2017 års Vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har en våg och jag väger min mat, men det är som sagt stor skillnad på 100 gram torra havregryn och 100 gram färdig gröt. Eller 100 gram torr pasta och 100 gram kokt pasta. Det jag undrar är hur jag ska veta i appen vad de vill att jag ska väga :)

OK! Jag gick ifrån apparna; provade två men jag tyckte inte att de var användarvänliga. Så jag gör jobbet själv. :D

Jag mätte mig idag, och nu förstår jag varför alla mina trosor och byxor hänger på sniskan :rofl:

Midja: 77 -> 73
Stuss: 105 -> 98
Byst: 92 -> 89
Vad: 39 -> 37
Lår: 62 -> 55 (!!!!)
Överarm: 29 -> 27
Hals: 33 -> 31,5

Förr mätningen var 17/2, dvs två månader sedan.
Fasen vad nöjd jag är! :banana::banana::banana:

jag använder Lifesum för att räkna kalorier men tycker det är svårt när så många grejer är inlagda i "portioner". Som med havregrynsgröten tex, då kan man välja mellan gram eller "liten portion", "medium portion", "stor portion" med gramangivelser inom parentes. Men vad är egentligen en "liten portion"? Och om man ska räkna gram, ska man då räkna kokad gröt eller torra havregryn?

Jag brukar varje morgon göra gröt på 0,5dl torra havregryn. Idag gjorde jag på 1dl torra havregryn. För mig är det en jättestor portion, men det förstår jag att det inte är i appen.

Nu tog jag bara gröten som ett exempel, tycker detta problem går att applicera på många matvaror/rätter i appen. Hur tänker ni? Hur registrerar ni er mat? Och hur sjutton ska jag tänka med min gröt? :confused::nailbiting::rofl:

Väg alltid torra/icke tillagade ingridienser. Så gällande havregrynsgröt väger du havregrynen innan tillagning och slår in på hur många gram :) Det finns ju även "kokta makaroner" i lifesum, men ofta skiljer det lite mellan märken. Står det inte kokt/i ugn etc så är det rått/torrt som gäller :)

Tar och hoppar in i tråden då jag har kollat runt i den ett tag, bestämde mig även för att göra ett konto.

Morgonvikten idag (14/2) var 66.1 kg, försöker på att komma ner till ca 45-50 kg innan den nya höstterminen börjar.

Jag har en våg och jag väger min mat, men det är som sagt stor skillnad på 100 gram torra havregryn och 100 gram färdig gröt. Eller 100 gram torr pasta och 100 gram kokt pasta. Det jag undrar är hur jag ska veta i appen vad de vill att jag ska väga :)

Brukar oftast stå tycker jag (men använder MyFitnessPal som jag tycker om mer), typ "ris kokt". Om det ör otydligt brukar jag snabbt dubbelkolla med de kalorier som står på tex havregrynspaketet så får jag ju snabbt veta om det gäller torrvikt eller inte. Sedan brukar väl det livsmedlet sparas så det kommer upp som första alternativ nästa gång du söker på havregryn (i alla fall i min app) så du behöver ju inte göra den kollen varje gång :)

Vägde mig i morse, efter mycket tveksamheter. Låg ungefär där jag trodde. Aldrig vägt såhär mycket någonsin!

75 kg. 62 kg är min trivselvikt, oj så långt det känns dit. Känns som att kanske 65 är ett rimligare mål till mitten av juni.

75 kg. 62 kg är min trivselvikt, oj så långt det känns dit. Känns som att kanske 65 är ett rimligare mål till mitten av juni.

Rimligare ändå är 67 kg (8 kg minus) till dit, då minus 0,5 kg/ vecka är rätt lämplig, hållbar och hälsosam takt och det är ju inte alla veckor man går ner heller. Ibland står man still och ibland går man upp.

Jag tycker det är smidigare att sätta små mål, så de känns mer överkomliga. sammanlagda antalet kg som ska bort känns ju som mängder även om det är slutmålet, men på vägen dit är det rätt bra att lägga in delmål på färre kg och känna att man uppnår något och att det går åt rätt håll, lite nu och då.

Har själv bara 3 kg per delmål fram till slutmål och är efter en månad sen jag tog tag i det lite mer ordentligt 0,5 kg bort från delmål 1. För mig är att sträva mot något som ligger närmre i tiden enklare, än att tänka att om x månader så ska jag ha gått ner x kg. Har heller inget tänkt datum för när vikten ska vara där jag vill ha den och så länge jag känner att kroppen blir starkare och formas om så är siffran på vågen heller inte det viktiga. Förr eller senare når jag mitt mål ändå liksom och helt utan att känna sig stressad/pressad om inte vikten trillar av i den takt man tänkt sig.

@Gnist Mycket kloka tankar och input! Tror jag ska arbeta lite mer som du gör, bygga delmål istället. Jag jobbar ju väldigt mycket så med mina patienter men lätt att glömma bort själv hur viktigt det är hur målen är formulerade...

Tack :)

Jag tror att många har för bråttom, att de sätter för stora mål på för kort tid vilket gör att det är lite dömt på förhand att misslyckas och sen när det inte går så fort som de vill, så kommer den där känslan av misslyckande och hopplöshet, men 1 kg är ju ca 7000 kcal. Det är alltså det underskott man måste komma upp i innan man går ner 1 enda kg. Kan vara nog svårt att komma upp i ett underskott på 3500 kcal, vilket är vad man måste göra för att gå ner ½ kg/vecka och det säger sig självt att det kan vara svårt att göra varje vecka, så att ha rimliga delmål och låta det ta den tid det tar utan att ha ett spikat datum minimerar risken för att man ska känna sig som fail när det inte går som tänkt.

Tänker jag.

@Gnist Så är det verkligen. Och jag har gjort det misstaget förut. Så jag ska nog inte ha ett slutmål alls (tidsbegränsat alltså) denna gång. Ska fokusera på en månad i taget och köra på 0,5 kg viktminskning i veckan, det tyckte jag var lagom nivå sist jag gick ner.

Så ska jag ut och röra lite mer på mig så kroppen blir lite gladare, piggare och fastare inte bara på grund av maten utan också på grund av lite mer motion.

Jag blir så upptagen av att vara fin och i lagom vikt till ett visst tillfälle (t.ex. en resa denna gång), när det egentligen inte det som är orsaken till att jag vill ner i vikt från början. Det är ju för att kläderna ska sitta skönare och jag ska bli mer bekväm i min kropp igen! Och jag vet ju att jag ändå kommer vara himla nöjd med mig själv och min bedrift (och min kropp) oavsett om jag hunnit gå ner till 65 eller 68 liksom.

@Gnist Så är det verkligen. Och jag har gjort det misstaget förut. Så jag ska nog inte ha ett slutmål alls (tidsbegränsat alltså) denna gång. Ska fokusera på en månad i taget och köra på 0,5 kg viktminskning i veckan, det tyckte jag var lagom nivå sist jag gick ner.

Så ska jag ut och röra lite mer på mig så kroppen blir lite gladare, piggare och fastare inte bara på grund av maten utan också på grund av lite mer motion.

Jag blir så upptagen av att vara fin och i lagom vikt till ett visst tillfälle (t.ex. en resa denna gång), när det egentligen inte det som är orsaken till att jag vill ner i vikt från början. Det är ju för att kläderna ska sitta skönare och jag ska bli mer bekväm i min kropp igen! Och jag vet ju att jag ändå kommer vara himla nöjd med mig själv och min bedrift (och min kropp) oavsett om jag hunnit gå ner till 65 eller 68 liksom.

Tycker du har en bra inställning! Kommer gå bra det här! :)

Kl
För min del går det...dåligt.
För mycket trevliga middagar och grejer jämt, så det blir inte vidare nyttigt här inte... :p

Kalorierna in idag var helt okej, landade på 1027 och hoppas på att kunna gå ner under natten.

Måste ju liksom se någorlunda snygg ut inför Riga resan jag ska ha den 23:e-26:e Februari.

Jag och barnen gjorde chokladbollar och kladdkaka till alla hjärtansdag fika igår :o:p Det finns kvar men jag har inte snott någon än. Styrketränade och promenerade igår också :)

Gud vad gott med chokladbollar och kladdkaka :p Var ett bra tag sedan jag åt något sånt men mamma kom och gav mig en ros och kexchoklad (stack mig på rosen och taggarna är tydligen vassa..)

Morgonvikten ligger på 65.6 idag, ner 0.5 kg. Vet inte ens varför då jag inte var super aktivt, förbränningen måste ha fått en chock antar jag.

Glad för det lilla jag gick ner åtminstone :D

Siktar även på att komma ner till 63.0 kg innan resan till Riga och jag ska klara det.

Hoppar in här! Alltid varit överviktig och har verkligen på latsidan hela hösten och ätit för mycket. När jag vägde mig i början november låg jag på 120 kg och tänkte att nu måste det hända något (har aldrig vägt så mycket). Har alltid varit aktiv i stallet och sedan 3 år tillbaka tränat på gym 2-3 dagar i veckan (mest gruppass). I höstas började jag styrketräna och fick verkligen upp ögonen för det.

Nu försöker jag träna 4 ggr i veckan ca (2 ggr ben och 2 ggr överkropp/armar) och utöver det promenera ibland och såklart stallet.

I början av januari låg jag på 112 kg men nu sedan mitten av januari har jag pendlat mellan 109-111. Kommer liksom under 110 en dag för att sen vara över igen nästa. Har verkligen hamnat på en platå :(

Men kämpar på och försöker verkligen hålla igen med maten (största boven hos mig var solklart portionsstorlekarna!!) men det går segt. Motivationen sinar verkligen när man står still så tänkte att jag kan hoppa in här och förhoppningsvis få lite mer pepp!

Tillbaka efter två veckor utan räknande, varav en vecka med all inclusive... Resultatet +1,2 kg. Måste vara första gången som jag är nöjd med en viktuppgång. Trodde det skulle vara mer. :p Så sammanlagt sen nyår så ligger jag på -2.1 kg. Bara att köra på igen.

Men det här med kroppsuppfattning blir jag inte klok på. Jag vet att jag är tjock, inget tvivel om det. Ändå ser jag inte mig själv som SÅ tjock. Nu när jag var utomlands med sommargarderob så såg jag mig med andra ögon och insåg att jag är väääldigt tjock nu. Väger ju också mer än jag gjorde när jag tog studenten och på dom korten ser jag riktigt tjock ut.
Ändå i spegeln så ser jag mig inte som lika tjock och pratar jag med andra t ex jobbarkompisar så protesterar dom högljutt när jag benämner mig som tjock och säger att jag inte är det utan bara "lite grov", mullig, stark osv men absolut inte tjock. Och dom är många som påstår detta. Hur ska man veta vad som är rätt egentligen? Bmi säger ju tveklöst fetma. Väldigt störande det här. Nån annan med samma problem?

Men det här med kroppsuppfattning blir jag inte klok på. Jag vet att jag är tjock, inget tvivel om det. Ändå ser jag inte mig själv som SÅ tjock. Nu när jag var utomlands med sommargarderob så såg jag mig med andra ögon och insåg att jag är väääldigt tjock nu. Väger ju också mer än jag gjorde när jag tog studenten och på dom korten ser jag riktigt tjock ut.
Ändå i spegeln så ser jag mig inte som lika tjock och pratar jag med andra t ex jobbarkompisar så protesterar dom högljutt när jag benämner mig som tjock och säger att jag inte är det utan bara "lite grov", mullig, stark osv men absolut inte tjock. Och dom är många som påstår detta. Hur ska man veta vad som är rätt egentligen? Bmi säger ju tveklöst fetma. Väldigt störande det här. Nån annan med samma problem?

JAAA! Jag känner exakt så. Tycker inte jag ser SÅ tjock ut i spegeln men får en chock varje gång jag ser ett foto av mig själv. Vänner och bekanta ser mig också som "mullig" men hade nog fått en chock om de visste min vikt. Jag är ca 175 lång men vikten fördelar sig "bra" på mig. Drar 46 i byxor och 42/44 på överkroppen. Jag tycker liksom att jag är tjock, men inte SÅ tjock, men ser mig mycket smalare i spegeln än jag ser mig på kort. Så jäkla komplext.

Har börjat fundera på om hjärnan försöker lura sig själv i spegeln och "tycka om" sig själv mer och därmed inte ser tjockheten på samma sätt. Eller om det är för att man inte står bredvid någon annan. I och för sig tycker jag att jag ser tjock ut i vissa speglar på gymmet.. Konstigt detta!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
285
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Bor i Skåne och upplever att jag är påverkad av min pollenallergi. Är det någon annan som fortfarande märker av sin pollenallergi trots...
Svar
8
· Visningar
343
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Jag käkar frukost vid 04, den består av 2 ostmackor, juice, kaffe och youghurt. Åker sen och jobbar, jobbar med städ. När jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 475
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar