2017 års Vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hittar ingen god sås som innehåller få kalorier och som är utan mjölk! Vilken sås som helst duger höll jag på att skriva, jag avskyr torr mat och det enda jag hittar är sådana här såser typ aioli gjord på rapsolja men de är ju feta....alltså kalla och goda såser att ha på pasta o dylikt. Att köpa, inte att göra själv....eller kanske om det är väldigt lätt att göra dem?

Tomatsås, tomatsalsa, guacamole, mhamara.

Det finns ju många sorters pesto man kan blanda ner i pastan, visserligen är det en del olivolja i dem men pesto är så smakrikt att det räcker med jättelite. Jag gillar pesto med soltorkad tomat, brukar blanda i lite chili också. Det finns även pesto som är baserad på aubergine.
Men visst innehåller pesto ost som innehåller mjölkprotein ? Jag är allergisk mot mjölkprotein, annars är ju pesto supergott. Men är det inte väldigt fett?

Det finns ju många sorters pesto man kan blanda ner i pastan, visserligen är det en del olivolja i dem men pesto är så smakrikt att det räcker med jättelite. Jag gillar pesto med soltorkad tomat, brukar blanda i lite chili också. Det finns även pesto som är baserad på aubergine.
Jag brukar ta lite olivolja och resten pastakokvatten i pesto.

jag trodde det...är liksom en halvfabrikatsmänniska som älskar konserver o dylikt....att man kunde göra dem själv föresvävade mig inte ens! :o Har sannolikt varit engelsman i ett tidigare liv.

Kung Markatta säljer färdiga grönkålschips. Finns på ICA här i vart fall, så de borde gå att finna på fler ställen. Om de verkligen är goda låter jag vara osagt.

Men visst innehåller pesto ost som innehåller mjölkprotein ? Jag är allergisk mot mjölkprotein, annars är ju pesto supergott. Men är det inte väldigt fett?

Jo, vissa sorter innehåller ost, men en del av de röda kan vara utan. Det finns också finhackade soltorkade tomater på burk som man kan röra ner i pasta.

Dags for mig ocksa att hanga med har. Jag behover tappa runt 8 kilo och har borjat den har veckan. I stort sett behover jag mest ordna till mitt matintag igen. Stryka kakor, godis och de feta saserna och stora portionerna.

guacamole som sås till annan mat än tacos? det står still i mitt huvud, går det att ha till lax?

Guack gar att ha till lax, eller annan lamplig avocado sas ... men avocado ar inte direkt magert.

Jag gor mycket saser i aioli eller chimichurri stil men byter ut mycket (beroende pa sas ibland allt) olja mot appelmos. Det blir lite annorlunda, men gott och smakar inte apple. I kvall gjorde jag en Cubansk mojo sas till fisken ... men bytte oljan till en matsked och resten appelmos. Supergott.

@Kattennizze

Åh, jag kom på en god "sås", eller inte så rinnig, mer som kräm. Namnet har flugit ur skallen, och om man tar bara lite olja så är den väldigt billig i kalorier... Man ugnsrostar aubergin (inte hel för jag har hört att den kan explodera då) och lägger i vitlök, salt och .... persilja tror jag. Sen mixar man ihop det och det blir ... asgott!!

Något jag provade var att ugnsbaka tomathalvor med (lite)vitlök och kryddor, när de är jättemjuka mosade jag dem till en mumsig sås. Man kan göra liknande med att steka körsbärstomater i lite vatten på stekpannan!

Men va f-n.....jag trodde latte var ganska nyttigt, jag brukar alltid ta en gjord på sojamjölk, är de alltså onyttiga...:banghead:
Jag vet inte fetthalten på sojamjölk. Men på baristamjölk eller standardmjölk är den 2,6-3. Och en balja latte går väl lätt uppemot 3 dl, jag tror att du har svårt att komma under 150 kcal.

En latte ligger på ca 86,8 kalorier/cl, så en normalstor latte som ligger på 3,25 cl blir alltså hela 282 kalorier per kopp.

Sen finns det ju de som innehåller mer eller mindre kalorier, det skiftar ju en del mellan hur de görs, vilken mjölk som används, hur mycket det är i koppen och så, men i snitt så är det alltså 282 kalorier/kopp som man häller i sig om man är en lattemänniska.

En latte ligger på ca 86,8 kalorier/cl, så en normalstor latte som ligger på 3,25 cl blir alltså hela 282 kalorier per kopp.

Sen finns det ju de som innehåller mer eller mindre kalorier, det skiftar ju en del mellan hur de görs, vilken mjölk som används, hur mycket det är i koppen och så, men i snitt så är det alltså 282 kalorier/kopp som man häller i sig om man är en lattemänniska.
Nu har du väl blandat ihop enheterna? Inte för att jag dricker kaffe, men nog innehåller en normal kopp mer än 32.5 ml? Jag tror du menar dl, inte cl?

Ja, det är riktiga kaloribomber men det tror jag inte så många ens tänker på. Det är ju "bara kaffe".
Ja precis. Och man köper den i farten, då gills det liksom inte.

Men det är ett jäkla literpris man betalar för mjölken när man köper en latte. Där är ju nästan inget kaffe alls.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
285
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Bor i Skåne och upplever att jag är påverkad av min pollenallergi. Är det någon annan som fortfarande märker av sin pollenallergi trots...
Svar
8
· Visningar
343
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Jag käkar frukost vid 04, den består av 2 ostmackor, juice, kaffe och youghurt. Åker sen och jobbar, jobbar med städ. När jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 475
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #9