2017 års Vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tänker att det är BRA att folk vill gå ner 3-5 kg. Dom gör alltså en förändring INNAN dom behöver gå ner 15-20kg
Jag har fyra-fem kg att gå ner, inom normalspannet. Dom kg gick jag upp under hösten och jag kan lova, gör jag inget åt det nu kommer jag fortsätta gå upp istället.

Fast FrauleinLeo har aldrig skrivit att hon inte tycker det är bra att folk vill gå ner några enstaka kilon. Hon har bara skrivit att hon har lättare att relatera till personer som är i samma sits som henne. Det ÄR en annan sak, en annan resa, att gå ner en stor övervikt. Jag tycker det låter rimligt att vilja höra från andra i samma sits. Det finns absolut de som har en större övervikt i denna tråd också, men min upplevelse är att de inte skriver riktigt lika ofta :)

Senast ändrad:
Jag hade i utgångsläget 13 kilo ner till normalvikt, om det kan vara till någon glädje. Jag vet att det finns många i tråden som har mer att gå ner.

Nu har det varit några som bara har lite att gå ner, som har varit väldigt aktiva, och då kan jag förstå om det verkar som om tråden är sådan. Men, som sagt, alla är välkomna och det går ju utmärkt att väcka liv i tjockistråden om man så önskar.

Fast FrauleinLeo har aldrig skrivit att hon inte tycker det är bra att folk vill gå ner några enstaka kilon. Hon har bara skrivit att hon har lättare att relatera till personer som är i samma sits som henne. Det ÄR en annan sak, en annan resa, att gå ner en stor övervikt. Jag tycker det låter rimligt att vilja höra från andra i samma sits. Det finns absolut de som har en större övervikt i denna tråd också, men min upplevelse är att de inte skriver riktigt lika ofta :)
Jag kan förstå om hon vill skriva i en tråd där enbart sådana med stor övervikt finns, men jag tycker ändå hennes inlägg till mig hade tonen som att det var märkligt/oschysst att vilja gå ner några kg om man är normalviktig när andra kämpar med stor övervikt.. Men jag kan ju tolka det fel.

Jag har faktiskt illa vid mig, känner mig inte välkommen här längre. Känns som du har riktigt stora issues med din övervikt om du måste hoppa på andra bara för att du har betydligt mer att gå ner. Vi sitter ju ändå alla i samma båt :Vi vill ha en viktförändring. Du får det att låta som att det trycker ner dig att en normalviktig person vill gå ner några kg?

"Hoppa på andra"? Jag har faktiskt inte hoppat på någon alls. Har det skett ett personligt påhopp uppskattar jag om du anmäler det till moderator.

Vi gör inte samma resa. Vi sitter inte i samma båt. Därför frågade jag efter båten för tjockisar. Jag ser inte riktigt var "påhoppet" sker.

Jag tänker att det är BRA att folk vill gå ner 3-5 kg. Dom gör alltså en förändring INNAN dom behöver gå ner 15-20kg
Jag har fyra-fem kg att gå ner, inom normalspannet. Dom kg gick jag upp under hösten och jag kan lova, gör jag inget åt det nu kommer jag fortsätta gå upp istället.

Jag tycker att ditt inlägg är väldigt klumpigt. Som om jag inte försökt göra någonsin alls för att inte samla på mig 15 kg.

Jag har inte skrivit något om bra eller dåligt. Jag har bara frågat om det finns en annan tråd för de som är i min sits och min sits enbart.

Jag kan förstå om hon vill skriva i en tråd där enbart sådana med stor övervikt finns, men jag tycker ändå hennes inlägg till mig hade tonen som att det var märkligt/oschysst att vilja gå ner några kg om man är normalviktig när andra kämpar med stor övervikt.. Men jag kan ju tolka det fel.

Jag har skrivit ett enda inlägg riktat mot dig där jag frågade varför du ville gå ner i vikt. Så ja, uppenbarligen tolkar du det helt fel eftersom resten av inläggen varken innehöll svar till dig eller din tagg.

"Hoppa på andra"? Jag har faktiskt inte hoppat på någon alls. Har det skett ett personligt påhopp uppskattar jag om du anmäler det till moderator.

Vi gör inte samma resa. Vi sitter inte i samma båt. Därför frågade jag efter båten för tjockisar. Jag ser inte riktigt var "påhoppet" sker.

Fast många här inne, nästan alla?, har ju suttit i samma båt som du. De har bara hunnit ro en bit redan. Själv har jag gått ner över 60kg. Första typ 35-40kg med hjälp av en gbp och resten har jag kämpat, svettats, gråtit, skrattat och stångat mig blodig för att bli av med. Har fem kilo kvar.

Jag hoppas och tror att du kan känna inspiration i att läsa om andra även om våra båtar kommit olika långt på sjön :)

Jag tycker att ditt inlägg är väldigt klumpigt. Som om jag inte försökt göra någonsin alls för att inte samla på mig 15 kg.

Jag har inte skrivit något om bra eller dåligt. Jag har bara frågat om det finns en annan tråd för de som är i min sits och min sits enbart.
Självklart har alla olika resor, vilket jag ville belysa. Och en del har fem kg och en har femtio. Det är inte det viktiga. Och dom som bara har hunnit gå upp fem kg och börjar kämpa nu har tuffa kilo dom också.

Men många i den här tråden har dock gjort exakt samma resa, de har suttit i exakt samma båt. Enda skillnaden är att man klivit på båten i olika etapper och alltså har vissa hunnit en bit längre på resan än andra.

Många har haft avsevärt mer än 15 kg att gå ner och personligen, sen jag började ta tag i vikten för några år sedan, så har jag totalt sett gått ner 26 ( :eek: ) kg. Sen att jag av olika orsaker får kämpa en del för att gå ner de sista kilona/få kroppen i det skick jag vill och mår bästa av och periodvis bara för att hålla vikten, räknas då inte min resa?

Många skulle kunna skriva samma som mig, att de gått ner tvåsiffrigt, att de fortfarande får kämpa på, att resan inte är slut och rent krasst, så läser man i den andra tråden så är det ju många som sätter sig i båten, men inte kastar loss så att säga och den är heller inte speciellt aktiv trots några år på nacken, av just den anledningen skulle jag gissa på.

Startvikt 1/3-17 68.6kg

8/3 69.2kg
15/3 68.5kg

Målvikt 53.4kg

Rätt håll iaf.
Dra ner på kcal är inte så svårt för jag hinner inte äta om jag inte anstränger mig men ska jag kunna dels producera mjölk och dels orka sova några timmar i taget behöver jag ändå äta runt 1500kcal/dag (eg lite mer). Knepig ekvation eftersom jag måste ner på 1200 om något alls ska hända på vågen i vanliga fall.

Försöker öka på promenaderna lite utan att överanstränga musen. Än så länge är de ynkliga.

Men många i den här tråden har dock gjort exakt samma resa, de har suttit i exakt samma båt. Enda skillnaden är att man klivit på båten i olika etapper och alltså har vissa hunnit en bit längre på resan än andra.

Många har haft avsevärt mer än 15 kg att gå ner och personligen, sen jag började ta tag i vikten för några år sedan, så har jag totalt sett gått ner 26 ( :eek: ) kg. Sen att jag av olika orsaker får kämpa en del för att gå ner de sista kilona/få kroppen i det skick jag vill och mår bästa av och periodvis bara för att hålla vikten, räknas då inte min resa?

Många skulle kunna skriva samma som mig, att de gått ner tvåsiffrigt, att de fortfarande får kämpa på, att resan inte är slut och rent krasst, så läser man i den andra tråden så är det ju många som sätter sig i båten, men inte kastar loss så att säga och den är heller inte speciellt aktiv trots några år på nacken, av just den anledningen skulle jag gissa på.

Delvis knapplån.
Samma här! När jag vägde 97kg hade jag ett BMI på 30 vilket räknas som fetma klass 1. Idag väger jag 85 och har ett BMI på 26,5. Min målvikt är 75, även om min "idealvikt till min längd" är 70 kg. Jag ska alltså, från start till mål, ha gått ner 22kg (eller 27 om jag ska till 70). Dock väljer jag att gå ner i delmål, där första målet är 5 kilo. Kommer jag ner till 80 så känns det okej! Men visst har jag också suttit i båten och rott, precis som många andra. Och ibland slutar jag ro ett tag, och går upp lite, sen måste jag ro igen. Jag har alltså, om man ska gå efter idealvikt, 15kg att gå ner. Men för mig känns 15 kilo så mycket att jag väljer att fokusera på några kilo i taget.

Så ja, jag kanske är en "tjockis", har iaf varit. Men jag hittar stryka av alla i tråden, oavsett hur mycket dom har gått ner, ska gå ner, eller rent av upp! För mig är det bra att se att personer med "hälsosam" vikt också vill/behöver gå ner 2-3 kilo. För mig är det viktigt att se att resan inte är slut bara för att jag nått mitt mål. För mig är detta något livslångt - jag kommer förmodligen alltid behöva jobba med vikten då jag har en ohälsosam relation till mat och socker. Man behöver inte vara en "tjockis" för att vara/känna sig ohälsosam.

Jag har faktiskt illa vid mig, känner mig inte välkommen här längre. Känns som du har riktigt stora issues med din övervikt om du måste hoppa på andra bara för att du har betydligt mer att gå ner. Vi sitter ju ändå alla i samma båt :Vi vill ha en viktförändring. Du får det att låta som att det trycker ner dig att en normalviktig person vill gå ner några kg?
Det där tycker jag är oschyst. @FrauleinLeo frågade dig bara varför du ville gå ner när du höll dig så väl inom normalviktsspannet. Liknande frågor ställs ju ibland när man misstänker att någon kan ha en ätstörning. För folk med ätstörningar är sådana här trådar egentligen livsfarliga.

Sedan har hon ju bara frågat efter en tråd för de med större övervikt och det är heller inget konstigt. Det var ju så tjockistråden kom till. Och jag tror att det är rätt, det ÄR inte samma resa. Om de med kraftig övervikt säger det så får vi helt enkelt tro på det, vi ska inte tala om för dem att de har fel.

Jahaja. Nu har jag vägt mig. Hujedamig.

Status då: 5 kg ska bort. Gärna 6 kg men det blir nog svårt utan behöva lida mer än vad jag tycker det är värt.

Planen är mindre kolhydrater (utan att på något sätt utesluta dem helt), godis bara på fredagar efter kl 18.00, ingen alkohol, och mer träning. Så småningom ska jag börja kaloriräkna (eller höfta) igen, men just nu ska jag bara upp på banan, så jag skiter i det till en början. Struntar alltså i mängder och fokuserar på att äta bättre saker.

Frukost blev två finn-crisp med bregott, ägg och kaviar, samt fil med havrekuddar och lite honung, kaffe med mjölk och ett glas juice (helt onödigt). Målet med frukosten är att komma bort från 4-mackor-med-drivor-av-ost-vanan jag har skaffat mig under hösten, så jag är ändå halvnöjd. Solen skiner och planen idag är långpromenad med hunden i rask takt, samt eventuellt träning ikväll om inte bebisen konstrar för mycket vid läggdags.

Nääääää, den går jag inte på! Hyvlad squash kan inte ersätta pasta :D

Nej, du behöver inte ersätta den. Bara "spä ut" den. En hållaigenportion av pasta ser så ynklig ut på tallriken. Men om du tillsätter hyvlad morot eller squash (som får koka med pastan sista minuten) så ser portionen mycket större ut, du blir mättare och det smakar inte sämre. Win-win, skulle jag vilja säga. Testa en gång! :)

Fast många här inne, nästan alla?, har ju suttit i samma båt som du. De har bara hunnit ro en bit redan. Själv har jag gått ner över 60kg. Första typ 35-40kg med hjälp av en gbp och resten har jag kämpat, svettats, gråtit, skrattat och stångat mig blodig för att bli av med. Har fem kilo kvar.

Jag hoppas och tror att du kan känna inspiration i att läsa om andra även om våra båtar kommit olika långt på sjön :)

Delvis knapplån.
Samma här! När jag vägde 97kg hade jag ett BMI på 30 vilket räknas som fetma klass 1. Idag väger jag 85 och har ett BMI på 26,5. Min målvikt är 75, även om min "idealvikt till min längd" är 70 kg. Jag ska alltså, från start till mål, ha gått ner 22kg (eller 27 om jag ska till 70). Dock väljer jag att gå ner i delmål, där första målet är 5 kilo. Kommer jag ner till 80 så känns det okej! Men visst har jag också suttit i båten och rott, precis som många andra. Och ibland slutar jag ro ett tag, och går upp lite, sen måste jag ro igen. Jag har alltså, om man ska gå efter idealvikt, 15kg att gå ner. Men för mig känns 15 kilo så mycket att jag väljer att fokusera på några kilo i taget.

Så ja, jag kanske är en "tjockis", har iaf varit. Men jag hittar stryka av alla i tråden, oavsett hur mycket dom har gått ner, ska gå ner, eller rent av upp! För mig är det bra att se att personer med "hälsosam" vikt också vill/behöver gå ner 2-3 kilo. För mig är det viktigt att se att resan inte är slut bara för att jag nått mitt mål. För mig är detta något livslångt - jag kommer förmodligen alltid behöva jobba med vikten då jag har en ohälsosam relation till mat och socker. Man behöver inte vara en "tjockis" för att vara/känna sig ohälsosam.

Jag försöker inte förringa någons upplevelse av den här tråden. Att ni känner er hemma här gör mig knappast något, givetvis. Det är väl toppen? Men för min egen del blir det en psykisk påfrestning jag gärna vill vara utan, att se normalviktiga fortsätta kämpa med sin vikt. Det betyder inte att deras resa är mindre värd än min egen, eller att den inte skulle räknas, eller att jag skulle tro att resan är slut för att jag når min målvikt. Jag är smärtsamt medveten om att verkligheten inte ser ut så. Men jag måste få leva i illusionen om att jag kommer vara nöjd då. Att bli påmind om verkligheten hjälper inte mig just nu. Det blir snarare en virtuell käftsmäll (OBS, inte riktat mot någon, givetvis) om att jag hela livet kommer få kämpa med min kropp och min vikt. Och jag behöver inte den just nu, för då vill hela jag ge upp. Det är därför jag frågar om andra trådar. För min skull. För er skull gör det varken till eller från om jag är här eller inte.

Och ärligt talat, @Gnist . Ditt sista stycke är så väldigt onödigt. Jag vet ingenting om deras resa och det gör nog inte du heller.

Jag lämnar den där diskussionen nu och hoppas att vi alla kan hålla god ton här inne :) Känner man att man inte mår bra av att vara här inne så kanske en annan tråd passar bättre, men annars är alla välkomna oavsett viktuppgång/viktnedgång/övervikt/normalvikt. Har man som mål att ändra sin vikt så stöttar vi varandra och peppar varandra.

28/2 66,8kg
2/3 67,3kg
3/3 66,9kg
5/3 66,3kg
7/3 66,2kg
8/3 66.1kg
10/3 66,1kg
11/3 66,3 kg
12/3 66,3 kg
14/3 66.1 kg
15/3 65,5 kg (ja jag vägde om mig flera gånger för att jag blev lite paff)

Nu har det droppat lite snabbt här, så det kanske var vätska inför mens som gjorde att det stod still. Igår kväll har jag haft en fruktansvärd kväll med gallvägskramper från helv'te och ambulans och grejer... mår inte alls bra kommer nog ligga i sängen hela dagen med smärtstillande. Hur matintaget kommer se ut närmaste dagarna får jag se.. men jag skulle gissa på att det inte kommer bli så stort. Träningen lär också läggas på hyllan ett tag vilket är riktigt tråkigt. Ska försöka dricka lite och äta något snällt om en stund och se hur jag mår av det.

Nej, du behöver inte ersätta den. Bara "spä ut" den. En hållaigenportion av pasta ser så ynklig ut på tallriken. Men om du tillsätter hyvlad morot eller squash (som får koka med pastan sista minuten) så ser portionen mycket större ut, du blir mättare och det smakar inte sämre. Win-win, skulle jag vilja säga. Testa en gång! :)

Aha! Du menade som med moroten! Trodde du syftade på att jag skulle pröva enbart squash-pasta, för det tycker jag inte alls är samma sak. Men jag ska absolut pröva ditt tips och slänga i morot eller zucchini sista minuten, låter som ett jättebra sätt att dryga ut och mätta ögat lite! Men samtidigt bibehålla pastan :)

Bra jobbat och krya på dig @_FiA_ !

Imorgon ska jag väga mig. Känns som att det inte hänt ett skit men jag har skött mig och mår kanon! Alltid nåt ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
285
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Bor i Skåne och upplever att jag är påverkad av min pollenallergi. Är det någon annan som fortfarande märker av sin pollenallergi trots...
Svar
8
· Visningar
343
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Jag käkar frukost vid 04, den består av 2 ostmackor, juice, kaffe och youghurt. Åker sen och jobbar, jobbar med städ. När jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 475
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar