Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Inte plus iaf, alltid något!Vågen samarbetar inte alls med mig idag så +- ingenting denna veckan.
Ungefär ett sådant spann har jag alltid. Jag tror inte att det är särskilt ovanligt.Jag bollar +/- 3 kg var och varannan vecka.. Märker det både på kläder och vågen. Ligger på 64-67 kg och verkar inte kunna komma ur det.. Fattar inte vad som händer med kroppen egentligen!
Upplever ni att det är svårt att få i sig tillräckligt med protein, kalorier eller att variera kosten ordentligt?
Jag ligger på ca 1300 kcal och kompenserar sällan för träningen. Några dar blir det ca 10 km promenad, andra betydligt kortare eller en tur med intervall jogg i skogen och i bland blir det tyngre gymträning. Gymträning brukar leda till att jag blir snorhungrig och kanske äter en smörgås extra alternativt mer kvarg. Vid viktminskning så brukar det rekomenderas att öka på sitt proteinintag eftersom det tros minska risken för att förlora muskelmassa plus att protein mättar bra. Eftersom jag äter väldigt lite kött så känns det som att jag hamnat i kvarg, quorn och ägg träsket. Bönor, som jag gillar och gärna blandar ned i sallader eller grytor, ger för lite protein per kcal för att de ska kunna konkurerra ut animalierna i nuläget. När jag nåt mitt nästa mål (förmodligen i april/maj) så kommer det att bli betydligt mer bönor och linser eftersom jag då snarare kommer att ligga på 1500 till 1600 kcal per dag.
semlor En hoppade ner i min väska på ica idag
Jag äter också nästan bara vegetariskt. Jag äter ägg i alla former, bananpannkaka är favoriten. Har keso eller turkisk yoghurt på/till typ all mat alltid, även i havrrgrynsgröten på morgonen. Äter en del hommus (som min man gör, med mindre olja och så än vanligt). Halloumi är en annan favorit här. Halloumi, kokt blomkål, keso, hommus och sallad är en standardlunch här. Jag har också pumpa- och/eller solrosfrön på nästan all mat. Min man som tycker mer om att laga mat än vad jag gör lagar ofta olika biffar med mycket frön och bönor i. I love it! Det gör kanske inte jättestor skillnad egentligen men vi steker alltid i smör istället för olja. Alla dessa smågrejer med protein gör att jag enligt min app får i mig det jag ska
Jag äter i snitt 1200 kalorier om dagen. Ibland upp mot 1400. Typ aldrig över 1500, och då harjag tryckt i mig choklad eller andra tomma kalorier.
Jag kommer hyfsat bekvämt upp i vad min app föreslår att jag ska äta i form av protein, vilket är mindre än 1g/kg kroppsvikt vilket jag tycker är alldeles för lågt i sammanhanget.
Jag har sett studier som tyder på att iaf 1,5g/kg kroppsvikt eller upp mot 2 g/kg kroppsvikt kan vara eftersträvansvärt när det kommer till att bevara muskelmassan. Finns andra studier som tyder på att effekten planar ut någonstans en bit över 2 g. Jag har inga planer att bli stor vad gäller muskler eller tror att protein på något sätt har magiska förmågor men tycker personligen att det finns en del som tyder på att det kan vara bra att ligga lite högre än normalt under viktnedgång. Sen blir det en hel del mumsiga bönor och linser trots allt men det krävs typ 300 gram bönor mot en bägare kvarg för samma mängd protein och då är det 3x antalet kcal i bönorna.
Jag äter också, framförallt middag, med tanken att det ska finnas ordentligt att tugga på med mycket rotfrukter, kål eller broccoli vilket gör att det ofta blir ganska rejäla volymer.
Jag glömmer lätt att jag måste ta hand om själen också när jag kämpar med kroppen. Jag måste vara snäll mot mig själv och fylla själen med positiv energi för att orka. Började därför denna dag med en lugn maklig promenad i skogen, ackompanjerad av massor med kvittrande fåglar. Trots att det var nollgradigt och löven frasade av frost under skorna kändes det som vår
Sen toppade jag det hela med bananpannkaka när jag kom in igen. Jag älskar bananpannkaka! Skulle kunna leva på det enbart
Jag måste prova bananpannkaka Hur gör du dom?