2017 års Vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
GUD så deprimerad jag blev efter att jag läste den här artikeln.

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/darfor-ska-du-inte-skuldbelagga-manniskor-med-overvikt

Kan ju lika gärna lägga mig på soffan och ge upp.

Om jag åt med sked direkt ur en nutella-burk idag? Yes. Yes I did. :cool:

Här har inte hänt någonting. Jag har förvisso inte vägt mig men drabbades av en rejäl förkylning och varit helt däckad i över en vecka. En del skit som slunkit ner!
Ähe! Om jag går ner i vikt och går upp allt inom två år skiter jag i! Det är bara att ta tag i det igen!

Jag tar hellre tag i det ordentligt med jämna mellanrum än att låta kroppen bli tyngre och tyngre på vågen...
Det är ju ett livslångt åttagande det här.. En anledning till att jag aldrig kommer att lämna tråden. ;)

Det är ju ett livslångt åttagande det här.. En anledning till att jag aldrig kommer att lämna tråden. ;)

Alltså, det är det ju verkligen! Vilket också gör mig lite deprimerad eftersom jag har generna emot mig. Ska livet vara en lång kamp mot vågen? Ska jag leva med ångest varje gång jag har satt i mig en tårtbit och en chokladkaka? :(

Framför allt måste jag fokusera på att hitta "gömd" motion, eller motion jag faktiskt älskar! Jag är ingen gym-människa, uppenbarligen. Jag är ingen löpare. Kanske hade jag varit det om jag inte ständigt kämpat med vikten? Jag har gått ner och upp, ner och upp och för varje gång jag går upp så väger jag alltid mer än vad jag någonsin gjort, precis som det står i artikeln. Slits ständigt mellan att vilja älska min kropp som den är och vilja be den dra åt helvete. :cautious:

Åååh, sorry för mina jävla neggo-inlägg!

Alltså, det är det ju verkligen! Vilket också gör mig lite deprimerad eftersom jag har generna emot mig. Ska livet vara en lång kamp mot vågen? Ska jag leva med ångest varje gång jag har satt i mig en tårtbit och en chokladkaka? :(

Framför allt måste jag fokusera på att hitta "gömd" motion, eller motion jag faktiskt älskar! Jag är ingen gym-människa, uppenbarligen. Jag är ingen löpare. Kanske hade jag varit det om jag inte ständigt kämpat med vikten? Jag har gått ner och upp, ner och upp och för varje gång jag går upp så väger jag alltid mer än vad jag någonsin gjort, precis som det står i artikeln. Slits ständigt mellan att vilja älska min kropp som den är och vilja be den dra åt helvete. :cautious:

Åååh, sorry för mina jävla neggo-inlägg!
Ingen fara med neggo- inlägg, det är ju bl.a. därför vi har tråden. :)

Det ska ju inte vara så att man har ångest för att man har ätit fel.
Idag tänkte jag t.ex. ge mig själv "tillåtelse" att käka fredagsgodis. Tänkte att en liten skål etc. är helt ok. Slutade jag åt upp hela påsen med rotfruktschips. Är bara tacksam att den var så liten.
Jag vet att jag måste ta bort tillgången till snacks annars äter jag upp ALLT. Blev en bra påminnelse m.a.o. ;)

Du kan inte ge dig sjäv motivation? Jag märker ju tydligt att jag behöver ha bättre kondis och styrka än vad jag haft nu. Är mer irriterad på mig själv att det tar så lång tid för mig själv innan jag sätter igång igen.
Ska jag kunna rida in hästar, orka rida, kunna gå låååååånga promenader etc. så måste konditionen finnas där. En gång gav jag mig själv en svindyr tatuering när jag gått ner x- antal kilon och kommit igång med träningen.
Hade med lätthet kunna ge mig själv en resa, men nu finns det ingen ekonomi för det.
ÄLSKAR bara ben på sommaren, men känner mig sjukt obekväm om allt rör på sig när jag går och springer. :arghh: Motivationshöjande det med.

Jag är sån som också har väldigt lätt för ångest, så jag kämpar med det med. Du har inte funderat på en bra självhjälpsbok?
För tillfället vill jag äta mer veganskt + eko + fairtrade. Vanligt choklad + ostbågar går fetbort. Mycket av mat kalorifällor försvinner. Men samtidigt öppnar det upp för ny och rolig mat när man ska ändra vad man "får" äta.
För mig hjälper det mycket med förbud, just för att jag automatiskt ersätter det med annan nyttigare mat.

En annan sak som ger mig betydligt mindre ångest, är att jag inte är runt människor som kommenterar andras kroppar hela tiden. Jag slutar reflektera över min så förbaskat mycket. :up:
Jag menar, den är ju där och jag ser den hela tiden o.s.v.

Exakt en månad av mindre portioner och jag har gått ner 2 kg från den vikt jag hade före jul - vilket är mer än jag hade räknat med så jag är väldigt nöjd! Räknat från julvikten (salt, mängder av kolhydrater som gör att man lägger på sig vätska) så är det frågan om drygt 4 kg.

GUD så deprimerad jag blev efter att jag läste den här artikeln.

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/darfor-ska-du-inte-skuldbelagga-manniskor-med-overvikt

Kan ju lika gärna lägga mig på soffan och ge upp.

Om jag åt med sked direkt ur en nutella-burk idag? Yes. Yes I did. :cool:

Här har inte hänt någonting. Jag har förvisso inte vägt mig men drabbades av en rejäl förkylning och varit helt däckad i över en vecka. En del skit som slunkit ner!
Oj då, det var så deprimerande att jag blev full i skratt! :laugh:

Fast samtidigt intressant. Och skitsamma - jag vill inte väga så mycket som jag gör nu, metoden att gå ner är att äta mindre och röra på mig mer. Svårare än så är det inte. Visst, sannolikt går jag upp över tid igen och kommer att banta igen - men jag vet ju vad uppgången beror på. Det är ingen ond magi som slagit klorna i mig, det är bara jag som ätit för mycket.

Nä. Klart du ska äta tårta och choklad. Men inte jämt, bara.

• Gilla
Reactions: MM
Har gått ner ungefär 1,5 kg. Första tiden utan kolhydrater gick jag ner mer men la på mig lite vätska igen när jag la in kolhydrater. Fungerar helt enkelt inte utan.

Arbetsbyxorna sitter bra också, kan nu knäppa alla knappar och sitta ner :D

3 kilo kvar. Känns överkomligt det här!

Senast ändrad:
Stress/spännings/migränhuvudvärk avslutade förra veckan och inledde denna, men gymdag igår och väg/mätdag i morgon. Tror inte där är någon direkt skillnad, men det visar sig om sisådär 14 timmar.
benpb170126_zpsaru7jhei.jpg

Nytt pb i benpress blev det och den påklädda formen är ju hyfsad i af :idea:

Detta är den största anledningen att jag har abdikerat och ska göra en gastric sleeve operation.
För varje gång jag gått ner i vikt har jag gått upp det tredubbla.
Nu närmar sig vågen oroande nära tresiffrig vikt. :nailbiting:

För tio år sedan, före barn, före nattjobb, före mediciner som sabbar vikten och före klimakteriet var jag en högst normal-smal person som vägde under 60 (53-58) till mina 160 cm.
Nu verkar det totalt kört att göra sig av med övervikten själv och jag hoppas verkligen att en operation hjälper mig. :cry:

För min del verkar inte sunda vanor hjälpa tillräckligt.
Här hemma är jag den som överlägset gillar sund mat mest.
Förutom grönsaker och frukt gillar jag även totalt vegansk, rawfood, linser och sånt vilket ingen annan i familjen skulle ens prova.

Min sambo äter halvfabrikat, Cola Cola, vitt bröd, pizza, kebab, burgare, pommes och dessutom godis varje dag.
Han väger 68 kg till sina 178 cm.

Jag äter inget av det där, men ändå skulle man lätt tro att det var tvärtom om man ställer oss två bredvid varandra. :cautious:
Apropå det där skuldbeläggandet att är man fet så får man skylla sig själv. :meh:
Riktigt så enkelt är det bevisligen inte.......

Oj då, det var så deprimerande att jag blev full i skratt! :laugh:

Fast samtidigt intressant. Och skitsamma - jag vill inte väga så mycket som jag gör nu, metoden att gå ner är att äta mindre och röra på mig mer. Svårare än så är det inte. Visst, sannolikt går jag upp över tid igen och kommer att banta igen - men jag vet ju vad uppgången beror på. Det är ingen ond magi som slagit klorna i mig, det är bara jag som ätit för mycket.
Fast det står väl inte att det inte funkar att äta mindre och röra sig mer? Bara att det inte lönar sig att SÄGA ÅT överviktiga att göra detta.

Ja, det handlade ju om t ex att förbränningen går ner och hungern ökar, man "slåss mot överlevnadsinstinkten" eller hur det nu uttrycktes.

Jo men det är väl ganska känt att kroppen slutar förbränna om man äter för lite och att kroppen ställer in sig på svält, men frågan är ju var den gränsen går?

Naturligtvis slutar inte kroppen förbränna energi om den får för lite energi. Däremot så är det ju så att ju mindre man blir, desto lägre grundförbränning får man.
Vilket är logiskt. En stor kropp kräver mer energi bara för att fungera, än en mindre. Så på så vis sjunker ju förbränningen, men om förbränningen helt upphör slutar så dör man, vilket ju också är exakt vad som händer vid långvarig svält, men att som frisk människa dra ner på energiintaget och röra på sig mer gör inte att förbränningen sjunker speciellt nämnvärt.

---

0,5 kg ner den här veckan och -2 cm runt midjan, så delmål 1 är inte långt bort. Bara 1,5 kg dit och jag räknar med att nån det fortare än planerat om det fortsätter gå bra och sen när jag kommit dit så får jag sätta upp ett nytt mål.

Jag är inne i en riktig dipp just nu. Ska ha mens om några dagar och känner mig både deppig och sugen på precis allt. Klarar inte av att hålla mig borta från varken godis eller annat gotter :(
Försöker att inte vara elak mot mig själv och jag tränar på som vanligt, men fan vad svårt det är att inte känna sig misslyckad. Måste lära mig att vara schysst mot mig själv, men hur tusan gör man det?? Suck.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
285
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Bor i Skåne och upplever att jag är påverkad av min pollenallergi. Är det någon annan som fortfarande märker av sin pollenallergi trots...
Svar
8
· Visningar
343
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Jag käkar frukost vid 04, den består av 2 ostmackor, juice, kaffe och youghurt. Åker sen och jobbar, jobbar med städ. När jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 475
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar