2017 års Vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Planeringsdag med jobbet idag och jag har ätit gott! Hade lite ångest när jag la in allt i appen, men visade sig att det ändå bara blev några få SP över min dagliga ranson :up:

Kompenserade det med att inhandla en pannlampa och ta en kall löptur på kvällen!:banana:

Jag simmade 80 längder i simhallen idag, så förhoppningsvis har jag bränt den där semlan jag åt till lunch :angel:
Betyder det att jag måste gå fler än dom 8km jag redan gått innan jag kan mula in min sparade semla (åt just upp locket,men resten står kvar i kylen):d

Jag minns att jag en gång ställde en liknande fråga här. Alltså om viktuppgången med vissa mediciner beror på något utöver de båda givna faktorerna: ökad aptit och vätska som binds. Men jag fick aldrig något vettigt svar.

När jag slutade med förra medicinen vill jag minnas att jag släppte ett par kilo, ja. Men nu känns det som att jobba i motvind om jag kämpar med mina låga kalorier och medicinen samtidigt sätter krokben för mig. Lite trögt.

Antingen låter jag bli att ta den ikväll eller så väntar jag till nästa vägning innan jag bestämmer mig. Sömn och mindre migrän är ju viktigast.
Jag har också stått på medicin som gjorde att jag gick upp i vikt.
25 kilo på två år blev det. :(
Läkarna sa hela tiden att det är vad man stoppar i sig som gör att man går upp i vikt.
Jag kände bara att det stämmer inte, min kropp har alltid funkat av sig själv så att säga.
Visserligen så gick jag inte ner ordentligt efter graviditeterna och dessutom är jag äldre, men ändå.

Den medicinen jag hade var ökänd för dom biverkningarna.
Hade ju sett även på patienterna på jobbet att varenda en av dom gick upp i vikt i princip. I fass står det ca 10 %. In my a.. säger jag! :mad:
Jag testade Viktväktarna under en sån här period när jag hade medicinen och följde schemat som jag skulle. Gick ner typ 3,8 kg på ett halvår och sen upp 10 kg.

Vill bara säga att jag tror inte det är samma medicin som du har.
Vill inte skrämma upp dig i onödan.

Sedan visade det sig på blodproverna att jag hade en förvärvad underproduktion i sköldkörteln, vilket gör att förbränningen blev lägre.
Jag fattade aldrig riktigt hur dom där värdena funkade, men helt klart är att dom har påverkat förbränningen.
Fortfarande är det inte riktigt som det ska trots att det var två år sen jag slutade med den medicinen.
Har inte gått ner något alls sen dess.
Jo, förresten gick ner tre kilo i somras och sen gick jag upp det dubbla.

Nu väger jag nästan det dubbla mot vad jag gjorde som 20-åring.
Visserligen är inte den vikten något jag strävar efter, men ändå. Behöver gå ner minst 30-35 kg i alla fall för att hamna inom normalt BMI.
Har ett BMI på 37 nu, vilket känns förfärligt. Mår dåligt både fysiskt och psykiskt av att väga så mycket.
Om två veckor gör jag en gastric sleeve operation.
Jag hoppas att allt kommer gå bra och att jag ska kunna bli mer rörlig och såsmåningom kunna träna lite.

Ingen viktförändring denna vecka heller. De där få kilona sitter hårt. Har räknat med det också så jag stressar inte upp mig :) Ställer mig på vågen endast en dag i veckan så inga fuskvägningar heller som jag gjort förr.

Däremot har jag minskat 0,5 cm runt både höft, rumpa och lår sen förra torsdagen :up: Midjemåttet var oförändrat. Är faktiskt väldigt nöjd med detta! Jag vill ju bli tajtare och starkare och då säger måtten mer än vikten faktiskt.

Morgonpromenad som vanligt i morse och nu har jag ätit min underbara gröttallrik :love: Trodde aldrig jag skulle finna en riktigt god variant på gröt!

Jag har också stått på medicin som gjorde att jag gick upp i vikt.
25 kilo på två år blev det. :(
Läkarna sa hela tiden att det är vad man stoppar i sig som gör att man går upp i vikt.
Jag kände bara att det stämmer inte, min kropp har alltid funkat av sig själv så att säga.
Visserligen så gick jag inte ner ordentligt efter graviditeterna och dessutom är jag äldre, men ändå.

Den medicinen jag hade var ökänd för dom biverkningarna.
Hade ju sett även på patienterna på jobbet att varenda en av dom gick upp i vikt i princip. I fass står det ca 10 %. In my a.. säger jag! :mad:
Jag testade Viktväktarna under en sån här period när jag hade medicinen och följde schemat som jag skulle. Gick ner typ 3,8 kg på ett halvår och sen upp 10 kg.

Vill bara säga att jag tror inte det är samma medicin som du har.
Vill inte skrämma upp dig i onödan.

Sedan visade det sig på blodproverna att jag hade en förvärvad underproduktion i sköldkörteln, vilket gör att förbränningen blev lägre.
Jag fattade aldrig riktigt hur dom där värdena funkade, men helt klart är att dom har påverkat förbränningen.
Fortfarande är det inte riktigt som det ska trots att det var två år sen jag slutade med den medicinen.
Har inte gått ner något alls sen dess.
Jo, förresten gick ner tre kilo i somras och sen gick jag upp det dubbla.

Nu väger jag nästan det dubbla mot vad jag gjorde som 20-åring.
Visserligen är inte den vikten något jag strävar efter, men ändå. Behöver gå ner minst 30-35 kg i alla fall för att hamna inom normalt BMI.
Har ett BMI på 37 nu, vilket känns förfärligt. Mår dåligt både fysiskt och psykiskt av att väga så mycket.
Om två veckor gör jag en gastric sleeve operation.
Jag hoppas att allt kommer gå bra och att jag ska kunna bli mer rörlig och såsmåningom kunna träna lite.

Spännande med operationen! Jag gjorde en gastric bypass i maj 2010, och har bara tre kilo kvar till att ha halverat min vikt. Jag har haft en del komplikationer, men det är ändå utan tvekan det bästa jag gjort. 136 kilo då, 71 kilo nu och påväg ner mot 68 kilo = halva ursprungsvikten.

Lycka till!

Ingen viktförändring denna vecka heller. De där få kilona sitter hårt. Har räknat med det också så jag stressar inte upp mig :) Ställer mig på vågen endast en dag i veckan så inga fuskvägningar heller som jag gjort förr.

Däremot har jag minskat 0,5 cm runt både höft, rumpa och lår sen förra torsdagen :up: Midjemåttet var oförändrat. Är faktiskt väldigt nöjd med detta! Jag vill ju bli tajtare och starkare och då säger måtten mer än vikten faktiskt.

Morgonpromenad som vanligt i morse och nu har jag ätit min underbara gröttallrik :love: Trodde aldrig jag skulle finna en riktigt god variant på gröt!

Jag trodde heller aldrig att jag skulle bli så lycklig av gröt :D
Hur äter du din?

Kokar havregryn i mjölk, rör sen ner ett ägg. Gör chokladkräm på banan, jordnötssmör och kakao att ha på och skivar sen resten av bananen och har på och eventuellt hallon eller andra bär eller frukter :) Så himla gott :love:

Hur gör du?

Gud vad lyxigt gott det lät!! Hur mångakalorier blir den?

Min variant är mycket tråkigare. Jag gör havregrynsgröt på 1/2dl havregryn och brukar låta några frusna jordgubbar eller ett halvt äpple koka med. Sen lägger jag på en stor sked keso och en frukt, oftast kiwi. Toppar med kanel och pumpafrön. Står mig bra länge och det är bara typ 200-250 kalorier beroende på vilka frukter jag använder.

Gud vad lyxigt gott det lät!! Hur mångakalorier blir den?

Min variant är mycket tråkigare. Jag gör havregrynsgröt på 1/2dl havregryn och brukar låta några frusna jordgubbar eller ett halvt äpple koka med. Sen lägger jag på en stor sked keso och en frukt, oftast kiwi. Toppar med kanel och pumpafrön. Står mig bra länge och det är bara typ 200-250 kalorier beroende på vilka frukter jag använder.

Den är otroligt mättande så jag behöver inget mellanmål på förmiddagen utan står mig lätt till lunch :) Det blir ca 470 kalorier. Både banan och ägg innehåller ju en del men det är ju bra kalorier som man står sig på länge och därmed ej behöver småäta :)

Den är otroligt mättande så jag behöver inget mellanmål på förmiddagen utan står mig lätt till lunch :) Det blir ca 470 kalorier. Både banan och ägg innehåller ju en del men det är ju bra kalorier som man står sig på länge och därmed ej behöver småäta :)

Jag älskar ju bananpannkaka och det är samma där. Det blir rätt många kalorierna men man står sig så himla länga så det gör inget :)

Apropå träning, bränna fett och kalorier osv. En promenad får mig knappast upp i puls så att jag känner hur det dunkar i bröstet. Inte jogging heller, jag blir mest stum i benen. För att komma upp i rejäl puls behöver jag typ rusa. Vilket jag inte orkar mer än typ 100 meter. Sägs att det är sån högintensiv träning som bränner mest, och som även bränner mest även efter träning. Funderar på att börja cykla också eftersom jag tror att det höjer pulsen och ger mer muskler än bara promenader.

Vad har ni för tankar om vad som ger bäst resultat när det kommer till gå, jogg, intervall, cykling?

Apropå träning, bränna fett och kalorier osv. En promenad får mig knappast upp i puls så att jag känner hur det dunkar i bröstet. Inte jogging heller, jag blir mest stum i benen. För att komma upp i rejäl puls behöver jag typ rusa. Vilket jag inte orkar mer än typ 100 meter. Sägs att det är sån högintensiv träning som bränner mest, och som även bränner mest även efter träning. Funderar på att börja cykla också eftersom jag tror att det höjer pulsen och ger mer muskler än bara promenader.

Vad har ni för tankar om vad som ger bäst resultat när det kommer till gå, jogg, intervall, cykling?

Högintensiv intervall träning ska vara väldigt effektiv när det gäller fettförbränning :) Typ springa som en dåre i 20 sekunder, vila 10 sekunder osv.

Jag tänker lite som så att den träning som blir av bränner mer än den som inte blir av :D

Jag tränar för att koppla av och mer för att forma kroppen än bränna fett. Och då tror jag lågintensiv träning är bättre? Jag kan inte så mycket om träning så jag gör det jag tycker är härligt. För mig är det viktigaste att träningen är lustfylld, för annars vet jag att jag kommer sluta.

Jag springer 1-3 gånger i veckan (runt 5km i 7min-tempo) och simmar 1-3 gånger i veckan (bröstsim, mellan 50-100 längder). Dessutom gör jag yoga en eller två gånger varje dag, och styrketräning med kroppen som tyngd typ varannan dag. Barnveckorna blir det mindre träning än veckorna då barnen är här.

Min kropp har format sig fantastiskt, jag är faktiskt förvånad själv. Har tom fått rutor på magen!! :D
Dessutom kommer jag på mig själv med att längta efter träningen :confused:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
285
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Bor i Skåne och upplever att jag är påverkad av min pollenallergi. Är det någon annan som fortfarande märker av sin pollenallergi trots...
Svar
8
· Visningar
343
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Jag käkar frukost vid 04, den består av 2 ostmackor, juice, kaffe och youghurt. Åker sen och jobbar, jobbar med städ. När jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 475
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar