2017 års Vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har ni ingen dag som ni får äta noms noms ? Jag får äta på Fredagar men inte överdrivet, skiter i att räkna kalorier på Fredagar också, skulle nog gå smått bananas :banana: annars

Har ni ingen dag som ni får äta noms noms ? Jag får äta på Fredagar men inte överdrivet, skiter i att räkna kalorier på Fredagar också, skulle nog gå smått bananas :banana: annars

När jag har gått ner ordentligt i vikt ska jag börja med nomnoms på lördagar efter klockan 18. Det har funkat mycket bra i tidigare viktminskningsomgångar. Men just nu är jag livrädd att trilla tillbaka i sockerträsket. Jag funderar på att äta en semla på fettisdagen, och så ska jag äta nomnoms på påskdagen, midsommarafton och min födelsedag. Jag fikar med min gamla mamma, och skulle äta efterrätt på bjudning. Men jag köper inga nomnoms.

Jag hoppar gärna in i denna tråd. Min vikt har rusat iväg senaste åren och nu behöver jag verkligen ta tag i det här att gå ner dessa kilon igen...

Jag har ett mål när vi åker till Korsika i sommar. Då ska jag känna mig bekväm i min kropp igen! Det är nog ungefär 8-10 kg dit.

Hur gör ni? Väger eller mäter? Inget? Jag vill inte ens ställa mig på vågen för jag kommer bli så nedslagen...

Jag hoppar gärna in i denna tråd. Min vikt har rusat iväg senaste åren och nu behöver jag verkligen ta tag i det här att gå ner dessa kilon igen...

Jag har ett mål när vi åker till Korsika i sommar. Då ska jag känna mig bekväm i min kropp igen! Det är nog ungefär 8-10 kg dit.

Hur gör ni? Väger eller mäter? Inget? Jag vill inte ens ställa mig på vågen för jag kommer bli så nedslagen...

Jag både väger och mäter. Ställer mig på vågen varje morgon när jag borstar tänderna men skriver bara upp vikten på söndagar. På söndagar mäter jag även hals, midja och höft för en kroppsfett beräkning som jag gör. Mäter även ett lår, en bicep, en vad och byst för att jag är nyfiken på hur de förändras :) Anledningen till att jag ställer mig på vågen varje morgon är att det blir ett avdramatiserande av både vikt och mäting, speciellt som jag kan variera ett kg i vikt på två dagar. Någon gång ska jag skaffa en våg som registrerar vikten varje dag så att jag kan få ett snyggt diagram (eller ett hyfsat platt) men jag är för lat för att göra det mer än en gång i veckan själv.

Jag både väger och mäter. Ställer mig på vågen varje morgon när jag borstar tänderna men skriver bara upp vikten på söndagar. På söndagar mäter jag även hals, midja och höft för en kroppsfett beräkning som jag gör. Mäter även ett lår, en bicep, en vad och byst för att jag är nyfiken på hur de förändras :) Anledningen till att jag ställer mig på vågen varje morgon är att det blir ett avdramatiserande av både vikt och mäting, speciellt som jag kan variera ett kg i vikt på två dagar. Någon gång ska jag skaffa en våg som registrerar vikten varje dag så att jag kan få ett snyggt diagram (eller ett hyfsat platt) men jag är för lat för att göra det mer än en gång i veckan själv.

Vad är det för kroppsfettberäkning du gör? Kanske vore nåt!

Jag gillar precis som du att väga men varje dag men bara registrera en gång i veckan. Att göra ett snyggt diagram var bra tips för att boosta självförtroendet!

Ni som räknar kalorier, hur många äter ni varje dag? För 5 år sen när jag kaloriräknade gick det bra med 1700 kcal/vecka (och då räknade jag inte in grönsaker) för viktnedgång på 0,5 kg/vecka. Men när jag prövade för något år sen behövde jag äta mycket mindre för samma viktnedgång...

Vad är det för kroppsfettberäkning du gör? Kanske vore nåt!

Jag gillar precis som du att väga men varje dag men bara registrera en gång i veckan. Att göra ett snyggt diagram var bra tips för att boosta självförtroendet!

Ni som räknar kalorier, hur många äter ni varje dag? För 5 år sen när jag kaloriräknade gick det bra med 1700 kcal/vecka (och då räknade jag inte in grönsaker) för viktnedgång på 0,5 kg/vecka. Men när jag prövade för något år sen behövde jag äta mycket mindre för samma viktnedgång...

Jag använder den här kalkylatorn: http://www.styrkelabbet.se/kalkylator-kroppsfett-procent/ tycker att den är ganska bra :)

Oh no! :arghh: Hål i grenen på gång på mina största ridbyxor! Nu måste jag höja insatsen för att gå ner snabbare och inte bli byxlös. :o Dags att komma igång med löpningen, med andra ord. Tur att det ska bli varmare i veckan, jag har inte känt mig så taggad i det här vädret...

Ligger stabilt på 66-67 kg trots diet och träning. Hade ju en dipp ner till 64 kg men det gick upp igen.

Hur gör man egentligen när man har medicin att "slåss" mot i viktnedgången?

Har under flera veckor pendlat mellan 86 och 87 kilo. Det har känts apdrygt även om jag sett förändringar på mått och på kläderna. Imorse visade så vågen äntligen under 86 för första gången. :banana: Jag hoppas att det betyder att jag tagit steget av platån den här gången.

Hur gör man egentligen när man har medicin att "slåss" mot i viktnedgången?

Beror ju helt på sjukdom och medicin hur man kan gå till väga för att ändå gå ner i vikt, men generellt är ju att intaget av energi måste vara mindre än vad som går åt.

Vilket för mig med både låg ämnesomsättning och låg grundförbränning innebär att jag äter betydligt mindre än en frisk kvinna med normal förbränning, men i övrigt med samma förutsättningar när det kommer till ålder, längd, vikt, aktivitetsnivå.

Beror ju helt på sjukdom och medicin hur man kan gå till väga för att ändå gå ner i vikt, men generellt är ju att intaget av energi måste vara mindre än vad som går åt.

Vilket för mig med både låg ämnesomsättning och låg grundförbränning innebär att jag äter betydligt mindre än en frisk kvinna med normal förbränning, men i övrigt med samma förutsättningar när det kommer till ålder, längd, vikt, aktivitetsnivå.

Jag ligger på ca 1100-1200 om dan, gick upp 8 kg på tre månader trots det. tränar på gym två dar i veckan, rider fem dar. Kör 5.2 sen nån vecka tillbaka.
Äter aripiprazol mot bipolär sjukdom. En biverkning är just viktuppgång..

Dra ner ännu mer på maten är väl det enda.. funderar på att köra pulver en period bara för att hitta vilken nivå jag ska ligga på för att gå ner..

Jag ligger på ca 1100-1200 om dan, gick upp 8 kg på tre månader trots det. tränar på gym två dar i veckan, rider fem dar. Kör 5.2 sen nån vecka tillbaka.
Äter aripiprazol mot bipolär sjukdom. En biverkning är just viktuppgång..

Dra ner ännu mer på maten är väl det enda.. funderar på att köra pulver en period bara för att hitta vilken nivå jag ska ligga på för att gå ner..
Kalorier in och ut är nog inte riktigt relevant när man äter den typen av medicin som du gör. Du kan ju inte svälta dig till döds.
Jag undrar om du inte måste nöja dig med den vikt du har men fortsätta din sunda livsstil för att åtminstone försöka hindra uppgången.

Kalorier in och ut är nog inte riktigt relevant när man äter den typen av medicin som du gör. Du kan ju inte svälta dig till döds.
Jag undrar om du inte måste nöja dig med den vikt du har men fortsätta din sunda livsstil för att åtminstone försöka hindra uppgången.

Men jag vill inte vara så här plufsig! Alltid varit "tight" och rätt vältränad så jag känner mig fet nu.. Kläderna passar inte längre..
Nåja, verkar inte som om jag går upp mer i varje fall. Alltid nåt.

Men jag vill inte vara så här plufsig! Alltid varit "tight" och rätt vältränad så jag känner mig fet nu.. Kläderna passar inte längre..
Nåja, verkar inte som om jag går upp mer i varje fall. Alltid nåt.
Ja, jag förstår dig. Men just medicinerna mot bipolär sjukdom verkar vara skitsvåra att slåss mot när det gäller vikten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
285
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Bor i Skåne och upplever att jag är påverkad av min pollenallergi. Är det någon annan som fortfarande märker av sin pollenallergi trots...
Svar
8
· Visningar
343
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Jag käkar frukost vid 04, den består av 2 ostmackor, juice, kaffe och youghurt. Åker sen och jobbar, jobbar med städ. När jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 475
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17