2017 års Vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Heja heja! Du är grym! :banana:

Nu har jag bestämt mig. 8 kg ska bort till sommaren. Första delmålet är 4 kg ner och det hoppas jag klara till 1 maj. Vet att jag kan gå ner snabbare men tänker lägga mig på 1200 kcal/ dag och fokusera på att äta vettig mat

Jag kör också 1200 per dag, fritt fram lördagar efter 18. När jag börjar springa tänker jag äta de kalorier jag springer bort också.

Jag har använt Viktklubbs app nu ett tag men kan bara konstatera att Lifesum var betydligt bättre. Tror jag ska ladda ner det igen så får väl det andra abonnemanget bara löpa ut.

Åh, intressant! Vad är bättre?

Scanning och sökning efter varor. Tycker Lifesums "register" är så himla mycket större, och det som andra scannat in är (givetvis) sökbart. Så är det inte på Viktklubb, du kan scanna in en vara men sen dyker den ändå inte upp när du söker. :cautious: Jättemärkligt, säger ju sig själv att det är det mest logiska. Tror också att det är därför utbudet i "produktlistan" är så mycket mindre.

Registrera måltiderna är också bättre med Lifesum när det kommer till gram, dl och omvandling till andra mått. Viktklubb kräver lite mer arbete, behövde inte alls väga så mycket med Lifesum, många gånger räckte det med mängd eftersom produktens vikt redan var registrerad typ.

Kan ju tyckas vara småsaker men det tar betydligt längre tid att lägga in sina måltider i Viktklubb pga ovanstående. Maten hinner ju för bövelen bli kall mellan vägning och registrering av varor som inte finns.

Scanning och sökning efter varor. Tycker Lifesums "register" är så himla mycket större, och det som andra scannat in är (givetvis) sökbart. Så är det inte på Viktklubb, du kan scanna in en vara men sen dyker den ändå inte upp när du söker. :cautious: Jättemärkligt, säger ju sig själv att det är det mest logiska. Tror också att det är därför utbudet i "produktlistan" är så mycket mindre.

Registrera måltiderna är också bättre med Lifesum när det kommer till gram, dl och omvandling till andra mått. Viktklubb kräver lite mer arbete, behövde inte alls väga så mycket med Lifesum, många gånger räckte det med mängd eftersom produktens vikt redan var registrerad typ.
Att det man scannat inte sparas irriterar mig också.

Har den recept? Det är ett måste för mig.

Över 67 kg igen... Lever ett alltför dekadent liv, och måste fan ta och dra ner på det. Lite mindre vardagslyx, kanske skulle va en bra idé för kroppen - och plånboken. :p

Ikväll blir det tacokväll hos grannarna, och tanken är väl då att försöka göra några lite vettigare val. Och hålla igen med alkohol. Imorn ska vi ha födelsedagsfest för mig, så då ska jag inte ha några restriktioner. Men söndag - det blir ingen bakispizza. Punkt.

Startvikt: 27/2 67,5kg
Mål: 61 kg (slutet på juni eller början på juli)

28/2 66,8kg
2/3 67,3kg
3/3 66,9kg
5/3 66,3kg
7/3 66,2kg
8/3 66.1kg
10/3 66,1kg

Här står det still! Men jag är glad att det inte gått åt andra hållet, dom senaste två dagarna tappade jag helt koll på beräkningen i appen. Åt ute och visste inte riktigt vad som var i. Och sen åt jag glass vilket jag inte visste exakt vad som var i och jag är lite allt eller inget person som då tänkte "skit samma dagen är ändå förstörd" och körde på utan att räkna.

Men nu så är ja på´t igen :)

Trist när man har koll på läget och inte kan få någon inspiration från dietisten @MJLee. Även om du har koll på reglerna och rekommendationerna så kan det ju alltid vara trevligt med nya förslag på mellanmål och middagar utan att behöva välja bort saker. Kan förstå att det hade varit uppskattat med skatteavdrag :D

Hur är tonen mot fet fisk som lax eller makrill? Vet att många gillar makrill i tomatsås som ett mellanmål. Jag är förtjust i Lindahls små kvargbyttor, en hel del av smakerna är riktigt goda och de flesta är sötade med sötningsmedel och har dessutom en låg fett%. Klarar att hänga med i väskan hela dagen utan att bli tråkiga.

Min näst sista (?) dietist brann för fet fisk några gånger i veckan. Men grillad eller kokad. Fish and chips med remouladsås räknades in dit ;) Hon sa också åt mig - varför är nästan alla dietister kvinnor? att kolla noga på baksidan på tex makrillsburkar och liknande eftersom enligt henne kan tillverkaren ibland lägga i en del socker/majssirap eller liknande. Roligt nog har de flesta sagt nej till sötningsmedel, de verkar tycka det är dåligt :idea: Isof mycket hellre naturligt socker som tex honung i mindre mängder. Hmm, det vore kanske dags att gå dit igen och prata.

Edit: :arghh: 12-15 kg behövs förloras nu! Måste gå ner minst hälften till nästa läkarbesök annars blir det dåligt blodsocker, läkare som ser strängt på mig (ärligt, vuxen kvinna här, yohoo! Varför blir jag flicka som nickar och säger ja och amen?) och förbud mot pasta, ris och vitt bröd. :crazy:

-1,2 kg sen förra veckan. Fattar inte hur jag kan pendla så snabbt både upp och ner, måste vara vätska.. Ligger på 66,2 kg mot förra veckan 67,4 kg

Mens? Jag går alltid upp några kilo just innan och under. Ibland har det känts under ägglossning också :confused:

Startvikt: 27/2 67,5kg
Mål: 61 kg (slutet på juni eller början på juli)

28/2 66,8kg
2/3 67,3kg
3/3 66,9kg
5/3 66,3kg
7/3 66,2kg
8/3 66.1kg
10/3 66,1kg

Här står det still! Men jag är glad att det inte gått åt andra hållet, dom senaste två dagarna tappade jag helt koll på beräkningen i appen. Åt ute och visste inte riktigt vad som var i. Och sen åt jag glass vilket jag inte visste exakt vad som var i och jag är lite allt eller inget person som då tänkte "skit samma dagen är ändå förstörd" och körde på utan att räkna.

Men nu så är ja på´t igen :)

Uhmmm, ja, det där med allt eller inget kanske du behöver jobba lite på om du ska få någon uthållighet i din livsstilsförändring. Det är viktigt att jobba på att jobba mer långsiktigt och se lite större sammanhang än du verkar göra nu. Då lär du dig att förhålla dig lite mer avslappnat till avsteg.

Din viktkurva är ett jättebra exempel. Nu tycker du att du har gått ner jättelite de senaste dagarna och verkar lite besviken. Men du har gått ner 0,8 kilo på en vecka, vilket är ganska mycket. Man kan liksom inte räkna med att visaren på vågen ska hoppa neråt varje dag, dessutom är inte kroppen en förutsägbar maskin. Så dra inte för stora slutsatser av din dag för dag-vägning. Om du står still i två-tre veckor kan du börja fundera på att ändra på något, men om du fortsätter att gå ner så funkar ju det du gör nu (inklusive att äta den där glassen).

Så gläds över att det har gått så bra den här veckan, och gneta på, men gör det inte för tufft för dig själv. :)

Står still i vikt. Försöker att inte bry mig om det då mitt fokus inte är på vikten. Låtsas att det är vätska som kroppen lagrat för att jag börjat träna. Det låter väl bra? :angel:

Uhmmm, ja, det där med allt eller inget kanske du behöver jobba lite på om du ska få någon uthållighet i din livsstilsförändring. Det är viktigt att jobba på att jobba mer långsiktigt och se lite större sammanhang än du verkar göra nu. Då lär du dig att förhålla dig lite mer avslappnat till avsteg.

Din viktkurva är ett jättebra exempel. Nu tycker du att du har gått ner jättelite de senaste dagarna och verkar lite besviken. Men du har gått ner 0,8 kilo på en vecka, vilket är ganska mycket. Man kan liksom inte räkna med att visaren på vågen ska hoppa neråt varje dag, dessutom är inte kroppen en förutsägbar maskin. Så dra inte för stora slutsatser av din dag för dag-vägning. Om du står still i två-tre veckor kan du börja fundera på att ändra på något, men om du fortsätter att gå ner så funkar ju det du gör nu (inklusive att äta den där glassen).

Så gläds över att det har gått så bra den här veckan, och gneta på, men gör det inte för tufft för dig själv. :)
Tack snälla för pepp :)
Absolut så är allt eller inget tänket verkligen något som faktiskt hindrar mig här i livet konstant när det gäller annat också. 0,8 är ju jätte bra egentligen så jag försöker se detta som något långsiktigt. Samtidigt så vill jag verkligen gå ner till målvikten till sommaren ;) . Jag har ju alltid pendlat upp och ner över dom olika årstiderna. ungefär 61 kg på sommaren och 67 på vintern. Så här har jag hållt på flera år. Jag bryr mig helt enkelt inte så mycket på vintern hur jag väger så länge jag inte går över 70 kg. Men på sommaren vill jag verkligen kunna känna mig snygg i bikini och shorts och liknande och mår så mycket bättre psykiskt om jag känner mig snygg då! Men det ställer ju också till det på så sätt att viktnedgången blir periodvis strikt och periodvis bryr jag mig inte :D:crazy:
En annan aspekt av detta är hur dyrt det blir med två garderober. På sommaren har jag xs och på vintern M-L :D:p

Jag har ju verkligen bra karaktär och har sällan problem att gå ner i vikt bara jag bestämmer mig, det är väl därför den här metoden att pendla ändå har funderat ganska väl. :angel:

Eftersom jag börjat gymma 3 gånger i veckan nu så förväntar jag mig väl att viktnedgången kommer stanna av lite efter ett tag när jag bygger muskler eftersom dom väger mer än fett. Men när man väl byggt upp en bra muskelmassa så kräver ju kroppen mer energi så då kanske kg droppar igen hoppas jag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
285
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Bor i Skåne och upplever att jag är påverkad av min pollenallergi. Är det någon annan som fortfarande märker av sin pollenallergi trots...
Svar
8
· Visningar
343
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Jag käkar frukost vid 04, den består av 2 ostmackor, juice, kaffe och youghurt. Åker sen och jobbar, jobbar med städ. När jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 475
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar