3-års testerna och allt kring dem

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mithra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 77
  • Visningar Visningar 9 071
Sv: 3-års testerna och allt kring dem

Det var väl bara en hingst som visades på lördagen, Caretinon?
I så fall säger jag grattis!
Fast jag tycker han fick dåligt betalt för skritt och trav. Men å andra sidan kompenserades kanske det i galoppbetyget?
Men det finns helt klart mer poäng att plocka ur den i skritt och trav!
Hoppade jättetrevligt!
Jättetrevlig häst!

mvh

kl.
varit i sundsvall idag och har inte heller sett någon riktig blänkare.
3 hoppdiplom och en 10a delades ut..till min älskling :banana:

Calle ,cardento-rastell-honeymoor gick alltså med 8787108 och fick hoppdiplom.
gångartsraden var 878767.
Vann hopp o gång gjorde en valack e.prestige-minns ej möderde..granit kanske?
hade gång 888878 och hopp 9-9.

Jag var också i Sundsvall - grattis till 10:an, fantastiskt!

Diplomhästar i Sundsvall (33 startande):
Diezel e. Prestige 888899=50 hopp, 888878=47 dressyr
Qilimanjaro e. Cardento 8787108=48 hopp
Micra K e. Looping 887798=47 hopp
Oil of C.G e. Akribori 888878=47 dressyr

Diplomponnyer i Sundsvall (13 startande):
Moflos Festival e. Bostorp Bravad 888889=49 hopp, 888888=48 dressyr
Moflos Zingoalla e. Bostorp Bravad 888799=49 hopp, 888887=47 dressyr
Moflos Finemang e. Bostorp Bravad 988788=48 hopp, 988887=48 dressyr
Aragon e. Bostorp Bravad 977989=48 hopp

dubbeldiplom.jpg

mvh
Jenny (mkt stolt uppfödare till Moflo-ponnyerna)

Någon som var i Örebro och såg 3-årstestet? Vad tyckte ni?
Något jag reflekterat över var att 71% av hästarna där fick 7 p eller lägre på typen (34 hästar tot.) medan i Karlstad (35 hästar tot.) fick endast 26% 7 p eller lägre! Är verkligen typen mycket sämre i Örebro än i Värmland? (Eller dömer domarna så olika?)

I Värmland var 9 st under 162 cm och i Örebro 11 st under 162 cm, tycker inte att skillnaden borde ha något med storleken att göra.

Var själv och tittade (dock inte på alla) i Karlstad och tycker att jag höll med domaren i det mesta. Tyvärr var det lite svårt att se bra då läktaren är på kortsidan.

Var där med min hingst och han fick 7:a på typen. Var även och kollade en snabb sväng i Karlstad och det jag såg var väl inte bättre än i Örebro men tycker ändå att det måste vara svårt med olika domare som dömmer. Hade en häst blivit likadant dömd om den var i samma dagsskick hos respektive domare?!

Jag har stått på banan på Strömsholm hela 12/5 och fm 13/5.

Överlag var det mycket fin sida på hästarna! Flertalet riktigt stora, en 54p var 176 cm hög... men ack så snygg.

Men så trist det är när man ser hästar som säkret kunde visat sig bättre, men har dålig "kommunikation" med sin handler och ser förvirrad ut, alt. dålig kondition (hull t.ex.) och även dåligt tillpassad utrustning (observera, inte alla saker på samma häst)! Hur ska hästen kunna hoppa och orka när handlern knutit åt nosgrimman minst 5cm för långt ner så näsborrarna inte kan vidgas?

Tuffast uppsyn hade ett litet sto som tyckte vi verkade ha det roligare inne i mitten. Hon hoppade in till oss två ggr på raken (sen blev det vakt på det stället). Ursöt, och hoppade till sig höga poäng på riktiga hindren också. Dubbeldiplom tror jag hon fick till slut.

vad kul att dina ponnier gick så bra :bow:
min "ponny" på 153 ;) var bara spänd o hingstig så fick ju inge bra poäng.
Jag vet att han kan så mkt mera men han ville inte visa de.
Men eftersom calle fick sin 10.a så går jag omkring o ler ändå :D

Nu ska den gula kastreras o bli speedhäst i hoppning..för springa fort gillar han !!

KL

Min granne har varit på Strömsholm med 7 hästar.

Det blev 3 dubbeldiplom 1 med gångartsdiplom och 3 hoppdiplom. Så jag gissar att de är nöjda som tusan.

Stammarna -

Det är holländare hela bunten utom två en som är uppfödd på gården. Den är efter Don Primero han fick gångartsdiplom. Och en som är efter Silvano uppfödd på ASkö (tror jag).

De andra är efter Silverstone Z, Corland, Radisson, French Buffet xx, Farrington.

*KL*
Jag har ridit in och utbildat en treåring efter Silvano-Trofé-Jazz-Urbino. En väldigt trevlig och okomplicerad liten tjej. Rör sig rätt trevligt och har en väldigt bra ridbarhet, gillar att jobba. Löshoppningen är väl sådär, hon har inte löshoppat tillräckligt många gånger för att vara riktigt säker. Hoppar okomplicerat men mer med hjärtat än teknik.

Hon ska visas på Gotland den 17:e. Tyvärr är jag inte hemma och kan visa henne utan ägaren ska göra det själv. Det går nog bra det med :)

Ett par bilder från dagens pass.
I378531W353H330V20070513T212746Z

I378534W425H358V20070513T212822Z

Planen är betäckning efter testet.

Jag måste göra en liten korrigering -

Det blev "bara" 2 dubbeldiplom. En av hästarna nådde 47 poäng på gångarter, men hade två 7:or....

Ah, då vet jag vem din granne är! Trevlig prick, och det var fina hästar och väl visade. Sötaste handlern hade han också :angel:

*knapplån*

Nja här e ju inte flaggan i topp idag inte :(

Visserligen "hyfsade" poäng men en del riktiga bottenskrapspoäng som drar ner :(

Nactime , e Nactus - Burggraf - Marino. 164 cm

8 långlinjerad
7 smal hals, brant bog, lång manke, långt sluttande kors
8 marktrång men nöjaktigt korrekt
7 energisk ! men kort skritt, bra takt
8 lätt taktmässig, luftig
6 entaktig, måttlig ryggverkan, ngt oelastisk

6 svag ryggverkan, bra bakbensteknik, svag taxering
5 svag bjudning, ngt svårpåverkbar

Till Litens (han kallas Liten) så blir han tyvärr opåverkbar när han känner sej "jagad" vilket ju tyvärr blir fallet när man släpper honom och han genast ska galloppera... Detta sitter tyvärr i ett tag och går då igen även i hoppningen.
Fick frågan i sekreteriatet om han inte ville hoppa alls då de såg hans poäng men han hoppade allt utan att ens riva eller ens va i närheten av att riva men de satte ändå så lågt :(
Aja får komma igen på kvaliten då han ska visas under ryttare i stället och slipper känna sej jagad :)

Hann tyvärr inte se fler hästar i Nyköping men vet att katalognummer 35 Filippo imp tyskland visad av Magnus Hamilton fick 48 resp 49 poäng (8-9 hoppning). (tror jag har rätt om siffrorna iaf :))

Har du några nytagna bilder på honom? :)

Pappa fick sitta på läktaren den här gången så jag hoppas han fick några bra bilder med kameran ... Men tyvärr var det ett ännu mörkare ridhus än Jälla så vi får se sen när vi framkallar filmen....

Okej, kom ihåg att lägga ut dem isåfall. Grattis till den första delen av poängraden också!

Jättefin Hingst e. Lambpurgini du har. Synd att den inte fick bättre poäng. Ska den behållas som hingst? I Gävle var et sto e.Lambourgini med, Vixen, hon kom sist i hopp (klass 3) och i mitten på gångarter. En Cortusavkomma i topp med hoppdiplom, en QE-avkomma tvåa i hopp o dressyr med dubbeldiplom tror jag. Andra avkommor med diplom var e. Santa Cruz och Danone. Jag såg bara en hingst e.Willibald (Captain Jack Sparrow) och en hingst e.Warsteiner. Båda fick dåliga poäng både i hopp och dressyr och hamnade långt ner i listan.

Jag förstår att kraven är höga på de blott treåriga hästarna.

Här lyser vi som solen i Karlstad idag!

Sierra Blue e. Blue Talk xx- Stanford- Herrera xx

161 cm

8 Långlinj., lätt, viss elegans
7 Lång ngt rak hals, djup bål, långt kors
8 Lindrigt tåtrång, biljarderar fram
6 Taktmässig, markbunden, ngt kort
7 Lätt, taktmässig, ngt. markbunden
8 Rytmisk, lätt, energisk

7 Spänstig, reaktionssnabb, bra bak, ngt svag hoppvilja
7 Sansad, samarbetsvillig, försiktig

Hoppningen vart inte helt på topp, här hemma tänder hon till betydligt mer och har aldrig stannat men när de höjde sista gången nu så stoppade hon faktiskt. Domaren sa dock i den muntliga kritiken att han såg att hon lätt hade klarat det, med facit i hand kanske jag borde drivit på henne mer också men jag blev själv lite tagen på sängen när hon plötsligt stannade. Trots detta är jag jättenöjd med klass I som hopptalang och endast 1 poäng ifrån på gångarterna, lite förargligt med 6:an men det var nog väntat. Mest nöjd är jag nog med mentaliteten på henne, totalt ostressad och fullkomligt hanterbar hela tiden. Godkänt ridprov trots att detta bara var 9:de gången med ryttare på ryggen. :love:

Sierraminskad.jpg

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 922
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp... 2 3
Svar
52
· Visningar
12 251
Senast: liiinnea
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 714
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 240
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Boendeyta med barn
  • Pendelparkering Stockholm
  • Livskristråden

Hund, Katt, Andra Djur