2017 års Vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ligger på ca 1100-1200 om dan, gick upp 8 kg på tre månader trots det. tränar på gym två dar i veckan, rider fem dar. Kör 5.2 sen nån vecka tillbaka.
Äter aripiprazol mot bipolär sjukdom. En biverkning är just viktuppgång..

Dra ner ännu mer på maten är väl det enda.. funderar på att köra pulver en period bara för att hitta vilken nivå jag ska ligga på för att gå ner..

Är inte insatt i den typen av medicin, men binder man vätska eller lägger man på sig hull av den medicinen?

Binder man vätska, så kan man ju snacka med sin läkare om möjligheten till nått vätskedrivande. I annat fall så kan kanske någon typ av fasta vara något värt att prova.

Jag har hamnat i nån typ av "naturlig fasta" due to min låga förbränning som också medför att jag sällan känner mig riktigt hungrig och även om det inte är en vald fasta på så vis att jag äter si och så en del dagar och ditten datt andra dagar, så funkar det för mig.

Jag är så himla lycklig idag! Jag vägde ju ursprungsvikt (73kg) förra veckan och fortsatte sedan uppåt och vägde 73,5kg när jag smygvägen mig några dagar senare. Var så nedslagen att jag var påväg att ge upp. Men peppad av min sambo tog jag nya tag och idag visade vågen 71,2kg! Hurra!! Det var nog ägglossningssvullnad som spökade. Nästa vecka SKA jag vara under 71kg!

Är inte insatt i den typen av medicin, men binder man vätska eller lägger man på sig hull av den medicinen?

Binder man vätska, så kan man ju snacka med sin läkare om möjligheten till nått vätskedrivande. I annat fall så kan kanske någon typ av fasta vara något värt att prova.

Jag har hamnat i nån typ av "naturlig fasta" due to min låga förbränning som också medför att jag sällan känner mig riktigt hungrig och även om det inte är en vald fasta på så vis att jag äter si och så en del dagar och ditten datt andra dagar, så funkar det för mig.

Vet inte om det är vätska eller rent hull, har inte tagit reda på det. Men det är vanligt att gå upp i vikt av den typen av medicin. Ska prata med läkaren nästa gång jag har en tid.

Provar fasta ett tag till och ser om det funkar för mig. Hittills har det inte gjort det, men har bara gått tre veckor än.

Jag tänker inte väga mig i dag,misskötte mig för mycket förra veckan.
Fegis :devil:

Jag misskötte mig också så jag bävade inför dagens vägning. Var uppe och kissade klockan fyra och ställde mig på vågen. Fy fan, det där var en ond dröm.

Sedan vägde jag mig igen halv sju och då vägde jag fortfarande lika mycket. :yuck:

Fegis :devil:

Jag misskötte mig också så jag bävade inför dagens vägning. Var uppe och kissade klockan fyra och ställde mig på vågen. Fy fan, det där var en ond dröm.

Sedan vägde jag mig igen halv sju och då vägde jag fortfarande lika mycket. :yuck:

Oh no! Uppgång eller stillastående sen förra veckan?

Första dagen avklarad, 1500 kcal. Får jag utvärdera nästa vecka hur den nivån funkar.

Har gått 1 mil rask promenad också.

Jag kopplade min stegräknare till kaloriräkningsprogrammet, men vet inte hur smart det är att göra det så man får extra kalorier att äta?

jag använder Lifesum för att räkna kalorier men tycker det är svårt när så många grejer är inlagda i "portioner". Som med havregrynsgröten tex, då kan man välja mellan gram eller "liten portion", "medium portion", "stor portion" med gramangivelser inom parentes. Men vad är egentligen en "liten portion"? Och om man ska räkna gram, ska man då räkna kokad gröt eller torra havregryn?

Jag brukar varje morgon göra gröt på 0,5dl torra havregryn. Idag gjorde jag på 1dl torra havregryn. För mig är det en jättestor portion, men det förstår jag att det inte är i appen.

Nu tog jag bara gröten som ett exempel, tycker detta problem går att applicera på många matvaror/rätter i appen. Hur tänker ni? Hur registrerar ni er mat? Och hur sjutton ska jag tänka med min gröt? :confused::nailbiting::rofl:

jag använder Lifesum för att räkna kalorier men tycker det är svårt när så många grejer är inlagda i "portioner". Som med havregrynsgröten tex, då kan man välja mellan gram eller "liten portion", "medium portion", "stor portion" med gramangivelser inom parentes. Men vad är egentligen en "liten portion"? Och om man ska räkna gram, ska man då räkna kokad gröt eller torra havregryn?

Jag brukar varje morgon göra gröt på 0,5dl torra havregryn. Idag gjorde jag på 1dl torra havregryn. För mig är det en jättestor portion, men det förstår jag att det inte är i appen.

Nu tog jag bara gröten som ett exempel, tycker detta problem går att applicera på många matvaror/rätter i appen. Hur tänker ni? Hur registrerar ni er mat? Och hur sjutton ska jag tänka med min gröt? :confused::nailbiting::rofl:

Tycker också det där är svårt med rätt många maträtter men. Väger ibland så jag har lite koll. Skulle aldrig orka vara helt strikt :)

Tycker också det där är svårt med rätt många maträtter men. Väger ibland så jag har lite koll. Skulle aldrig orka vara helt strikt :)

Jag är inte heller helt strikt. Men som med gröten tex, 100gram torra havregryn och 100gram kokt gröt är ju väldigt stor skillnad i mängd..

Skaffa en liten våg och väg allt som du äter. Finns billiga och bra på Clas. Om man tittar på t ex musli så innehåller det ofta jättemycket kalorier; väger man så ser man ju exakt hur många kalorier man får i sig.

Skaffa en liten våg och väg allt som du äter. Finns billiga och bra på Clas. Om man tittar på t ex musli så innehåller det ofta jättemycket kalorier; väger man så ser man ju exakt hur många kalorier man får i sig.

Jag kör ju 5:2 vilket funkar fantastiskt bra för mig. De två dagarna är jag väldigt strikt, väger och räknar allt och håller mig till 500 kalorier. Numera är jag viktstabil och behöver inte tappa mer, så de andra dagarna äter jag som vanligt. Kan till och med moffa i mig en semla ibland. :D

Jag har en våg och jag väger min mat, men det är som sagt stor skillnad på 100 gram torra havregryn och 100 gram färdig gröt. Eller 100 gram torr pasta och 100 gram kokt pasta. Det jag undrar är hur jag ska veta i appen vad de vill att jag ska väga :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
285
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Bor i Skåne och upplever att jag är påverkad av min pollenallergi. Är det någon annan som fortfarande märker av sin pollenallergi trots...
Svar
8
· Visningar
343
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Jag käkar frukost vid 04, den består av 2 ostmackor, juice, kaffe och youghurt. Åker sen och jobbar, jobbar med städ. När jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 475
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar