2017 års Vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ställde mig på en mycket välvillig våg idag som visade 0,5 kg mindre än min egen våg - förmodligen ännu mindre eftersom jag stod fullt påklädd. I ungefär tio sekunder funderade jag på att byta officiell våg, men insåg snabbt att det nog vore att lura mig själv. :p

Igår blev det en dålig dag med 550 kcal över planerat. Jag planerade en springtur men hade på tok för mycket jobb så det blev inget med det. Stress gjorde dessutom att jag i ett svagt ögonblick gick iväg till frysen och plockade fram en lussebulle, tre pepparkakor och två småkakor. Men där och då så var det ett reellt behov. Känner mig fortfarande nöjd när jag tänker på det. Dessutom är det bara andra gången på nästan en månad som det har inträffat, så det får väl räknas som rätt okej ändå. Idag har jag 240 kcal kvar att äta upp. Just nu är jag proppmätt efter middag följt av två äpplen, så jag funderar på att använda det för att betala av lite på gårdagens kaloriskuld. Å andra sidan så vet jag att det tenderar att straffa sig om jag gör det.

Nu har jag stött på problem! Jag har världens pms och vill bara ha choklad. Hur göra för att stå emot suget? :arghh:

Pga hormonomställningen så har man ett ökat energibehov före mens. Det rättfärdigar faktiskt att man äter mer. Det är sannolikt också skälet till varför man upplever sig mer sugen före - man blir helt enkelt hungrig för att man inte har ätit tillräckligt. Mitt tips: Fixa till något snabbt och hyfsat nyttigt att äta och ät lite mer än vanligt fram tills mensen kommer.

Pga hormonomställningen så har man ett ökat energibehov före mens. Det rättfärdigar faktiskt att man äter mer. Det är sannolikt också skälet till varför man upplever sig mer sugen före - man blir helt enkelt hungrig för att man inte har ätit tillräckligt. Mitt tips: Fixa till något snabbt och hyfsat nyttigt att äta och ät lite mer än vanligt fram tills mensen kommer.
Men jag har ju precis ätit middag, åt faktiskt lite mer än jag borde ha gjort. Men just nu skriker kroppen efter choklad. :crazy:

Idag var ingen bra matdag. Lunchen var ingen hit och så hoppade jag mellanmålet. Vilket jag inte skulle ha gjort, vilket resulterade i att många timmar senare var jag hemma. Åt som en gnu och mådde därefter.
Har varit "duktig" och stått emot sugen innan mens.
Får trösta mig med att det var åtminstone mat jag åt.

Drygt 2 veckor har passerat och det har funkat bra, jag har hållit mig till planen Men gårdagen och i dag har varit tung. Utbildning på jobbet med tillhörande fika. Jag åt inget av det men jag var sugen. Hoppas min positiva inställning kommer tillbaka snart så jag inte behöver argumentera så hårt med mig själv.

Ligger i soffan med monsterförkylning och har varit mycket nära att knata ner till Ica för att köpa lakrits. Men det är ju tur att soffan faktiskt lockar mer... :p

Men jag har ju precis ätit middag, åt faktiskt lite mer än jag borde ha gjort. Men just nu skriker kroppen efter choklad. :crazy:

Köp hem några sådana där proteinpuddingar med chokladsmak att ha i nödsituationer. Det smakar som extrastabbig chokladpudding. Man blir mätt, sötsugen försvinner. Speciellt goda tycker jag inte att de är, men det hjälper. Efteråt är man inte alls sugen på choklad.

Köp hem några sådana där proteinpuddingar med chokladsmak att ha i nödsituationer. Det smakar som extrastabbig chokladpudding. Man blir mätt, sötsugen försvinner. Speciellt goda tycker jag inte att de är, men det hjälper. Efteråt är man inte alls sugen på choklad.

Bra förslag! Dock har jag svårt att få i mig dem, men borde ju hjälpa...

Det går dag för dag och mitt största problem just nu är faktiskt min sambo. Han hänger på mitt försök att gå ner och det är ju bra. Vi peppar varandra till att gå ut och röra oss. Dock är han mer sugen än vad jag är, så när han undrar om vi kanske ändå skulle kunna ta oss en rostmacka med marmelad till teet så har jag svårt att stå emot. :crazy: Men hittills har jag varit stenhård och känner mig som värsta bantningsdiktatorn. :)

Idag var det zumba och yoga igen, plus en halvmils promenad med bra tempo. Barra kaffe och banan till frukost. Knäckemacka med kalkon och tomat + keso med hallon till lunch. Middag en omelett med lite fetaost, skivade tomater, några oliver, lite strimlad skinka. Plus en stor sallad till. Tre riskakor till kvällsteet efter träningen.

I stället för att köpa en semla när jag handlade köpte jag en käck träningstidskrift . Det är INTE jag!!!:rofl:

Raderat, tänkte om. Min mat variant är min

Mest att jag inte förstår hur folk är så hungriga, jag äter en gång om dygnet. Var tredje timme låter jättejobbigt.

Senast ändrad:
Började bra men slutade sämre igår med maten :p Var på badhuset och härjade med barnen och maken i 2 h efter jobbet. vi bestämde oss för att fuska och äta hamburgare med strips där som middag/kvällsmat så slapp vi laga mat hemma utan ungarna kunde lägga sig direkt.

Jag är inte jättestrikt utan jobbar mest med att ändra vanorna och sånt får lov att ta tid annars håller dom inte för mig. Har fått in vanan att styrketräna 2-3 dagar i veckan efter några månader och nu är det dags att göra bättre val (men inte utesluta) med maten.

Räknade lite i Lifesum på gårdagen och det blev inte så illa som jag trodde. Valen jag gjorde tidigare under dagen gjorde plats (nästan) för den onyttiga middagen :) Plus att jag promenerat, badat och ridit.

-0.2 kg denna vecka. Har inte skött mig exemplariskt så jag är nöjd med ett minus. Sakta men säkert. Kan förövrigt tipsa om en proteinpudding som heter chocolate pudding från ehrmanns. Den godaste jag ätit!! Smakar riktig chokladpudding så den har jag som en nyttig efterrätt när jag blir sugen på nåt gott.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
285
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Bor i Skåne och upplever att jag är påverkad av min pollenallergi. Är det någon annan som fortfarande märker av sin pollenallergi trots...
Svar
8
· Visningar
343
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Jag käkar frukost vid 04, den består av 2 ostmackor, juice, kaffe och youghurt. Åker sen och jobbar, jobbar med städ. När jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 475
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höjda elpriser
  • Julklappar 2024!
  • Valet i USA