3000m heat

Sv: 3000m heat

Seriöst så är jag inet alls glad åt såna jobb, har aldrig funnit nån ide med det.
Dock...efter en lång peridod av tryckvagnsträning så kör jag gärna ett eller ett par 3000 meters jobb för att liksom komma i gång och låta dem i lugn och ro finna sin nya rytm, med de nybyggda musklerna. 40 tempo, kanske möjligen 30 tempo med en racakbajsare till slut.

Seriöst så är jag inet alls glad åt såna jobb, har aldrig funnit nån ide med det.
Håller med dig om att dessa jobb i sig är inget att ha. 3000m heat bör ju struktureras upp, då blir dom ganska vassa att ha innanför skinnet. Varenne gick väl en hel del sånna jobb.

Första heatet, bör det läggas på 1600m eller 2x800m innan man kör ett strukturerat 3000m heat?

Förr kördes det väl ganska många 3000m heat ute på Alby? Mest förekommande vintertid förståss då banorna inte var av bästa sort. Även en del hästar med en förmåga att jaga upp sig fick gå längre pass i lägre tempon.

Senast ändrad av en moderator:

Vad menar du med ett strukturerat 3000 meters heat?
Om man utgår från att du anger många distanser så hade jag nog isåfall kört med en starthäst som en gigantisk genomkörare inför en startsässong tex
1:a heatet 3000 meter i låt säga 1,30/ tempo,
2:a i 2000 meter i 21? Tempo
3:e 1 1600 meter i 15/16 tempo med en gigantisk rökare till slut.

Absolut inte att göra ofta. Jobbade hos en på den tiden mkt framgångsrik tränare som gjorde så här.
Pållarna gick aldrig långsamt, sällan intervaller men när de gick, sådär en gång i månaden så blev det så här.
Han var väl champion hur många år i rad som helst :bow:

Då jag inte längre befinner mig på Valla så har jag dålig koll på hur man tränar på Alby i dagsläget, det var därför jag använde mig av då-tid....Däremot så var det säkerligen inget specifikt för vintern men det finns ju större skäl då att kunna dra ned lite på fortkörningstiderna...

Personligen ser jag inte att man på något sätt behöver förbereda hästen inför 3km pass utan kan vara på sin plats när underlaget sviker...

Vad menar du med ett strukturerat 3000 meters heat?
Tex om 1:a quartern blir en öppnare, sedan blir det uppullat, 800 kvar trycker man upp tempot och sista quartern blir en avslutare, dock ingen urvridare. Vilken struktur är bäst?

Om man utgår från att du anger många distanser så hade jag nog isåfall kört med en starthäst som en gigantisk genomkörare inför en startsässong tex
1:a heatet 3000 meter i låt säga 1,30/ tempo,
2:a i 2000 meter i 21? Tempo
3:e 1 1600 meter i 15/16 tempo med en gigantisk rökare till slut.
Nu undrar jag om det är lämpligt med ett 3000m heat redan i det första :confused: Borde inte heat 1 o 3 byta plats då det gäller distansen? Finns det någon finess med att börja med 3000m i första.

Det här med urvridare i träning är inget för mig. Det räcker att hästen vrids ur i loppen :angel:

Senast ändrad:

Absolut, jag menar inte att man ska köra ihjäl hästen, ofta blir det ju tvärtom. Hästarna är på bettet hela vägen och jag talar om ett jämnt tempo, inga avsläppningar. Pulsen kollar jag alltid efter snabbjobb och starter, bättre hälsomätare finns inte....

Ja,för jag räknar det som uppbyggnadsjobb under vinterträning.Inget jag skulle köra medan de gick snabbare jobb/tävlade.

Ah, du menar så..
Det beros ju på varför man vill uppnå.

En häst som tex stannar på upploppet hade jag nog valt en rejäl öpnnare,, sen upppullat och sista biten ännu saktare. Det ökar självförtroendet på dem. Om man kör i lag med en annan så hade jag låtit "upploppstannaren" vinna trots den långsamma avslutningen.
ett par såna jobb i rad (i moderat tempo) borde sätta locka stannaren att vilja springa fort i slutet.:cool:

Själv tänker jag som så att 3000 meter är inget som man gärna kör i snabbare tempo eftersom skaderisken ökar markant.
Då är det lämpligt att börja med det i första heatet som man ju ändå inte kör så fort i.
Ju snabbare tempo desto kortare sträcka bör man köra om man vill undvika tuppkam;)
Så det är logiskt att värma lugnt och länge, dvs 3000 meter, sen i de olika heaten hur många man nu väljer att köra så ökar man tempot och minskar distansen.

menar du att de tre heaten ska ingå i ett och samma jobb?

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
313
Senast: Unafraid
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
1 917
Senast: Bowman
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 965
Senast: Ajda
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
445
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • Utbilda själv