4-års championat

Sv: 4-års championat

På kvalitetstävlan är det mätning och vet. kontroll, men på 4-års championatet som är en helt annan sak, är det ingen mätning. Du kan däremot kvala till championatet på kvalitén. Blev det klarare :idea:?

På kvalitén är det även en exteriörbed och hoppning (uppsuttet el. lös). Championatet kvalar man till, och där går var gren för sig (en dubbeltalang får bara anmälas till en gren).

Senast ändrad:

Är du säker på att det är 4-års kval så tidigt? Kvalitets + championat brukar gå i augusti/september.

Jag vet inte hur det är med mätning på just championatet, men på kvaliteten är det ju mätning och vet.check! Jag visade i fjol en häst som mätte 159cm, den fick avdrag för storleken och tyvärr bedömdes iallafall inte den rättvist på gångartsprovet - inte lätt när man visar samtidigt som en häst på 170;)

Den vann i stället löshoppningen, det kanske är så att den imponerade ännu mer på domarna än vad en stor häst gör just p.g.a. av att den var liten men hoppade ännu bättre än dom andra, hon vann även publikenshjärta, så visst kan det gå bra fast dom är små:D

Det är såklart i september, jag skrev lite fel.

Kvalitén går alltså först och det är då man kvalar till championatet som är på flyinge?

Ja, det stämmer. Fast du kan också kvala på speciella uttagningar, det brukar gå en i sådan i Enköping i slutet av augusti (har jag för mig) varje år.

KL

Fast jag kan garantera dig att domarna på championatet inte är blinda o ser att du har en mindre modell = ngt lägre poäng även där.

Som någon sa tidigare så är det ju avelsmål som kvalité, championat o breeders siktar på o då ska ju de uppfyllas i första hand. Allt för att förbättra aveln långsiktigt.

Därmed inte sagt att du inte har en jättefin liten häst som kan gå långt på dressyrbanorna! Din tid kommer när hästen är tillräckligt gammal för att visa sin kapacitet på vanliga tävlingar.

Jag tänker lite så också. Att det är onödigt att få sämre poäng när det liksom blir svart på vitt på ngt sätt. Jag får vackert rida vanliga tävlingar istället och hoppas att hennes dotter blir normalstor :). Tack för svaren alla!

Satt och läste tråden och Ni förklarar jättebra, nu fatta även jag :idea:

När jag visade min lilla herre så stamboksförde jag även mitt sto, 161 cm mätte hon. Nu var det som sagt stamboksföring och ingen kvalité men hon fick en 8 på typen, men de kommeneterade att hon va liten och de gav mig rådet att välja lite större hingstar till henne för att kompensera upp det.

Lycka till!

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 838
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
16 787
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 181
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 343
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10