typ i hagen och så). Men när man rider in dem, hur plockar man fram de olika gångarterna och befäster dem?

Oftast men inte alltid har hästen sina grundgångarter om det handlar om en fyrgångare, och i regel måste den töltsättas. Man måste lära hästen att finna lateralen, och därefter måste den tränas att finna takten. Ibland har vissa hästar inget annat än tölt eller grisepass trots att de är fyrgångare, då måste hästen tränas för att finna digonalen och hur det ska gå till är helt individuellt beroende på problematiken.

Senast ändrad:

Tack för utförligt och bra svar, alltid kul att lära sig nya saker!

Jag antar då att om man är nybörjare inom islandshästvärlden bör lämna hästen på inridning hos en duktig ryttare? Det verkar inte vara ngt som man kan/bör ge sig på själv?

Eller kan man rida in den "som vanligt" och lämna iväg den för ytterligare gångarter?

Låter som om jag pratar om en bil som ska trimmas *inte meningen*

Rida in en islänning är inget problem för den som har ridkunskapen, själva inridning i sig skiljer sig inte från övriga raser. Man vill ha samma grundverktyg, att hästen ska kunna stanna, att den ska kunna svänga, att den ska kunna flytta sig för skänkel osv. Kort sagt, ryttarens hjälper är viktiga för den fortsatta träningen, fuskar man här så kan man likställa det med att försöka spika i en spik i en planka med en skruvmejsel. Det går inge bra alls.

När det kommer till töltsättning, så kanske man bör söka hjälp i någon form. Även här hänger det på individen, hur långt bort lateralen är osv.

, fuskar man här så kan man likställa det med att försöka spika i en spik i en planka med en skruvmejsel. Det går inge bra alls..

Haha, det var det roligaste jag hört på länge!

Jag tänkte bara om det var så att hjälperna är annorlunda och om det är ngt man ska undvika i dem för senare bruk som "tölt eller pass hjälp".

När vi ändå pratar gångarter, finns det ngt samband mellan kvalitén på grundgångarterna och pass och tölt? Eller för den delen lättheten att hålla dem "rena"? Vad är mest önskvärt egentligen, om vi även ser till hållbarheten?

Vilka bra inlägg och svar! Finns visst fler än jag som funderar lite på dessa saker!

Hur långt bör man ha kommit i utbildningen av hästen innan den töltsätts? Att alla grundgångarteran är stabila utgår jag ifrån, är det oxå bra om hästen bär sig i form i alla? Och visst är det så att en välutbildad islandshäst skall kunna tölta "i form"? Men börjar men att lära dem genom att ha huvudet högt?

Jag tänkte bara om det var så att hjälperna är annorlunda och om det är ngt man ska undvika i dem för senare bruk som "tölt eller pass hjälp".

Jag ser ingen skillnad i hjälperna, möjligen att man aldrig ramar in hästen med hjälp av skänkel samt att vid en senare tidpunkt i utbildningen sker mycket av ridning med hjälp av vikthjälper.

Hur långt bör man ha kommit i utbildningen av hästen innan den töltsätts? Att alla grundgångarteran är stabila utgår jag ifrån, är det oxå bra om hästen bär sig i form i alla?

Töltsättningen påbörjas när hästen är tillräckligt stark, men övningar för att finna en lateral i skritt kan påbörjas tidigare.
Ska man vänta på att hästen bär sig i form i samtliga gångarter, då får man vänta med tölten framåt en 7-8 år. Hästen bör däremot ha funnit en ändamålenlig form och hitta en balans.

Och visst är det så att en välutbildad islandshäst skall kunna tölta "i form"? Men börjar men att lära dem genom att ha huvudet högt?

Alla hästar kan tölta i form, förutsatt att det fått lära sig det samt har styrkan för det kravet. Men form är ett vida begrepp, om du menar i lodplan så är det något inte alla hästar kan prestera. Mycket hänger på hästens egen exteriör, styrka mm. Att hästen töltar i form innebär för mig att rörelsen går genom hästens hela kropp som en böljande rörelse, att nacken är lös och ledig vilket inte per automatik innebär lodplad. Var hästen placerar sitt huvud är i sig rätt oväsentligt så länge den inte stör rörelsen och hämmar kroppens förmåga att arbeta harmoniskt. När hästen hamnar för högt med sitt huvud blir nacken spänd, denna spänning fortplantar sig genom hela hästen och man har alltså en felaktig arbetsform.

Alltid kul att lära sig nya saker!

Gångartshästar har man inte så mkt erfarenhet av, annat än turridning. Då var det typ höj handen och luta dig bakåt så töltar den. Oftast vart det nog inte så bra.... :o

Vad kan det ex vara för övningar för att finna lateralen i skritt?

*blir lite sugen på islänningar jag med känner jag*

När hästen har lärt sig ryttarens hjälper och har förmåga att ta emot och förstå dem kan man rida hästen i kort kort skritt.
Då tränar efter principen två delar, man kortar upp skrittsteget fram och ökar bakbenssteget en aning här måste man lära sig avvägningen för mellan dessa två finns en lateral. Blir bakbenssteget för långt kan hästen återta en diagonal vilket inte är det man strävar efter likaså om det blir för kort.

Man försöker få hästen att marschera så sakta som möjligt med frambenen, här är det viktigt att hästen får en tygel frihet och att ryttaren verkligen inte blåhåller hästen i munnen. Detta skapar bara spänning och frustration, inget man vill ha in i träningen av den unga hästen. Samtidigt driver man försiktigt på bakbenen, när man känner att hästen börjar höja sin rygg under ryttaren då har man en lateral. Denna övning är mycket stärkande, den är också väldigt jobbig för hästen varför man bör hålla sig till korta sekvenser från början och sakta successivt öka längden på detta.

Alla häsatr som kan tölta har en viss anlag för passaannars skulle de inte kunna tölta har jag hört..

Sedan finns de dom hästarna som bara ha den lilla anlaget för pass så de får fram tölten och sedan inte alls visar pass.
Sedan finns de dom hästarna som har en mkt stark pass och det är dessa häsatrna som vi kallar 5 gångare. Som man akn tävla och träna gångarten pass på!

Av de få islandhästar ajg ridit så är de 4 gångarna som är mest likt en storhäst att rida, de har haft vanliga gångarter i skritt trav och galopp och sedan då tölten!

De 5 gångare jag ridit har varit skitsvåra att rida, de faller ut i grisepass väldigt lätt med en nybörjare på ryggen( nybörjare på att rida isis)

Dom gillade inte jag att rida som inte gillar pass alls.. gungar för mkt=)

Så jag säger helt klart att en 4 gångare är lättare att rida som nybörjare på isisar.

Min är en klockren 4 gångare och jag har aldrig haft problem med att rida henne hon är precis som vilken anan ponnyras som helst typ russ connemara oosv

Det gäller verkligen att man har känsla och timing (stavning?) och verkligen kan känna när det är rätt.

Jag beundrar denna ridning mer och mer. Det är svårt nog att rida dressyr i 3 gångarter, vete katten om jag skulle lyckas med 5!

Många andra raser har ju oxå tendenser till andra gångarter, exempelvis tar ju travare väldigt lätt till pass. Kan man rida fram den passen? Har de tölt som man skulle kunna plocka fram då oxå?

*funderar*

Japp, det kan man , är jag rätt säker på.. men det är nog inte lätt, och det blir nog sällan klockrent..

Men då vet jag iaf att jag gör rätt som letar en 4-gångare när jag tittar på isisiar!

Går ett steg längre och frågar vad ni föredrar, 4 eller 5 gångare? Och varför? Alltid kul att veta...

Liknande trådar

Utrustning Hej! Närmar mig nu min första vinter med transport och funderar på det här med broddar. Jag har ett Fautras och jag misstänker att den...
Svar
4
· Visningar
334
Senast: Anna-Bella
·
Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
416
Senast: Wenniz
·
Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 483
Senast: Sesca
·
Kropp & Själ Jag funderade på om det här var värt en egen tråd, men å andra sidan har den här tråden spretat åt så många olika håll redan, så varför...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 471
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023