2017 års Vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Som sagt, Sveriges samlade dietistkår osv ... :banghead:

y4Nr9uK.jpg

Oroa dig inte över musklerna, de samlar på sig lite vätska men själva massan ökar i vikt låååååångsamt. :D

skönt å höra ;)
Musklerna ökar i vikt väldigt långsamt. Om du börjar träna och står still i vikt eller går upp, så betyder det inte att du har byggt muskler. Det går väldigt långsamt och är försumbart för vikten. Tex tre kilo nya muskler, är galet mycket.

Men ditt upplägg med praktiskt taget daglig vägning är högst troligt inte till hjälp för dig. Å ena sidan går man inte ner nämnvärt i vikt från en dag till nästa, å andra sidan varierar vikten ett kilo eller ett par över ett och samma dygn för de flesta. Så det är meningslöst att väga sig så ofta som du gör.

Som sagt, Sveriges samlade dietistkår osv ... :banghead:

y4Nr9uK.jpg

Livsnjutaren i en måste ju få lite utrymme då och då, annars blir det för trist. :)

Nu när jag blivit lite intresserad av det här med kost och vikt och sånt undrar jag över existensen av sådana där "energibars" och liknande produkter. Tidigare har jag aldrig sett dem på hyllorna eftersom de inte har varit aktuella, men nu ser jag dem överallt. Men allvarligt - de innehåller ju typ lika mycket energi som en Japp eller nåt??? Bara mycket dyrare och lite fibrer, typ lite havregryn i. Rena lurendrejeriet ju. Och i så fall, att baka egna måste ju vara hur enkelt som helst?

Idag har jag gått en mil. Den kommer att omvandlas till rödvin och grekisk sallad och lammfärsbiff i kväll. Och lite choklad. :)

Jag vet av erfarenhet att man inte ska väga sig mer än en eller två ggr per månad. Annars går det bara för mycket upp och ner.
Jag gillar att väga mig varje dag, men man behöver komma ihåg att titta på snitt-nedgången varje vecka och försöka inte haka upp sig på dagliga svängningar. Tycker att det kan vara frustrerande att väga sig sällan, för om man har otur och väger sig på "fel" dag så kan man tro att man inte har gått ner någonting, när snittvikten för veckan egentligen har minskat :)

På tal om vägning så tror jag personligen att hur man reagerar på siffrorna på vågen som är det viktigaste. Finns förmodligen många som har ett ohyggligt ohälsosamt förhållande med vikten och siffrorna på vågen och det bör man försöka bryta på något sätt. Personligen tyckte jag att det var väldigt obehagligt att väga mig (även om det inte var till den nivån att det var ett hinder eller att jag skulle vägra i samband med vårdkontakt) men ställer mig nu på vågen i princip varje morgon. Jag skriver upp vikten varje vecka men har sett att jag kan slå på 1,5 kg från en morgon till en annan.

Framförallt så tror jag att det är viktigt att ha någon form av vettigt måttsystem när en har nått målvikten genom vilket hål i bältet en använder, hur jeansen känns eller vågen för att hindra att det sticker iväg igen.

Dag två på 1200 kcal och nema problemas!
Använder Lifesum och väger vissa matvaror med köksvåg.
Imorgon ska jag dock plocka bort osten om jag ska äta en smörgås. Känns ej värt

Kvällens middag:

Grillad kyckling (110 gr), hyvlad sötpotatis (60 gr) i ugn penslad med smör (5 gr) och flingsalt, sugarsnaps 10 st, tzatziki på lätt cremefraise 2 msk och en hög färsk timjan över hela härligheten. Till det ett glas rödvin. Sammanlagd kcal mängd: ca 450 kcal :)

Senast ändrad av en moderator:
28/2 66,8kg
2/3 67,3kg
3/3 66,9kg
5/3 66,3kg
7/3 66,2kg
8/3 66.1kg
10/3 66,1kg
11/3 66,3 kg (mens på gång imorgon)

Jag vet att man inte skall väga sig varje dag. men jag blir faktiskt motiverad av det, jag inser ju ändå såklart att man pendlar upp ner från dag till dag och tar det med en nypa salt. men om jag på det stora hela går neråt så är jag nöjd. Hellre varje dag än en gång i månaden och att man råkar väga sig på en "dålig dag".

Min kropp går bananas vid mens/ägglossning! Minus 1,4 kg denna vecka alla fall men åt inte så bra denna vecka med risk för sämre resultat nästa vecka .

28/2 66,8kg
2/3 67,3kg
3/3 66,9kg
5/3 66,3kg
7/3 66,2kg
8/3 66.1kg
10/3 66,1kg
11/3 66,3 kg (mens på gång imorgon)

Jag vet att man inte skall väga sig varje dag. men jag blir faktiskt motiverad av det, jag inser ju ändå såklart att man pendlar upp ner från dag till dag och tar det med en nypa salt. men om jag på det stora hela går neråt så är jag nöjd. Hellre varje dag än en gång i månaden och att man råkar väga sig på en "dålig dag".

Jag gillar också att väga mig ofta, när jag väl vågat ställa mig på vågen. Som någon skrev ovan, det är ju vad man gör av informationen som är det intressanta.

@_FiA_ Jag väger mig också varje morgon. Det är mitt sätt att avdramatisera det hela. Om jag skulle väga mig en gång i månaden eller en gång i veckan skulle jag vara nervös inför varje vägning. Jag är lite av ett kontrollfreak så vill ha koll varje dag. Sen vet jag att jag kan pendla +/- 1-2 kg från dag till dag.

Idag var första dagen på länge jag var under 110 :love: Men har också försökt att verkligen skärpa mig med maten i veckan. Nu ska jag bara hålla det i helgen också :grin:

Gått upp en aning den här veckan, men det är inte konstigt eftersom jag slarvat med ätandet (inte med maten, men det har blivit för mycket "extra") och i princip inte tränat. Men till veckan borde jag komma in i mina vanliga rutiner igen så jag tar nya tag nu.

Nutellaburken (á 630 gram) motverkar min viktnedgång. Måste skynda mig att äta upp den så jag blir av med den. :p

Här går det inte strålande. Började äta enligt dukan, dvs bara protein. Mådde så jädra dåligt att jag började lägga till lite kolhydrater. Höll det hyfsat stadigt i ett par veckor och sen började jag träna ordentligt. Då släppte jag lite mer på kosten och såg ändå skillnad på kroppen - yey. Sen blev jag sjuk och kunde inte träna på två veckor. Kosten lät jag dock vara.

Nu befinner jag mig i situationen att jag låter kosten skena iväg och motionen vara. Ska iväg på utlokaliserad praktik i min utbildning i två veckor och då tänkte jag kickstarta med kostkontroll igen för jag kommer ändå inte kunna träna. Förhoppningsvis kan jag gå ut hårt och gå ner ett par kilon för att sen börja äta lite mer när jag drar igång träningen.

Alltså fan! Jag klarar inte hålla mig när vi tex bor hos mina svärföräldrar eller åker hem till min familj över helgerna. De dukar upp godsaker till sig själva och jag tänker att jag bara ska ta litegrann men sen slutar det alltid med stt moffar i mig... Hur mycket som helst.

:(

Jag blir så besviken på mig själv efteråt. I stunden tycker jag det är värt det för det är sååå gott. Och så triggas mina hetsätningstendenser och så har jag i princip ätit upp hela veckans kaloriunderskott på en eller två dagar.

Vet att jag klarat det förut, så jag ska klara det igen! Var bara tvungen att spy galla över mig själv. Urk!

Alltså fan! Jag klarar inte hålla mig när vi tex bor hos mina svärföräldrar eller åker hem till min familj över helgerna. De dukar upp godsaker till sig själva och jag tänker att jag bara ska ta litegrann men sen slutar det alltid med stt moffar i mig... Hur mycket som helst.

:(

Jag blir så besviken på mig själv efteråt. I stunden tycker jag det är värt det för det är sååå gott. Och så triggas mina hetsätningstendenser och så har jag i princip ätit upp hela veckans kaloriunderskott på en eller två dagar.

Vet att jag klarat det förut, så jag ska klara det igen! Var bara tvungen att spy galla över mig själv. Urk!

Kom igen! :banana: Har du gjort det förr så klarar du det igen! :D

Tredje dagen på 1200 kcal. Går utmärkt. Eller "utmärkt" kanske är fel då jag levde på en kanelbulle till kl 18 pga katastrofal morgon och stress osv.
Nu har jag iaf ätit en god middag och har unnat mig både vin och lite snacks då jag fått i mig så lite under dagen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
285
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Bor i Skåne och upplever att jag är påverkad av min pollenallergi. Är det någon annan som fortfarande märker av sin pollenallergi trots...
Svar
8
· Visningar
343
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Jag käkar frukost vid 04, den består av 2 ostmackor, juice, kaffe och youghurt. Åker sen och jobbar, jobbar med städ. När jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 475
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dagens nagellack!
  • Hiss och diss del 5
  • Sodastream