270graders vändning?

MsSleepalot

Trådstartare
Nån som har nå tips på hur man får en snygg 270graders högervändning på hästen för hand? Några riktmärken? Vad brukar man tänka på? Ska man stå med sin framsida mot hästen eller med sidan mot hästen?

Och hur man ska göra för att hästen lättare ska flytta sig snyggt?

Sv: 270graders vändning?

Lär hästen att gå undan för tryck mot bogen i stället för mot halsen. Då blir det snyggare. Lägger man trycket på halsen så är risken att den böjer den åt sidan. Sedan måste man träna på att den pivotar på höger bak och har tyngden på bakbenen. Jag vrider överkroppen en aning mot hästen men vill att den ska gå undan från mig när jag går emot den. Så det får man träna på först. Det gäller att få in en snabbhet och smidighet i programmet så hästen måste respektera dig och ditt utrymme.

Har inte så mycket erfarenhet av showmanship at halter men ovanstående sätt att träna fungerade bra för mig. Kom fyra på EM för några år sedan och har inte tävlat det sedan. Innan tränade jag för Lita Hottel som kommer till Elmia på söndag. Hon hade massor med bra knep. Anneli

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Vad ska man tänka på? Min partner planerar att hyra ut sin hyresrätt i andra hand och flytta in i bostadsrätten jag haft i flera år. Vi...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
4 331
Senast: MiniLi
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 957
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
604
Senast: Mli
·
Hemmet Jag planerar att flytta till Stockholm eller någonstans i närheten, tidigast den 1/12, och alternativet att hyra en omöblerad lägenhet...
Svar
1
· Visningar
371
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden