3-delat syntetbett med vajer

Cheran

Trådstartare
Är det tillåtet att tävla dressyr på ett 3-delat syntetbett med vajer,
se tex HÄR (skrolla ner till Happy Mouth tredelat med vajer.)

Jag har bara tillgång till TR 2005 (inga ändringar) & kan inte riktigt avgöra om det är tillåtet eller ej..?

Sv: 3-delat syntetbett med vajer

jag tror det måste vara som det är på detta bett: http://www.hooks.se/Butik/assets/product_images/stor/500272.jpg

Bettet ska vara ledat (en eller två leder, dvs två- eller tre-delat, tredelat ska ha rundad mittdel) och gjort av metall, eller hårt oböjligt plast- eller syntematerial och får vara täckt med gummi. Både två- och tredelat bett får ha löpande eller fasta ringar (bara ovala och runda fasta ringar är avbildade så jag är osäker på om D-ringar är tillåtet). Böjligt gummibett är inte tillåtet. Tilläggsutrustning på bettet är inte tillåtet. Tredelat bett med rörlig mittdel är tillåtet (det ser på bilden ut som om mittendelen består av två halvor som kan rotera relativt varandra).
http://www.stallbacken.com/

Att bettet måste vara ledat och det är det väl knappast om det går en vajer igenom? Anledningen till att jag är osäker är att jag inte riktigt förstår exakt hur bettet är uppbyggt.

Jag kan inte definitionen på 'ledat bett', det är en vajer som håller ihop de tre delarna, men det är inget rakt bett.

Enligt mig är det lilka böjligt som bettet som är avbildat i TR och säljs dessutom med beteckningen 'tredelat'.

men består bettet av 3 SKILDA delar?
det är väl en HEL vajer med 3 delar på.. då är det inte ett treDELAT bett..

Ok, då tolkar jag ditt svar som att du är 100 % säker på att det ej är godkänt enligt TR?

Man man aalldrig vara 100% säker när det gäller TR. Om detta nu är så viktigt för dig så tycker jag att du kan ta och leta fram en ordentlig bild istället för den usla du ville att vi skulle försöka urskilja något ifrån. Eller så får du beskriva ordenligt hur det ser ut. Rita en bild i paint eller nått.

jag tror det måste vara som det är på detta bett: http://www.hooks.se/Butik/assets/product_images/stor/500272.jpg

Bettet ska vara ledat (en eller två leder, dvs två- eller tre-delat, tredelat ska ha rundad mittdel) och gjort av metall, eller hårt oböjligt plast- eller syntematerial och får vara täckt med gummi. Både två- och tredelat bett får ha löpande eller fasta ringar (bara ovala och runda fasta ringar är avbildade så jag är osäker på om D-ringar är tillåtet). Böjligt gummibett är inte tillåtet. Tilläggsutrustning på bettet är inte tillåtet. Tredelat bett med rörlig mittdel är tillåtet (det ser på bilden ut som om mittendelen består av två halvor som kan rotera relativt varandra).
http://www.stallbacken.com/

När jag läser detta förstår jag det som att man får rida på ett rakt oböjligt syntetbett. Är jag ute och cyklar då?

Är det detta bett du menar??? Jag rider på det o skulle bli lycklig om man fick tävla på det!!!

JNGOMNMNLMCPI4.jpg

Med 100% säkerhet menar jag att man antingen tävlat på bettet ifråga, alt. har motsvarande kunskap som en dressyrdomare.

Jag håller med om att bilden var dålig, men andra i tråden har ju
uppenbarligen förstått vilket bett jag menar.
Dessutom är det ju valfritt om man vill svara i en tråd eller ej.:angel:

Nej rakt bett får du inte tävla dressyr på enl. TR 2005.
'Bettet ska vara ledat', men materialet i bettet oböljligt.

Senast ändrad:

Nån har visst vaknat upp på fel sida idag ;) Eftersom jag inte är dressyrdomare så får jag nog lämna tråden verkar det som... :rofl:

Är det detta bett du menar??? Jag rider på det o skulle bli lycklig om man fick tävla på det!!!

JNGOMNMNLMCPI4.jpg

Men är det inte rep mellan delarna på detta bettet? Då är det väl INTE tillåtet pga att kärnan på bettet ska vara av metall-som jag har förstått det...? OM det är tillåtet-var köper man det :idea: ?

Vart står det att kärnan ska vara av metall?
Har inte Tr framför mig nu, men av sweeps inlägg av döma:

'Bettet ska vara ledat (en eller två leder, dvs två- eller tre-delat, tredelat ska ha rundad mittdel) och gjort av metall, eller hårt oböjligt plast- eller syntematerial och får vara täckt med gummi'

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
13 090
Senast: MML
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 104
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 688
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 924

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka