4-års championat

Ravishing

Trådstartare
Jag ska försöka starta mitt 5-åriga sto i Enköpings kvalitetsbedömning i april. Det jag funderar på är om de har rätt att dra ner på poängen pga. hästens storlek trots att den har bra gång osv? Hon är endast 158 cm. Nu är det ju absolut inte säkert att allting går bra och att hon visar sig från en bra sida.

Men har de rätt att dra ner på betyg pga att hon är liten?

Sv: 4-års championat

Eftersom "typ" är en bedömningsgrupp o vi alla "vet" att mindre hästar får ett lägre betyg där så kan du nog räkna med det, tyvärr. Så är det iaf i mitt distrikt, har sett det otaliga ggr här, jättefina "små" dressyrhästar, lätta, käcka i typen men inte över 160 får aldrig bra på typen.

Antagligen finns det ett kriterie för domaren att hästarna ska vara 163 o större vilket i mina ögon är rena bullshiten då flertalet MYCKET goda avelsston har varit bra mycket mindre än så men gett 163-170 avkommor beroenden på hingsten.

Det var lite det jag var rädd för. Då känns det nästan onödigt att visa henne, siffrorna finns ju kvar och vid en ev. försäljning är det kanske bäst att inte ha ngra siffror alls? Så himla trist för det är en superfin liten häst med väldigt lätt för sig. Fölet hennes blir bra mycket större än henne själv, ca 165.

Du kommer att få 1 p. avdrag för Typ.

Jag fick det oxå för att den var för stor:rofl:

Usch vad dåligt egentligen :crazy:

Fast eftersom vi har ett avelsmål för den Svenska varmblodiga hästen, så måste domarna också dömma utifrån det.
Önskvärd strl. på ston är 162-168 cm, och 164-170 cm för hingstar. Jag måste säga att jag tycker det är sämre om domarna INTE rättar sig efter avelsmålen.
Och jag har själv ett stort sto som fått 1p. neddrag på typ :angel:.

Finns det ngn statistik( går det att göra på få antal föl?) på stons genomsnittliga mankhöjd som man har på hingstarna? Plus eller minus.

Fast eftersom vi har ett avelsmål för den Svenska varmblodiga hästen, så måste domarna också dömma utifrån det.
Önskvärd strl. på ston är 162-168 cm, och 164-170 cm för hingstar. Jag måste säga att jag tycker det är sämre om domarna INTE rättar sig efter avelsmålen.
Och jag har själv ett stort sto som fått 1p. neddrag på typ :angel:.

Precis, tycker också det är rätt att domarna rättar sig efter avelsmålen. Vet också en häst som fick ett poäng avdrag för att han var för stor så det drabbar ju både små och stora hästar... Dessutom är det ju bara på typen, så om din häst rör sig bra drabbar det ju inget på de poängen...

Ja, hon har haft föl och det har jag skrivit.

Allmänt: klart att domarna ska döma utefter målen... Det är väl målen man kan diskutera?

Jag trodde att du menade just som rubriken- championatet- programmet.

Får 5-års avelston vara med även där?

På championatet går dom mot alla andra, är jag nästan 100% säker på. Därför är det rätt smart att betäcka som tre-åring, så har man mer tid på sig.

STon som fölat som 4 åring får gå kvaliten som 5 åring, 5 års breeders när de är 6 och 6 års breeders när de är 7.

På championatet går dom mot alla andra, är jag nästan 100% säker på. Därför är det rätt smart att betäcka som tre-åring, så har man mer tid på sig.

Hur menar du att man får mer tid på sig då?

Sedan undrar jag över 4-årschampionatet (kastar ut frågan till den som vet): bedöms typen även i den tävlingsformen? Många föredrar ju numera att strunta i kvaliten och köra championaten i stället.

Därför att du har ett helt år extra på dig, och det lilla en tre-åring rids går även att rida på ett dräktigt sto. Det är först dom sista månaderna som dom blir tjocka och otympliga och kanske inte ska ridas. Sen har du även möjligheten att börja rida hyffsat tidigt efter fölning, även om det kanske inte är att rekommendera.

Typen ingår i sista punkten i bedömningen som heter Allmänt intryck och utvecklingsbarhet, där ingår följande:
Typ & byggnad (lämplighet som dressyrhäst)
Utstrålning
Harmoni

Däremot är det ingen mätning på championatet.

Detta är taget från ett protokoll från 2005, men jag tror att det är samma bed. punkter nu.

Senast ändrad:

Är det ingen mätning? Jag har uppfattat det som så att det är veterinärkontroll och där ingår mätningen? Eller är jag totalt ute och cyklar och tänker på något annat? Har ingen erfarenhet av unghästtävling sas :). Kankse är någon vänlig själ som känner för att förklara på ett pedagogiskt sätt, haha.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 838
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
16 787
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 181
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 343
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka